Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hunche

Mercury stannar inte när strömmen bryts

Rekommendera Poster

Undrar om någon har koll på vad felet kan vara när motorn inte stannar när man bryter strömförsörjningen? Motorn är en Mercury 150 blackmax från mittenav 80-talet och den startar normalt och går bra det lilla jag testat.

Tack på Förhand //Hunche

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utombordare med CDI-tändning som denna stannar inte av att strömmen bryts utan av att tändningen jordas. Är ingen fena på Murklor men vill minnas att svart/gul-sladd används för detta och oftast är det tändningslåset och dödmangreppet som kan jorda tändningen. När tändningslåset står i OFF-läge och/eller dödmansgreppet är ryckt är tändningen jordad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade detta problemet i somras, fick rycka bränsleslangen när jag var framme vid bryggan.

 

Efter lite felsökning visade det sej att dödarkabeln hade hoppat ut i reglaget.

 

Kan ju vara så enkelt för dej med får vi hoppas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten utvikning till jarbs svar.

Med motorn avstängd och gärna även pluspolen på batteriet bortkopplad.

Lossa gulsvart ledning vid CDI-boxarna. Du har två boxar som sitter den ena ovanpå den andra, men bara en gulsvart ledning som går därifrån.  Koppla in en Ohmmeter mellan den gulsvarta ledningen och jord (gods på motorn dvs samma som batteri minus).

Med tändning på och nödstopp i läge för normal körning skall mätaren visa en mycket hög resistans gissningsvis 1MOhm (1 000 000 Ohm) eller högre.

Med tändningen av ELLER nödstoppet aktiverat, skall mätaren visa något eller några få ohm, i vart fall under 5 ohm. Det är just detta du har poblem med och med mätaren inkopplad borde det gå ganska enkelt att hitta problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajamen den den svart/gula kabeln hade hoppat ur i tändningslåset.

Tack för hjälpen alla inblandade!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott! Visst blir man glad när felet inte alltid är så svårt att åtgärda?

 

Trevlig båtsäsong!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du att det kan vara samma lösning för yamaha 40hk, har precis samma problem

Får leta efter svart/gul kabel imorgon

Tack för bra tips

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha: Leta efter en vit ledning i stället för en svart/gul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vit ledning vid både Cdi box och tändningslås då

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provar imorgon,hoppas det kan vara glapp eller dålig kontakt!

Bytte hela elkopplingen i motorn idag, verkade vara glapp i kabelhärvan, men nu vet jag att kablarna är hela där iallafall, tackar

Återkommer hur det gick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajamen, vit kabel vid tändningslås!

Rengöring av alla kablar sedan funkar det, tackar

Nu sjösättning, gott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppar på en gammal tråd och hoppas på hjälp. Har samma problem som rubriken lyder. 

 

Dock så har jag en Johnson 50 Hk tidigt 90 tal. Den går som klocka men vägrar att stanna. 

Har prov mätt enligt instruktionerna ovan (mät gul/svart kabel osv) och får samma utslag oavsett om nyckeln är på on eller off. 

 

Tändningslåset är bytt av förra ägaren, haft båten några veckor och ryckt bränsle slangen vid varje stopp vilket börjar bli lite tjatigt och hoppas på kunna fixa detta. Har nyttjat elschemat nedan och det som följde med till tändningslåset. Dock så är jag väldigt novis men omåttligt nyfiken på lösa problem. 

Kan tilläggas att det har fungerat en gång av de ca 20-tal starter och stopp det har blivit. 

 

Tacksam för all hjälp. 

 

 

 

25_35_82-83_elec-remote.thumb.jpg.1bf72c57b561a68baf00654d4a228f63.jpg

IMG-20200808-WA0004.jpg

IMG_0907.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mäter du mellan jord och gulsvart i motorn på bilden och är tändningen avslagen?

I så fall är det felkopplat i reglageteller mellan reglage och motor.

 

Gör samma mätning mellan svart (M) och svart-gul (M) i tändningslåset. Om det är nära noll ohm där, så kolla att svart i tändningslåset går till batteriminus och att svart-gul vid lås går till svart-gul i motorn. Ohmmät!

