Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BlueCharm

Båt/soppa/plats/vinterplats - hur skulle ni gjort (Sthlm)?

Rekommendera Poster

Oj vilket projekt det här verkar bli. Ska flytta till Stockholm city (lägenhet) under sensommaren och är väldigt sugen på att skaffa motorbåt. Den ska användas till fiske och bad och jag har siktat in mig lite på en Yamarin 50 SC, vad tror ni om det?

 

Nu börjar jag dock inse att båtvalet är mitt minsta problem. Jag har ingen bil så jag behöver en båtplats nära stan/med bra kommunikationer, tips på det? Och hur gör jag med bensin? Kan ju inte släpa stora bensindunkar på tunnelbanan direkt...

 

Tips på vinterplats? Ja ni hör ju, från att ha varit ett roligt båtletande har detta växt till ett jätteprojekt. Jag vill ju bara fiska lite! Hur skulle ni ha gjort med allt? Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sommarplats; kolla med Navis på Djurgården. Ingen parkering men det är ju inga problem för dig. Annars finns det åtminstone någon båtklubb ute på Gålö som annonserat på Blocket om lediga sommarplatser.

 

Margretelunds båtsällskap bör ha lediga vinterplatser, det var iallafall glest denna vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtplats i närheten av stan brukar vara svårt men inte omöjligt (sägs det). Betydligt lättare i Stockholm än i Göteborg om jag förstått det hela rätt.

Googla på vilka båtklubbar som finns och kolla med SL.se hur du kan ta dig till dem. Tror det finns en tidigare tråd med en länk till någon huvudsida med klubbar.

Nästa steg är att kolla var det finns sjömackar. Finns visst någon vid Hornstull och så finns en vid Fjäderholmarna om vi pratar centrala Stockholm.

Sen föreslår jag att du kontaktar de båtklubbar som du hittat och frågar om du kan få en plats. Kolla också om de har tillfälliga platser, tex någon som inte har båt just i år men inte vill bli av med sin plats för gott. Tänk på att du behöver någonstans att ha båten i vinter också.

Vad gäller båtval så kan jag rekommendera Yamarin 50 SC. Har själv föregångaren, Yamarin 490, som jag är väldigt nöjd med. Köp gärna en med större motor än 50 HK då det kan bli lite om man ska åka vattenskidor tex. Finns även en del trådar om detta.

Lycka till!

 

Edit: Perikles (Flipperskeppare) hann visst lite före :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka fantastiskt bra svar, nu har jag redan mycket mer kött på benen. Mycket uppskattat, jag fick verkligen nytt hopp nu, tack! smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Christer, vad kostar förresten bensinen på en sjömack? (Vet att det är rätt dyrt.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Klart det är dyrt men absolut ingen dealbreaker om man som jag inte har bil och måste tanka på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BlueCharm skrev

Jag vill ju bara fiska lite! Hur skulle ni ha gjort med allt?

Det finns ju företag som går ut med fisketurer.

Du kan åka på många sådana turer om du bara vill fisk lite och understiga den kostnaden  som ett båtägande innebär - många gånger.

Jag skulle själv inte tänka mig att vara utan båt - jag har tre - men det är mycket jobb och kostnader med båtar och kan ju va en del bekymmer av olika slag.

Nu är jag inte speciellt intreserad av fiske och dessutom från västkusten. Har promenadavstånd till mina båtar och mindre än 2 distansminuter innan jag är ute på havet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Fisksätra Båtklubb. Du kan ta Saltsjöbanan från Slussen, sedan är det inte många hundra meter att gå från stationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...