Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Spancox

Tror ni att vi kan bli av med eländet nu?

Rekommendera Poster

Som vanligt håller jag med i mycket av det Peter skriver.

Jag tror att vi i allt högre hastighet närmar oss obligatoriskt båtkörkort. På kort sikt kommer det säkert svida ordentligt för oss som har massa erfarenhet men inga papper på det och det kommer säkert dra till sig lycksökare som kommer göra sig en hacka på diverse utbildningar.

Men på lång sikt så ger det en möjlighet att veta att den som är ansvarig ombord har en lägstanivå på kompetensen. Man får då även ett nytt straff på skalan, indraget körkort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan vi skriker efter fler förbud kan man fundera över om inte detta är reglerat redan i befintlig sjölag, eller?

 

6 kap. Om befälhavare

Befälhavaren skall se till att fartyget framförs och handhas på ett sätt som är förenligt med gott sjömanskap.

 

Ja frågan är om man anser att det rådde gott sjömansskap?

Jo jag var lite ironisk tidigare vilket vissa inte klarar av. Men vi är kvicka på att ropa efter nya lagar dels före vi har fakta och sedan så fort det inte är som man önskar.

Många skrek t.ex. om lagen för övergångsställen men i det fallet blev det inte bättre.

Kanske handlar det inte om olyckor med vattenskotrar utan om att man störs av dem. Det är väll det TS vill med detta då tråden ligger i Miljö

 

 

De som kan sjölagen bättre kan säkert se om sådanna här olyckor redan är reglerade.

 

Själv anser jag man ska få åka vattenscoter där man får köra andra båtar men givetvis på ett asnvarsfullt sätt och i hastigheter som är anpassade efter rådande förhållanden.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenskotrar eller inte..... En sak som jag upplevde i helgen är att en simmare syns väldigt dåligt i vattnet.

När jag var ute i söndags kom det två simmare som uppenbarligen var ute på långsim i svarta våtdräkter och mörkgröna badmössor simmandes 30-50 meter från land. Det var på förmiddagen samma dag som simmaren blev påkörd i Mälaren och inte så långt därifrån. Jag sa till min fru att det där ser farligt ut, dom syns ju knappt. 

Rätt som det är kommer en muskelbåt med raka rör och 20 knop rakt in bland alla båtar som ligger med ankare och med simmarna simmandes utanför båtarna från land sett. Jag tänkte tanken att undra om föraren ser simmarna....?

Jag vet inte om det bara var tur eller inte men simmarna klarade sig den här gången. Ska man nödvändigtvis ut och simma på öppna vatten utanför uppmärkta badplatser är ett minimikrav att man har orange badmössa och färgglad våtdräkt på sig, annars tycker jag att man ska hålla sig till vatten utan motorbåtstrafik vilket det finns gott om i Stockholm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du medveten att det är hastighetsbegränsat vid olycks/brottsplatsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag känner inte till själva olycksplatsen men  om en förare struntar i hastighetsgränsen så har han gjort sig skyldig till något olagligt. Ska man då förbjuda alla vattenskotrar? Jo det är det tråden egentligen gäller.

Problemet är nog snarare att vi inför massa lagar utan möjlighet att se till att de efterlevs. Att då införa nya lagar gör inte att det blir bättre utan är endast ett sätt att visa oss att man gör något. Detta anser jag är helt fel och skapar bara förakt för lagar och ordningsmakt.

Om vi nu har förbud och lagar som gäller så är det väll dags att se till att de följs.

Övervakning på våra vägar till exempel är nästan obefintlig och övervakning av att folk sköter hastighetsbegränsningar  är nästan noll förutom där det satts upp fartkameror. Kontroller med alkohol på våra vägar var det över 10 år sedan jag träffade på en sådan kontroll och jag kör relativt normalt (2000 mil om året) Därför råder närmast anarki när det gäller hastighetsgränser på våra vägar.

E20:s södra del är problemen med olyckor löst genom fartkameror istället för att bygga en ny säker väg och därför dör folk där fortfarande. Ska vi då föbjuda bilar?

 

Men tillbaka till trådens verkliga ämne. Här vill trådskaparen utnyttja en olycka där någon gjort fel enligt vad vi har lagar till och då hoppas på ett förbud som ska gälla alla.

Nej sådant ställer jag inte upp på. Se till att de som inte sköter sig får lära sig det och ta det straff vi redan har lagar att använda till.

