Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
2HOT4U

rengöring av relingslist?

Rekommendera Poster

gråa relingslisten runt båten har blivit lite missfärgad

tips på medel som kan fixa det?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns nog många medel. Men autosol fungerar fint om du har det hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte provat själv men har hört att mirakelsvamp och vatten skall funka bra på just relingslist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte så lämpligt på enbart lite missfärgad, men på solblekt och intorkad list funkar cellulosaförtunning bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får du bra effekt av det, har en gammal list som jag brukar använda bumpershine till, men det försvinner ganska snart. Blir det märkbar effekt på cellulosaförtunningen? blir det hållbart? tar det gamla vaxrester med? Tacksam för svarlaugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mirakelsvampen är löjligt oslagbar på relingslister där gamla vaxrester får oss att slita håret Av ilska.

Jag gjorde rent mina på en halvtimme och det var sant även om jag inte trodde på det från början. Funkar även till mycket annat ombord.

Jag köper mina på clas i sjön där de numera, åtminstånde i Falun flyttat dem till båtavdelningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske var att ta i men jag plockade av min list tvättade, slipade ner den och lackade om med plast färg avsedd för lister, kofångare m.m. Blev riktigt bra men vi får se hur länge det håller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar en trasa med Legants rubbing cleaner. Funkar bra även på färgskav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aceton. Sedan jag hittade den, har använt inget annat för att rengöra relingslist. Viktigaste är att anväda tillräckligt av den, duken ska vara värkligen våt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad är mirakelsvamp? Kommer upp massvis med olika när man googlar på det. Kan man bara köpa vilken som helst med det namnet? På ICA t.ex.? På Clas Ohlson säljer de inget som heter mirakelsvamp.

 

Har en grå relingslist som jag vill få bort alla vita/ljusgråa fläckar på.

Redigerad av Pontus_pf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en svart list körde jag bromsvätska, blir blankt och fint i alla fall i 14 dagar.

Fenderrengöringsmedel har jag också använt, blir snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aceton fungerar bra. Relingslisterna på min båt var riktigt fina när jag köpte den så jag var tvungen att fråga säljaren hur han hade lyckats att få dem så snygga - aceton på trasa i riklig mängd var svaret.

Jag har provat andra "mirakelmedel" men de har inte hållit så bra som det gjorde med acetonbehandlingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...