Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
FB123

Mercury F50 ELPT efi

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis köp min allra första båt och det blev en Askeladden 475 Freestyle. Är verkligen en nybörjare så det finns mycket att lära! 

Köpte båten på blocket och körde hem den från säljare utan några vidare problem. Vi testkörningen så blev det lite stressat och jag hann inte gå igenom alla funktioner. Den var precis nyservad ska jag tillägga.

Nu till problemen. När jag startar motorn tjuter en larmsignal 5-6 gånger preics vid start och därefter låter det ingenting. Jag har tyvärr ingen manual till motorn men har hittat lite information på nätet att det kan vara något med sensorer. Vet inte om det kanske kan vara något med mätinstrumenten då de inte alltid funkar/visar rätt. Varvräknaren har slutat funka vid något tillfälle och oljetrycksmätaren har full utslag samt att knopmätaren inte visare helt rätt. 

Men den startar alltid och går bra i vattnet av jag kan dömma. 

Och nu till mitt andra problem/fundering. Jag har som sagt aldrig haft båt tidigare men har åkt med andra. Där har det alltid funnits med en knapp under handtaget för att kunna skjuta reglaget fram eller bak. Den verkar sakna detta och det känns som att man får ta i lite extra för att skifta mellan D-N-R. Kanske ska vara så men själva spaken känns lite lös. Se länken nedan på en bild som ser ut typ som den jag har. 

http://www.marineengine.com/parts/images/mercury/877700A12.jpg

 

Jag kanske missar massa viktig information eller använder mig av fel termer så ha gärna lite tålamod =)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...