Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Spancox

Tror ni att vi kan bli av med eländet nu?

Rekommendera Poster

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16889801.ab


Den 46-åriga kvinnan var ute och simmade i Mälaren när en vattenskoter körde på henne.

Föraren smet - men en privatperson lyckades få in henne till land.

Hon vårdas nu med svåra skallskador på Karolinska sjukhuset.


Händelsen inträffade vid 17-tiden i Blackeberg, väster om Stockholm. Kvinnan var ute och simmade och enligt vittnesuppgifter blev hon påkörd av en vattenskoter i hög fart. Föraren av vattenskotern smet från platsen men privatpersoner som befann sig i en båt i närheten lyckades fiska upp henne.

Kvinnan fördes svårt skadad med ambulanshelikopter till Karolinska sjukhuset.

– Hennes tillstånd är mycket allvarligt, säger Sven-Erik Olsson på Stockholmspolisen.

Enligt polisen i Västerort har hon fått svåra skallskador.

– Hon opereras under kvällen, säger Martin Holm, stationsbefäl på polisen i Västerort.

Kvinnans anhöriga är underrättade.



Vad tror ni, kan vi äntligen bli av med dessa eländiga fartmarodörer nu eller krävs det fler olyckor och dödsbud först?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elände eller inte. Nej, förmodligen inte. Men finns det någon form av flytetyg där körkort  och övervakning är angeläget så är de nog för vattenskoterförare. Jag förstår tex inte varför de tror att femkonpsbegränsningen i vår vik inte gäller dem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det vore gött att bli av med alla gnälliga människor. Det röstar jag på.



Förjävligt, men man kan tyvärr inte förbjuda dårar. Eller vänta? Varför kan man inte förbjuda dårar? Det borde stå klart och tydligt i den Svenska lagboken. Sid1, paragraf 1 Dårar är förbjudet enligt svensk lag.



Borde lösa alla problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inför övergångsställen där folk kan simma så minskar olyckorna precis som på våra gator där zebralagen årligen räddar många från att bli överkörda.

Men frågan är om det hjälper. På land gäller inga lagar för cyklister så det blir väll samma för vattenskotrar.

 

(not. det första var ironi)

Och man kommer inte införa nya lagar då man 2010 redan infört en lag som utrotar olyckor på sjön. Allt går att hänföra till den. Även simmare.

(detta får du fundra på om det också var ironi)

post-10001667-1394237528,9666_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken trolltråd det här blev då...

Precis som trafikreglerna gäller för cyklister gäller samma regler för vattenskotrar som för andra motorbåtar.

Det är inte alls konstruktivt att insinuera att de som använder ett visst fordonsslag eller båttyp skulle vara sämre på regelefterlevnad. Det finns idioter på cykel liksom det finns idioter i bil till fots. Det samma gäller på sjön. Det finns idioter såväl på vattenskoter som i motorbåtar och segelbåtar.

Och snälla, förstör inte en tråd till med att trolla om 0,2-lagen, det är sjukt tröttsamt och osakligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch vilken tragisk och onödig olycka. Hoppas hon piggnar till utan alltför bestående men.

Vad gäller vattenskotrar:

-Många försäkringsbolag vill inte försäkra motorbåtar som går snabbare än 40 knop. Vattenskotrar gör 65 knop!! Say no more.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett förbud av vattenskotrar tror jag inte att det blir. Ett krav på körkort för dem, och andra snabba motorbåtar, hoppas jag däremot kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej - när man väl släppte eländet fritt går det nog inte att införa nya begränsningar.

Man kunde ju önska att det infördes en generell hastighetsbegränsning innom det svenska territorialvattnet på 10 knop, så hade man fått med många andra marodörer också. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid lika tragiskt med olyckor. Men egentligen är det ju lika osmart att simma rakt ut från land som att köra fort 30-40m. från land.

Jag tror tyvärr att det är svårt att skilja ut en specefik farkost och stifta förbud runt den.

