Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
yari

flottörnivå evinrude

Rekommendera Poster

Hej jag har en -82a  evinrude 35hk hur mäter man flottörnivån och vilket mått ska det va?

Söker också efter ett kablage till 12v uttaget (3 stift)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tror att man sällan ger sig till att mäta själva nivån. Utan bara kollar nålventilens funktion och eventuellt väger flottörerna noga för att utesluta att de läckt in bensin?

[Men vill man ändå kolla nivån så kan man väl ansluta en uppåtböjd genomsiktlig slang till flottörhusets botten. Blir ju samma nivå i slang och hus eftersom de är kommunicerande kärl. (Fanns rent av förgasare med inbyggda nivåglas om jag inte minns fel, men läckage- och brandrisk gjorde att de tyvärr - men med rätta - försvann? En tillfällig monterad uppåtböjd slang kan man ju i.o.f.s. våga sig på trots brandrisk, men anslutningen blir nog litet för bökig i förhållande till nyttan?)]

Blir nyfiken, varför vill du kolla nivån? Nivån kan vad jag förstår vara ganska känslig, har nånstans sett tips på utmagring av troligen mellanvarvs-registret(?) genom att helt sonika sänka nålventilläget/nivån nån dryg millimeter genom att använda dubbla packningar i dess förskruvning. Om jag minns rätt, kan nåt sånt vara möjligt?

Finns en verkstadshandbok HÄR gällande Evinrude 1-60 hästar och åren 1971-89, och det uppslagna bränsle-avsnittet talar om 4 st förgasartyper för dessa motorer. Kanske hittar du nåt matnyttigt, måhända även om elkopplingen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det normala brukar vara att flottören skall ligga parallellt med förgasarhusets kant när man håller förgasaren upp och ner (med avskruvat lock så att man kan se ) Eventuell justering görs genom att böja den lilla metalltungan som trycker mot nålventilen.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför jag ville veta om flottör nivån, när man inte riktigt vet var felet är. Men jag är supernöjd med era svar och manualen . Finns det att få tag på ett kablage till orginal 12v uttaget (3stift) Jari

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...