Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Alex67

Läckage Yamarin

Rekommendera Poster

Jag har en Yamarin som läcker in vatten mellan däck och ruta när det regnar. Är det nån mer som har samma problem med läckage på era Yamarinbåtar? Hur har ni i så fall lyckats åtgärda problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande tendens, dock ej ett jätteproblem i en Yamarin 64dc. Rutan är monterad ovanpå överdelen av båten med gummilist som tätning. Dels är det svårt att göra rent i skarven, sen rinner det litet ibland när det regnat.

Jag resonerar som så, att för båtens syfte vilket är dagsutflykter är det där skitsamma.

Sitter man däremot i en bobåt i veckor kan det säkert vara värt att få det toktätt. Men i en daycruiser, typ so what...

Bara mina 2 cent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lite samma problem på min 65 DC men tyvärr ingen direkt lösning. Har någon nån idé hur man kan lösa det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem och jag fick ganska mycket vatten ner till kölsvinet i höstas när jag drog upp båten. när jag skruvade ur bottenpuggen kom det flera liter rent och klart vatten. Måste vara någonstans det siprar in vatten när det regnar. Jag hade helt tort i kölsvinet under sommaren och det regnade här uppe som tusan i slutet av sommaren. 

Jag har en 64 dc och funderar på att kladda dit lite svart sikaflex, men jag skippar nog det jag också. :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar.

Jag har också en Yamarin 65:a. Min båt är från 2011, alltså första årsmodellen, enligt återförsäljare och deras kontakt på Yamarin så saknas det dräneringshål/kanaler på de första båtarna.

Min båt har nu varit inlämnad fyra gånger för att åtgärdas, tre gånger hos återförsäljaren och senaste gången hos Yamarin i Finland. Dessvärre så läcker det in mer vatten än nånsin när det regnar.

Joakim, det vore intressant att veta vilken årsmodell du har på din 65:a?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mrplasma, upptäckte idag att min självlänsgenomföring i sittbrunnen läcker litegrann mellan durken o kragen på genomföringen. Så ev överrinning från självlänsen plus vatten som rinner in i sittbrunnen hamnar i kölsvinet så länge vattennivån är under kragen.. Kan ju va värt o kolla på din oxå..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min 65:a är från 2012. Jag märkte detta förra sommaren då jag såg att det fanns lite vatten längst bak i kölsvinet. Det finns ett hål mellan bakre och främre delen så vattnet kan flytta mellan främre och bakre delen. I slutet av förra säsongen då det regnade som värst, så hade det kommit in så pass mycket vatten att man kunde ta ett par tag med pumpen utan att den bara sög tomt. Vad jag förstå så är läckor väldigt svåra att hitta, men som jämförelse så var min 59 DC helt torr oberoende av väder. I praktiken handlar det om ett par liter kanske men det är irriterande iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla genomföringen på durken, men jag sjösatte igår och det var då tort i kölsvinet igårkväll. När jag hade hon på land testade jag spruta vatten på rutan och det sipprade in vatten. Skulle tro det letar sig ner på någe sätt.

 

Ska testa fylla vatten i sittbrunnen å se ifall det fuktar runt genomföringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En snabb update till tråden gällande läckaget. I juni började jag grundligare att undersöka genomföringarna i båten. Inne i kabinen hittade jag fästbultarna för grabbräckena i fören. Då jag kände på tapeten vid bultarna som var mer akterut märkte jag att det fanns en stor påse med vatten bakom tapeten (likt en vattenblåsa vid skavsår). Då jag försiktigt punkterade denna så sipprade det ut vatten i kabinen (1-2 dl). Som lösning på detta problem har jag lossat lite på bultarna för grabbräcket och tätat med vit sikaflex mellan däcket och beslaget. Efter drygt en månads uppföljning kan jag konstatera att tapeten sitter som den skall och att köksvinet är nästan torrt. En klar förbättring!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej försöker blåsa liv i en gammal tråd här. Någon som har liknande problem med en yamarin cross? Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även att det inte är glipor och så vid gummilisterna i rutorna, se röda pilarna i fotona. På min Yamarin 5820, 2003:a, som jag haft sen den var ny har gummilister krympt, blivit kortare, se bilderna. I några hörn har jag fyllt igen med svart Sikaflex där det varit glipa (t.ex. gröna pilen i ena fotot).
/Bo

Sidoruta_Yamarin_5820_2003.jpg

Vä_frontruta_Yamarin_5820_2003.jpg

Redigerad av bossee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen tack för tips. Ska kolla detta vid tillfälle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...