Toaens förslag om 10 Kn.  på svenskt terrotialvatten kanske är lite väl drastiskt, i mitt menande. Men max. 7Kn 1 kabelläng ut från strandlinjen  tror jag skulle kunna funka, men då skall det gälla alla typer av farkoster så klart. Myndighetsutövning såklart undantagen, men det det är ju självklart.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi satt och tittade på vattenskotrar samma dag ca 5 sjömil från olycksplatsen (ulvsundasjön). 3-4 skotrar körde omkring i för hög hastighet nära kaj och bryggor. Några andra följde åtminstone farleden men även de i för hög hastighet. Jag har sett hundratals vattenskotrar i ulvsundasjön men jag tror inte att någon följt hastighetsbegränsningen.

 

/David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är viktigare o sätta dit mig som tuffar runt i 3knop o drar en bira medans jag fiskar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De mer eller mindre idioter som åker vattenskoter ser den som en leksak-det är priset på leksaken som är skillnaden mellan små och stora barn/vuxna. Precis som crossåkning, rallycross mm borde vattenskoteråkning bara tillåtas på speciella områden avlysta från oss andra. Alternativet är att införa lägsta ålder för förare 40 år samt högfartsutbildning och nautisk kompetens lägst skärgårdsskepparen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla kollar väl Aftonbladet. Men om någon av någon anledning inte gör det:

Vattenskoteråkaren som körde över en 47-årig kvinna i går smet avsiktligt från platsen, enligt ett vittne.

– Efter smällen saktade han ner och tittade bakåt. Han såg definitivt henne. Sen gasade han i full fart, säger vittnet Karl Wall.

Länk till artikeln

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eländet???????

Va' fåniga ni är ni svenskar.

Alla idiotscootrar är olagliga i Norge....på sjö og i fjällen.

 

Fräga Reinfeldt..........han vet *lol*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

True till 100%. Till ämnet så är det svårt att ulbilda folk till suntförnuft

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja.

Det är långt många fler som dör och skadas i/på vattnet på grund av alkohol än på grund av vårdslöst framförda motorbåtar. Om inte det andra beror på det första förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Numera så är det tex krav på särskilt körkort för snöskoter, jag hörde även ryktas att det t.o.m.skall bli särskilt behörighetskrav på motorsåg.......!  ( I trygghetsnarkomanernas land)

Så att sätta lagomt hårda krav på (körutbildning och behörighet) för vattenskoter, kunde säkert vara ett effektivt sätt att dels få ner mängden vattenskotrar i bruk, höja åldern något på de som kör, och kanske få till ett ökat ansvarstagande betende hos de som kör.

Om utbildningen kostar och behörigheten kan dras in om man inte sköter sin körning på lämpligt sätt, så kanske även KB och Polis kunde få en rätt relevant uppgift att frekvent kolla behörigheten hos de åker omkring och buskör.

De personer med allmänt dåligt omdömme är svåra att förbjuda, men att införa tydliga behörighetskrav torde ändå kunna minska omfattningen något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det vore lämpligt, synd att det inte var med i Manilla förändringarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den branch där jag jobbat har det under lång tid funnits krav på utbildning och intyg därpå för att få köra motorsåg. Motorsågen var dessutom ett av de viktigaster redskapen under de mest bedrövliga förhållandena.

Dessutom var det krav på att använda skyddskläder/skyddsutrustning när man körde motorsåg.

Hade en arbetskompis som skadade sig rejäl på en motorsåg, som han lånat hem för att såga upp lite ved. Han hade ett jobb som inte krävde att han kunde köra motorsåg och han hade heller inga skyddskläder på. Han sågade sig mycket illa i foten.

När det gäller motorsågar så är det ju i regel motorsågsföraren själv som skadas. Skulle tro utan att ha kollat att det är ett antal varje år.

När det gäller personer som blir på körda av snabba motorbåtar är det ju nån från och till som får alvarliga skador  bara för att motorbåts köraren inte har nån koll över huvud taget och att det går alldeles för fort. Hur många som blir drabbade av de sanslösa båtkörarna som kör snabba motorbåtar som om de hade huvudet under armen och ingen arm hade finns ju ingen statestik på. Men det är ju otaliga vaje dag hela sommrarna.

Eftersom det bara var Bosse som komenterade min tanke om hastighetsbegränsning och då alldeles för milt får jag väl framföra den igen.