Vore det inte bättre om vi hade en sjöpolis värd namnet och som var lite mer synlig. Men här har vi av kostnadskäl överlåtit övervakning till KBV (billigare ?) och de verkar lägga krutet mer på att jaga svensson som druckit 2 pilsner än verkliga problemen.

Att TS har en segelbåt är nog inte orsaken utan en personlig åsikt att vattenskotrar är fel. Då ska de förbjudas.

Näste vill förbjuda alla fritidsmotorbåtar som kan gå i över 15 knop.

Näste vill förbjuda alla motorbåtar även segelbåtar med motor. ( jo är man en starkt troende miljökämpe vill man nog inte ha några utsläpp alls i vatten där vi hämtar vår föda eller dricksvatten (insjöar))

 

Nej jag gillar inte oväsen och massa ordeda eller folk som gör olagliga saker men jag hatar att införa massa onödiga lagar som sätter sig över de som sköter sig.

Använd sjölagen och de hastighetsgränser som finns och plocka bort de som inte sköter sig från våra vatten och låt oss andra få leva vårt liv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

väster om Nockebybron där det hände är det 12 knop för fartyg och ingen begränsing för fritidsbåtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodu Krabban!

Olyckan hade nog kunnat undvikas bara föraren hade några bira under västen! wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes Bra skrivet. Jag hatar också kollektiva bestraffningar, vad än det gäller. Kollektiva bestraffningar är bara feghet från de som sitter på bestraffningsrätten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Även jag håller med Crabfish.

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, ett skratt förlänger livet.yes

 

Tack för påminnelsen om väst.

De ska med till båten nu i helgen.

Ha det så gott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är först och främst utom diskussion att olyckan är en tragedi för alla inblandade.

Jag är inte advokatsutbildad men är helt övertygad om att skoterolyckan regleras i en rad lagar och paragrafer. Problemet är att idioten som körde aktuell vattenskoter, lyckades smita. Samma sak händer även i andra sammanhang när förbrytare lyckas undkomma.

Införandet av ett båtkörkort ser inte helt befängt ut. Bilar, snöskoter osv, kräver någon form av intyg för att få framföras. Att vissa fordon går snabbt, är i sig inte skäl för att förbjuda dessa. Då borde det vara förbjudet att köra bil.

Ingen mins i dag att det en gång i tiden var tillåtet att köra bil utan körkort. Långt fler minns att det en gång i tiden var tillåtet att köra snöskoter utan körkort…..

Att regga alla vattenskotrar som inte enbart skall framföras i avlysta områden, är startskottet på att registrera samtliga flytetyg i Sverige. Är det någon som anar konturerna av ordet båtskatt?

Slutligen

Dom flesta vattenskotrar är till för att leka med och det är (gud förbjude) ännu så länge inte förbjudet att leka i Sverige. Jag leker ibland när jag parkerar bilen.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant men samtidigt tragisk artikel. Tragisk eftersom det handlar om en dödsolycka, men intressant i det perspektivet att det även handlar om en typisk svensk förbudsiver som bygger på trygghetsnarkonomi (läs gärna Eberhardts bok!)

Hursomhelst, jag förstår att pappan är utom sig av sorg, men samtidigt att koppla ihop hela olycksförloppet med ett körkort/kompetenskrav är kanske något långsökt. Kompisen verkade ju ha både dräkt och väst och klarade sig således. Att de tippade med skotern kan ju bero på hur många orsaker som helst (nämns aldrig i artikeln). Vi har ju både bilolyckor och mcolyckor trots kraven som finns för framförande av dessa forden. Olyckan läser ju sällan lagboken...

Om vi nu jämför tex mc med vattenskoter så ser jag dagligen mc framföras i Stockholm av förare utan rätt utrustning, så där tror inte jag i alla fall att motsvarande körkort på sjön skulle göra någon skillnad...

Vidare är det intressant med Någon statistik över olyckor med just vattenskoter förs inte. Alltså, man har ingen aning om hur många olyckor det handlar om i hårda siffror. Det är mest Men på Trafikverket är man övertygade om att olyckorna ökar. samt Jag upplever att att det är mycket mer nu än för några år sedan, säger Jonas Ekblad. Det finns massor av saker jag också upplever, men eftersom jag är fysiker vill jag ha hårda, riktiga, fakta innan jag tar beslut.