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev guestsson:

Mäter du mellan jord och gulsvart i motorn på bilden och är tändningen avslagen?

I så fall är det felkopplat i reglageteller mellan reglage och motor.

 

Gör samma mätning mellan svart (M) och svart-gul (M) i tändningslåset. Om det är nära noll ohm där, så kolla att svart i tändningslåset går till batteriminus och att svart-gul vid lås går till svart-gul i motorn. Ohmmät!

Jajamensan, jag mäter mellan jord och gulsvart och det spelar ingen roll om tändningen är av eller på. Får samma utslag ohm mätningen. Plus polen är borta från batteriet. 

 

Jag kollade tändningslåset förut och fick ca 2 ohm. Men ska kolla imorgon och följa kabel. 

 

Stort tack för snabbt svar 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är tändningslåset OK, men något av följande påståenden kan inte vara sant.

 

- Svart (M) i tändningslåset går till batteriminus

- Svart-gul (M) i lås går till svart-gul i motorn

 

Du antagligen en bit ledning för att förlänga en av mätledningarna.

Jag rekommenderar att du kopplar bort en av batterianslutningarna medan du letar felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har fått några minuter över till att påbörja flesökningen.

 

Den svarta (M)  från tändningslåset går till motorn och enligt bilden nedan till en grej som jag inte vet var det är?

Men där kommer batteriets pluspol till samma?

 

Fråga:

Ska jag koppla om svarta sladden till batteriets jord på motorn?

 

Gul/svart (M) går hela vägen från tändningslåset till cdi/power pack. 

 

Dubbelkollade tändningslåset mellan gul/svart (M) och svart (M) och fick ut 0,2 ohm i avstängt läge. 

sketch-1596986103694.png

sketch-1596985773853.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Kristofer81:

Nu har fått några minuter över till att påbörja flesökningen.

 

Den svarta (M)  från tändningslåset går till motorn och enligt bilden nedan till en grej som jag inte vet var det är?

Men där kommer batteriets pluspol till samma?

 

Fråga:

Ska jag koppla om svarta sladden till batteriets jord på motorn?

 

Gul/svart (M) går hela vägen från tändningslåset till cdi/power pack. 

 

Dubbelkollade tändningslåset mellan gul/svart (M) och svart (M) och fick ut 0,2 ohm i avstängt läge. 

sketch-1596986103694.png

sketch-1596985773853.png

Efter kollat elschemet så vart jag lite klockare 🤔 (tror jag) Svarta (M) har jord punkt som solenoiden. Kan det var felet?

sketch-1596988184051.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har kanske gjort 2, men inte 1. Tanken var inte att du optiskt skulle följa ledningarna från låset till motorn utan mäta att de är rätt kopplade. Så hur är det med 1?

  

1. Svart (M) i tändningslåset går till batteriminus

2. Svart-gul (M) i lås går till svart-gul i motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev guestsson:

Du har kanske gjort 2, men inte 1. Tanken var inte att du optiskt skulle följa ledningarna från låset till motorn utan mäta att de är rätt kopplade. Så hur är det med 1?

  

1. Svart (M) i tändningslåset går till batteriminus

2. Svart-gul (M) i lås går till svart-gul i motorn

1. Svart gick inte till batteri minus. Den gick direkt till jord på motorn som delade samma jord som solenoiden. 

 

Fråga hur mäter jag den? 

 

Jag flyttade den till batteri minus. Var det fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Kristofer81:

1. Svart gick inte till batteri minus. Den gick direkt till jord på motorn som delade samma jord som solenoiden. 

Om detta är sant saknar motorns jordanslutning till bat minus och då skulle t.ex startmotorn och choke/primer inte funka. 

 

14 minuter sedan skrev Kristofer81:

Jag flyttade den till batteri minus. Var det fel?

Jag antar att startmotorn funkar, så jag har ingen aning om vad du egentligen gjort och vad detta kan medföra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något riktigt skumt är det eftersom den hoppade igång som vanligt. Så startar gör den. 

Men inte går inte att stänga av.

