Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
S340

Kan generatorn dra ström?

Rekommendera Poster

Har ett skumt fenomen. Sitter Volvos original skiljedioder i min båt och generatorerna har en sensorkabel som sitter på förbrukningsbanken.

Dioden ger ju ett spänningsfyllt på runt 1v och därför sitter ju sensorn på batteriet för att höja laddspänningen.

 

Det skumma är att jag nu bytt ut generatorerna mot 2 nya 115A och det verkar som dom istället för att ge ström drar runt 10A är motorerna går.

Sensorkabeln på dessa sitter på B+ och ska enligt deras manual göra så.

Någon kunnig som har tips och idéer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du skriver verkar - hur har du konstatert att genertorerna dra 10 A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det lät minst sagt underligt, 10A, det är rätt mkt :) Vanligtvis går det en liten försumbar ström över sensorkabeln.

Slocknar laddningslampan som den ska?

Är sensorkabeln ansluten mellan REG/S/2 (kan heta lite olika) och batteri+?

Är laddningslampan korrekt ansluten? +12v till brytare till lampa till D+/ 1 / L / EXC (olika beteckningar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I brist på bilder och tydlig information hur det är kopplat nu, så får man kanske gissa lite.

Om man lyckas koppla in generatorns +kablar till skiljedioden bakvänt (vet inte om det går) samtidigt som fältena är spänningssatta, så kanske det kan bli så här.

Jag labbade en gång med min 35A generator, och mätte då fältströmmen som då var ca 4A.

Här har TS två generatorer, så då kan ju 10A i backström vara rimligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fältströmmen eller magnetiseringsströmmen belastar inte batterierna, den strömmen producerar generatorn själv.

Bara i starten levereras magnetiseringsströmmen från batterit via laddlampan som begränsar strömmen till < ½ amp.

Verkar som du har kopplat fel..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en battmeter som är kopplad precis som innan generatorbytet.

Alla kablar är anslutna på samma plintar på nya generatorerna som på gamla o dom har även samma märkning.

Har prövat byta tillbaka tillbaka till gamla generatorerna o har då laddning. Byter till dom nya o får ca -5A per snurrande generator på battmetern. Hittar ingen logik i detta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...