Man kunde önska att det infördes en generell hastighetsbegränsning innom det svenska territorialvattnet på 10 knop, så hade man fått med alla motorbåtsmarodörer.

post-945-1394237529,8622_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Händelser som denna gör att förslaget på registrering av båtar/skotrar åter kommer att komma upp hur skall man annars identifiera ansvarslösa båt/skoterförare här har man uppenbart vittnen och om skotern hade ett tydligt registreringsnummer så kunde syndaren/ägaren identifieras

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan vattenskoter och en liten, snabb motorbåt är att du sitter I båten, och PÅ vattenskotern. Grovt förenklat... Jag fattar inte varför det ena skulle vara så mycket värre än det andra, och varför man ska förbjuda det ena - men inte det andra? Menar naturligtvis inte att man ska förbjuda motorbåtar, men jag tycker faktiskt inte att man ska förbjuda vattenskotrar heller, eller ha hårdare krav på dem för att man sitt PÅ dem.

Idioter finns som sagt överallt... och lämnar man en svårt skadad person i vattnet för att rädda sitt eget skinn är man en idiot, ett svin och en usel medmänniska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regeringen skall tydligen ta upp regler för vattenskotrar på sitt sammanträde på onsdag.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article16895334.ab

Frågan är om det är en panikåtgärd efter olyckan, för att kunna ha ett svar på den interpellation som är ställd och som skall diskuteras nästa tisdag i riksdagen:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Fragor-och-anmalningar/Interpellationer/Villkor-for-anvandande-av-vatt_H010415/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tillåta vattenskotrar i allmänna farleder är som att tillåta crossmotorcyklar på allmänna vägar.

 

Om nu vattenskoter är 100% till för lek, varför då inte tillåta dem endast på särskilda banor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crossmotorcyklar är fullt möjliga att registrera och köra lagligt på allmän väg.

Och vattenskotrar har flera användningsområden förutom lek, se t.ex. på sjöräddningen och kustbevakningen. En reglering bör rikta sig mot alla snabba motorbåtar, och inte som ett förbud mot vissa typer av dem. Krav på förarbevis är en bra början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min segelbåt är också till för lek... och kanske även din motorbåt? Eller..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att din definition av lek är en smula vidare än tex min.

Leker man när man ställer sin husbil på campingen?

Leker man när man seglar mellan naturhamnarna?

Leker man när man förtöjer i gästhamnen?

Man kan absolut vara ute och leka med en seglbåt, men då är det väl oftast jollar det rör sig om? Tex var det vansinnigt kul att vara ute och busa med en Laser när jag var ung och det var en fråga om ren lek. 

Att vem som helst får framföra ett flytetyg i 45 knop i princip var som helst är absurt. 

Att man kan regga en motocross eller fyrhjuling och köra med i trafiken är väl jättebra för de som har behov av den typen av fordon. De som vill leka med den typen av fordon får dock hålla sig på avlysta banor, och det resonemanget tycker jag är överförbart rakt av till båtvärlden.

En vattenskoter kan vara jättebra som transportmedel mellan öar i skärgårn. Snabbt, bränslesnålt och utan svall. Bra, då får man registrera den och se till att ha behörigheterna klara. Badplatsmarodörerna får finna sig i att framföra sina leksaker på avlysta fjärdar istället.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående lek är det en definition på vad som är just lek. Men, att segla mellan naturhamnar osv du räknar upp ser jag som lek - absolut. Big boys, big toys... Visst är vattenskotar en annan typ av lek, men att förbjuda bara för att man sitter PÅ båten, inte I den - nej. Är istället problemet att man främst använder den för lek bör man konsekvensens namn helt klart förbjuda små båtar med utombordsmotor (man kan lika gärna ro...), vattenskidor, dragning av badleksaker, jollesegling... listan kan göras lång.



Vem som helst och var som helst stämmer inte. De regler som gäller på sjön, gäller även vattenskoterförare PLUS att man enbart får framföra dem i farled. Och varför ska inte vem som helst få framföra en båt du sitter PÅ i 45 knop - medan en som du sitter I går jättebra..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du föreslår obligatorisk registrering av snabba motorbåtar och krav på förarbevis för att få lov att köra dem? Då är jag helt med dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...