 

Som sagt så går inte svart (m) till batteriets minus. Så det är väl det kvar jag kan testa. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller att hitta den svarta som går från motorn fram till reglaget. Denna ledning går också till säkerhetsbrytaren och uttaget för att ansluta varvräknare. Du har konstaterat att denna inte är ansluten till jord i motorn vilket den borde vara. 

 

På bilden ser det ut som om det bara är en svart ledning ansluten kopplingsplinten till vilken du tror att svart M är kopplad. Om det  bara är en ledning, så är det osannolikt att denna ledning går till M i tändningslåset, utan istället till jord/bat. minus, annars skulle inte solenoiden funka och därmed inte heller startmotorn.  Jag tror därför inte att denna ledning är ansluten till tändningslåset såsom du du anger. 

 

I samma bild anger du att den nedre anslutningen är kopplad till batteri plus. Jag tror inte detta är sant. Det ser ut att endast finnas en ledning kopplad till denna anslutning, så den går högst sannolikt till startmotorn. Det är säkert istället den övre anslutningen på samma bild som går till batteriets pluspol.

 

Jag har bra koll på hur grejorna är kopplade elektriskt för att det skall funka och jag får inte ihop denna klara bild med det du beskriver.

 

- Har du ohmmätt från den svarta på solenoiden (den som du tror kommer från svart (M) i tändningdlåset) och till gods i motorn?

- Samma mätning men till bat. minus.

Vad blev resultaten? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev guestsson:

Det gäller att hitta den svarta som går från motorn fram till reglaget. Denna ledning går också till säkerhetsbrytaren och uttaget för att ansluta varvräknare. Du har konstaterat att denna inte är ansluten till jord i motorn vilket den borde vara. 

 

På bilden ser det ut som om det bara är en svart ledning ansluten kopplingsplinten till vilken du tror att svart M är kopplad. Om det  bara är en ledning, så är det osannolikt att denna ledning går till M i tändningslåset, utan istället till jord/bat. minus, annars skulle inte solenoiden funka och därmed inte heller startmotorn.  Jag tror därför inte att denna ledning är ansluten till tändningslåset såsom du du anger. 

 

I samma bild anger du att den nedre anslutningen är kopplad till batteri plus. Jag tror inte detta är sant. Det ser ut att endast finnas en ledning kopplad till denna anslutning, så den går högst sannolikt till startmotorn. Det är säkert istället den övre anslutningen på samma bild som går till batteriets pluspol.

 

Jag har bra koll på hur grejorna är kopplade elektriskt för att det skall funka och jag får inte ihop denna klara bild med det du beskriver.

 

- Har du ohmmätt från den svarta på solenoiden (den som du tror kommer från svart (M) i tändningdlåset) och till gods i motorn?

- Samma mätning men till bat. minus.

Vad blev resultaten? 

 

Som sagt så är jag väldigt novis och på djup vatten när det gäller sånt här. 

Enormt tacksam för att du tar dig tid och hjälper mig i felsökningen. Tack!

 

Den som jag tror kommer från tändningslåset ger utslag på 1,23 ohm (20M (inställningen på multimetern)). 

 

Sladden som jag tror kommer från batteriet minus ger utslag på 6,87 ohm (20M). 

 

Från batteriet minus till motorn jord gav det 6,87 ohm (20M) 

 

Är jag på rätt väg med mätningen. 

 

Återigen stort tack för du hjälper mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med instrumenter inställt på 20M så motsvarar mätvärdet 1.00, 1 000 000 Ohm dvs en miljon Ohm. Det är i dessa sammanhang att betrakta som avbrott. Om bor i Sth skulle jag ev. kunna hjälpa dig. Annars ta hjälp av någon som förstår sig på det elektriska. Jag är övertygad om att en kunnig person löser detta på mindre än en timme.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bor i Norrtälje. 😊

 

Skulle det fungera om jag drar en provisorisk sladd "fågelvägen" svart (M) från tändningslåset till batteri minus. För att prova uteslutningsmetoden. 

 

Plan B (hösten) är att söka efter en båt elektriker som kan förbarma sig över min motor. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PM:a mig ditt tfnnr så försöker vi komma vidare per tfn.

 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...