Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
JamesBond

Nu är det nära - hämtar första båten idag

Rekommendera Poster

Det har tagit ett par månader att hitta rätt, men idag åker vi och hämtar första båten. En Crescent 480 Solo.

 

Hr tidigare bara snyltat på vänners mindre båtar vid fisketurer men nu har min far och jag slagit till på en där hela familjen kan ta en liten tur samtidigt som den funkar till fiske.

 

Åsikter om båtvalet?

 

 

Känns lite nervöst med, man har ju blivit van vid att förtöja etc. Som medpassagerare men att framföra ett 70hk vidunder... Bra att håla reda på barbord/styrbord och vändningar i farledsriktningen känns som en utmaning.

 

Återkommer med info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag tror du kommer vara nöjd med båten och som första båt så är den öppen och du kan röra dig fritt då du lägger till. En bra båt för fiske och dagsturer med vänner ut i skärgården.

När det kommer till farten på båten så kommer du troligen inte njuta av en färd i maxfart. Anpassad hastighet är det viktigaste.

Ha en skön sommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ligger hon i. Blev kanon. Kommer ta ett tag att vänja sig vid allt, gillar inte riktigt heller vibrationerna som blir när man lägger i backen.

 

Sen, handgasen vad ska man ha den i för läge när man väl kommit iväg med lite fart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad du menar med för vibrationer som uppstår när du lägger i backen.

Menar du precis när den läggs i eller medans du backar?

 

Jadu, när du kör med båten är det svårt att säga hur reglaget ska stå i förhållande till hastighet. Har du varvmätare i båten så är väl 3000-3500 varv kanske vad man ligger runt.

Någon annan kanske kan rätta mig där om jag har fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo. Det är så att någon backbult eller något saknas. Det ska tydligen vara rätt dyrt att byta denna och man klarar sig utan om man inte drar på hög fart och sen lägger i backen, typ.

 

 

Det är som att vattnet eller något annat puttar motorn så den lyfter lite.

Framåt går den som en klocka, det är riktigt bra skjut i motorn och i höstas byttes propeller och impeller, växelhus och annat. Går riktigt bra trotts att det är en äldre modell.

 

Har reglage, så man vrider i praktiken upp gasen och sen matar på med växeln? Jag har bara åkt en hel del båt men när jag kört så har jag bara tagitöver så att säga, så försöker verkligen ta det lugnt och kommaikapp här :)

 

 

Tack för all hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en tvärgående bult som motverkar att motorn går emot akterspegeln när du backar?

Om så är fallet så bör du verkligen köpa eller be någon tillverka en. Vore inte bra om motorn trycker mot båten vid back.  Du vet aldrig när du måste lägga i backen hastigt.

När du lägger till vid öar så måste du kanske stanna upp farten hastigt för att inte gå på något och då vill du inte riskera att båten tar skada.

 

Okej, om du tänker på reglagets läge beroende på hastighet så är det bara att föra handtaget framåt eler bakåt. Något mer att tänka på finns det inte där finns inga växlar som ska läggas i.

Har du ingen varvmätare så får du lyssna på motorn för att avgöra hur ansträngd den är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...