Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Amber

Merrcruiser 7,4 MPI överhettar

Rekommendera Poster

Hej,

Motorn går varm på tomgång och larmar men går ner då jag varvar upp, eller håller marchfart 22 - 25 knop. Har i vinter haft ur motorn ur båten och bytt limpor, risers, knän och termostat. Har dessutom passat på att byta kylvattenslangen som går genom skölden och impellern i sjövattenpumpen. Innan sjösättning varmkörde ca 30 min jag på land med spolmuff och vattenslang på intaget på drevet utan några som helst problem. Idag när jag körde hem till bryggan, ca 20 distans, så lät jag motorn gå i ca 45 min innan jag gav mig iväg och då gick tempen upp så att motorn larmade, när jag körde iväg och varvade upp gick den ner till ca 80 grader, samma problem när jag kom till bryggan och låg på tomgång. Motorn är sjövattenkyld. 

Tacksam för alla tips och idéer!

 

Mvh

Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag skulle börja med att kolla impellern, så att den inte har blivit skadad. Ev. kolla att termostaten sitter som den ska så den inte lossnat och blockerar flödet.Verkar som om du har lågt flöde vid låga varv. Lycka till.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, finns en rejäl verkstadshandbok HÄR som delvis verkar handla om din motor? På den uppslagna sidan finns ett pump-kapacitetstest som möjligen kan vara intressant?

[Man kopplar en tillfällig slang till pumpen, kör exakt 1000 RPM och samlar vatten under 15 sekunder om jag inte slarvläst alltför mycket. Skall tydligen ge minimum 7,1 liter, om nu den siffran verkligen gäller din motor.]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luktar impreller problem lång väg. Kolla den. Lätt att kolla och inte farligt dyr heller. Byter min varje år, då den gärna vill stelna till under vinter. Dessutom ligger den alltid i samma läge och halva imprellerbladen ligger ihoptryckt. 



Om jag inte byter den varje säsong får jag exakt samma problem som du beskriver.



Kolla också så inte slangen vid drevet ligger mot något. När du kör i matchfart antar jag att du trimmar ut. Och slangen frigörs för att sedan strypas när du trimmar in igen vid bryggplatsen.



Mvh

Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

Impellern är ny för i år så jag har svårt att tro att det skulle vara den, har bytt flera gånger förr utan att få problem. Kylvattenslangen genom skölden har jag kollat noga innan sjösättning så den vet jag kommer inte i kläm. Misstänker att det är något med termostaten, antingen att den kommit fel eller helt enkelt inte öppnar tillräckligt. Ska ta loss den och köra motorn utan för att se om det blir någon skillnad.

Om ni har fler tips tar jag tacksamt emot dessa.

Mvh

Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte denna motor en cirkulationspump av biltyp för att cirkulera kylvattnet inne i blocket och topparna? Om sjövattenpumpen med impeller är felfri, börde man kolla cirkulationspumpens effektivitet på låga varv, dvs att den fungerar som den ska

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, den har en sådan cirkulationspump och den är ny från förra säsongen.

Tack för tipset ändå.

Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns inte som termostaten, om den inte öppnar ordenligt så borde ju motorn gå varm när du belastar den. Inte tvärtom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara ett elfel, är du SÄKER på att den verkligen går varmt?

Har du dubbelkollat impellern så den inte släppt i vulkningen o bara slirar med, då borde den ju få det lättare när du ökar farten o får mer vattentryck o därigenom bättre kylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytt termostat i vinter och sjövattenkyld motor. Har du rätt termostat för du skriver att motorn bli 80 grader. En sjövattenkyld motor skall ha en termostat som öppnar under 60 grader, tror jag, medan färskvattenkyld motor skall ha en öppnar runt 80 grader. Bara ett uppslag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaten till min motor ska öppna vid 71 grader och jag har köpt den av Micke på Drevman i Stockholm som jag har det största förtroendet för. Det betyder ju inte att det inte kan vara fel på den eller att jag gjort något fel när jag monterat den. Ska plocka ur den igen och testköra för att kunna utesluta att det är den som är problemet.

Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, så brukar det kunna skilja med tanke på risken för s.k. pannsten. Men tydligen inte hos dessa Mercruisier-motorer, i avsnittet 6A (sjökylning) liksom i avsnittet 6B (färskkylning) anges förvånande nog tempen till 71 grader för alla motorer.

Amber: Har du ett lättrensat grovfilter för inkommande sjövatten, heter tydligen Sea Strainer i manualen? Eftersom också sjöcirkulations-pumpen redan är bytt så tvingas man kanske istället att misstänka att du kan ha fått in nåt skräp??


[Termostaten tror inte jag heller på, motorn producerar ju bara jämförelsevis litet värme på låga varvtal och den behöver väl därmed knappast öppna särskilt mycket. Eftersom den tycks klara att öppna mer rejält vid högre varv så förstår jag inte varför den skulle haka sig halvvägs vid låga? Och skulle den vara på nåt sätt felmonterad så blir väl resultatet snarare läckage och för kall motor? Angående felmätning av tempen så innehåller nog den elektriska tempmätarn en egen liten spännings-stabilisator (plus troligen nån kondensator som gör visarnålens rörelser som sig bör redigt tröga)? Men återigen, skulle tempmätarens spänningsstabilisator ha pajat så följer väl visarutslaget delvis generatorspänningen och felvisningen mot högre temp borde väl därmed - om något - öka desto högre varvtal? Sätter alltså min peng på skräp i kylkanalerna, åtminstone  ifall sea strainer saknas.]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas: jag har också varit inne på att det kommit något skräp ivägen som hindrar flödet. Något filter typ Sea strainer har jag inte så det är inte helt otänkbart. Å andra sidan så består sjövattenintaget av 6 st relativt små hål på varje sida av drevets nederdel så några större saker kan det inte vara i så fall. Hur som helst så måste jag kolla detta ordentligt.

Tack för tipset.

 

Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Hur gick det. Det är ju en gammal tråd men 7.4:an har väl en oljekylare. Går inte allt kylvatten efter impellern genom den vidare till termostathuset, rätta mig om jag har fel. Oljekylaren har någorlunda små hål på sjövattensidan där typ gamla impellerblad inte går igenom, kolla så det inte är propp där av gamla impellerblad och skit där!

 

 

 

Med vänlig hälsning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...