Då det dessutom bara sker mellan 1 och 2 dödsolyckor varje år finns det annat att lägga pengarna på om man vill rädda människoliv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill förtydliga lite gällande skoterkort. Har man tagit bilkörkort före 2000 gäller det för framförande av snöskoter. Åker man i turistgrupp med ledare behövs ingen kort. Annars omgärdas skoteråkningen med många regler. Som exempel är max hastighet 70 km/tim, 0,2 promille gränsen gäller och stora områden har skoterförbud. Jag läste om en som lånade ut sin skoter till en utan behörighet och han blev ålagd att betala 7200 kr. Jag åker mycket skoter och försöker hålla mig till reglerna men visst händer det att jag gasar på lite när jag inte stör någon annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning. Undrar hur många som känner till 70 km/h begränsningen. Uthyrarna verkar inte veta det,  i alla fall upplyser de inte om det. Tvärt om, om du hyr skoter med ledare så får du gasa så mycket du vågar. Kommenter från ledaren: det är ingen fara, mig kör ni inte ifrån. Efter som det är så många som inte håller lagstadgad hastighet på skotern, så får vi se till att de förbjuds, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tragisk olycka för alla parter! Onödig och tråkig.

Kanske en smitning? Såg föraren offret? Inte troligt, men bristande uppsikt och kanske dåligt sjömanskap ( för fort på fel ställe?).

Kan ngn belägga att kvinnan simma långt ut i farled? I så fall oklokt och farligt. Troligen en ren olycka som inte hade hindrats av behörigheter eller förbud?

Jag ser dock gärna mer övervakning från polis etc. för att stävja ren buskörning.

 

Vad tycker ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan en tid tillbaka har Naturvårdsverket tagit över ansvaret från Skoterrådet och de kommer säkert att försöka minska skoteråkandet.

Jag åker sällan i turistområdenan utan oftast på min skoterklubbs leder och där ser man sällan någon köra extremt fort eller vårdslöst. Någon gång ser man spår i nyplanteringar vilket är väldigt olyckligt. Vi körde en gång över ett kalfjäll när vädret snabbt blev sämre och istället för att vända tog vi en genväg och körde i kanten av en väg. En privatperson stoppade oss och akällde ut oss efter noter. De där uppe är rädda för att mista rättigheten att köra skoter och att de ska bli lika illa som i Norge där man bara får köra på egen mark. 70 km/tim upplevs som rätt fort på en skoter om man inte åker på en myr eller sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla olyckor är tragiska och för alla parter.

Oftast är det förarens fel då simmare eller forgängare blir påkörda.

Men någon jävla ordning måste det väll vara.

Ser ibland folk som simmar i trånga Sotenkanalen långt ut och som tur går båtarna långsamt där men har ibland svårt att väja. Då borde det väll rimligen vara så att simmarna får anpassa sig efter båtarna.

Samma med dessa idiotiska fotgängare som tror man ska se dem i mörker eller skymning i mörka kläder utan reflexer och ska hävda sin rätt om fri passage på övergångsställen. Har ångest för att köra på någon idiot uten reflex och gläds åt alla som verkligen visar med reflexer eller gula västar var de finns.

Nej, sunt förnuft verkar vara en brist hos många, betydligt större än bristen på C-vitaminer. Dock inte så lätt att råda bot på folks omdöme och gäller givetvis även folk i båtar oavsett båtmodell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Argumentet trygghetsnarkomaner och förbudsivrare kommer gärna på tal när man pratar om komepenskrav på sjön (eller på land för den delen). När de enda som var ute på sjön var tredje generationens fiskare med respekt för havet nerärvd från far till son så är det kanske en överloppsgärning.

Men nu när varenda tonåring, och vi vet ju alla att man är odödlig då, kan skaffa sig tillgång till en snabbgående vattenskoter så kan det vara vettigt att försöka lära dem grunder som att man drunknar på snabbt i kallt vatten om man inte har flytväst, och lite annat grundläggande sjövett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det vore bra med lite fakta  denna gången innan vi skriker på mer lagar.

Det kan vara så att föreren i detta fall och även i det fall som hände i natt när en förare av vattenskoter omkom kanske hade utbildning, kanske även hade med sig detta från förfäders förfäder men ändå råkade det bli en olycka.

De skulle kunna vara så att förarna varit kraftigt berusade, ett de blivit sjuka, eller andra orsaker.

Eller så är det bristand omdömme trotts att de kanske haft både förarbevis och gått utbildningar i högfartsbåtar.

Eller så är det en galning som kör motorfordon utan kompetens.

Men som oftast är vi väldigt snabba med att gissa orsaker till saker och då skrika på mer lagar.

