Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Spancox

50 mm teakribb

Rekommendera Poster

Det är dags att byta ut teaken i sittbrunnen. Det är inte nåtad teak utan bara skruvade ribbor med 50 mm bredd. Jag tänkte ta bort dem, spackla igen hålen och limma dit nya ribbor.

Problemet är att jag inte hittar 50 mm breda lister någon stans. Höjden är flexibel, 8-15 mm men bredden måste stämma för att passa de försänkningar som finns i tofterna. Någon som har en tips på var jag kan köpa listerna? 

Pondus mfl verkar inte föra 50 mm bredd. :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle först försöka skruva loss och slipa de som du redan har, men annars finns Hjertmans 3861-47, 47x10 mm. Nära nog?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle 47 mm va för smalt är jag helt övertygad om att Pondus har en handsåg och nån som kan dra den fram och tillbaka. Tror tom att de är så välutrustade att de har en cirkelåg som går med el. Killen som kan såga med handsågen kan trolligtvis också köra cirkelsågen. http://www.pondussnickeri.se/bat.html

Dessutom har de virke av större dimesioner tex 50 mm tjock, som de kan såga teakbitar av lämplig tjocklek av. Ytan på teaken blr ju ganska fin när man sågar den i en cirkelsåg, så det kanske räcker att putsa till översidan. Annars har Pondus både plan och rikthyvel.

En kompis behövde en bit teak på 22x50 mm och ca 20 cm lång. Han kom och frågade om jag kunde såga till en sån bit ur en gammal fönsterkarm av massiv teak. Det är ju en bagatell om man bara har maskiner. Det var fixat på mindre än en kvart. Vilken vacker teak. Jag fick resten. Det mesta blev över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är tyvärr bortom all räddning, fransiga i kanterna och djupt ådrade. Men så har de ju legat där i 25 år med. Hjertmans var ett bra tips, de hade jag missat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mailat till Pondus men inte fått svar ännu, därav att jag utvidgade sökandet. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, Tompelompe!

Jag hade kikat på deras hemsida innan men missat att de för 10x50 mm. Inte som teaklist utan som planhyvlat, men det lär ju inte teaken veta om när jag lägger den. cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uhu, det missade jag. Var ser du det någonstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte om man surfar med Chrome, då händer ingenting. laugh

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...