Detta är ingen 0,2 tråd men där stiftades en lag utan riktig fakta och nu efteråt är det mycket som talar för att det var ett beslut som inte ökar säkerheten på sjön. 

Låt oss få ta fram fakta denna gången och sedan eventuellt införa åtgärder. Kanske är detta redan reglerat i befintlig sjölag och då behövs endast åtgärd från vår sjöpolis.

 

Edit: Föraren i natt omkom. Hoppas vi får svar på orsaken till olyckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då det inte finns någon gilla knapp så får jag skriva att jag håller med crabfish.

 

Oerhört tragisk olycka men olyckor händer och det hjälper inte med nya lagar mot allt.

 

Hitta föraren och lagför denna, skyll inte på fordonet då det var tur att det inte var en båt med aktersnurra, då hade utgången blivit en annan antagligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olyckan vid Blackeberg skedde ett par hundra meter från min båtplats, som någon redan har skrivit råder ingen hastighetsbegränsning för småbåtar (12kn för skepp). Det är smalt och fina dagar mycket trafik. Med all respekt för den drabbade så skulle jag just där inte simma/bada allt för långt från land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa sättet att minska riskerna för omgivningen med snabba flytetyg är att införa ett generellt förbud mot farter över 8 knop överallt närmare än 50 meter från land, såvida inte man skyltar annorlunda på vissa ställen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den ev intresserade kan jag nämna att en möjlig gärningsman har varit identifierad på Flashback sedan drygt ett dygn. Attonbladet har intervjuat honom, han medger att det är han på Efterlysts bilder, men nekar till att ha kört på någon. Polisen som omgående tipsades ang Flashbackdetektivernas fynd svarar Aftonbladet att det är bra om han hör av sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ännu en i den grå skaran av vattenmoppemotståndare. För det är ju så att så fort man är kritiskt inställd mot något är man en tråkig jävel.

Men gnällig som man är: det finns inget mer irriterande i skärgårdarna än dessa moppar. Man kan hävda att de faktiskt kan användas till nåt annat än som badleksak men hur vanligt är det. (Detta har nog att göra med att man sitter PÅ fordonet och inte I.) De far fram och tillbaks i varenda badvik och låter som bålgetingar. Man kan dessutom köra grunt så man behöver ingen navigeringsförmåga. Man ställer till et H-E för fågellivet.

Att stollar kan missbruka andra vattenfarkoster är ingen ursäkt för att tillåta detta Satans påfund.

Inte minst ser man ju så förbannat löjlig ut när man kör vattenmoppe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför man inte teoretiskt skulle kunna förbjuda enbart vattenskotrar (mot att förbjuda alla snabbgående båtar.) jag drar paralleller till 90-talets kickerskultur där butterflykniv var en viktig ascessoar. Den typen av kniv klassades då under vapenlagen istället för knivlagen, så att förövaren skulle få hårdare straff. Den är knappast dödligare än en morakniv eller stilett men de som ägde en var överlag en samling idioter med för stora hävdelsebehov och för små mandomar (lite som i vattenscooterförare).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leken slutade i olycka.

 

Ett sällskap på nio personer var på väg hem från festivalen Rock Under Broen i danska Middelfart natten till söndagen

Åtta av dem satt i en motorbåt, den nionde följde efter på vattenskoter.

– Han åker och leker på vågorna efter motorbåten, säger Lars Thede som är vakthavande befäl vid Fyn-polisen.

När de nådde fram till hamnen i Strib, norr om Middlefart, saktar båten ner.

– Det ser inte mannen på vattenskotern så han brakar in i motorbåten, flyger hela vägen över den och landar på andra sidan. På flygturen över båten träffar han dessvärre en 25-årig kvinna i huvudet, säger Thede.

Inte alkoholpåverkad

Den gravida kvinnan var den enda som skadades i olyckan. Hennes ofödda barn ska också vara utom fara.

Föraren av vattenskotern är i nuläget inte misstänkt för något brott.

– Men det kan handla om en överträdelse av sjölagen, men det har vi inte gått till botten med ännu. Det enda positiva som jag kan konstatera är att ingen av de två förarna var alkoholpåverkade, säger Lars Thede.

Festivalen Rock Under Broen går att beskåda från vattnet, vilket gör att polisen haft mycket att göra till sjöss.

– Vi har faktiskt varit betydligt mer upptagna på vattnet än på land där festivalen förlöpt festligt och fredligt, säger Lars Thede.

http://www.expressen.se/kvp/gravid-kvinna-fick-vattenskoter-i-huvudet/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...