Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Exalibour

Avgaser under motorkåpan Johnson

Rekommendera Poster

Hej

Har problem med min Jonson 55hk

Den startar men går väldigt dåligt. Öppnade motorkåpan

Och där var det en MASSA avgaser. Tar jag av kåpan går motorn bra.

 

Så vart kommer avgaserna ifrån? Vad kan vara fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det kan vara ett antal felkällor. Ett är att du har en läcka på avgassidan. En annan kan vara att du har tätt i din avgasida. må väl/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

55 hk har funnits i minst 20 år,, så jag tog en i högen. Konstruktionen i det avseende som beskrivs nedan skiljer inte så mycket.

Högst sannolikt är det packningen 38 som har get upp. Powerheaden måste i så fall bort för att byta. 

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0146771&path=BRP~A0000022~M0006623~M0006688~M0006689~C0146771&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

Du kan prova om Powerheaden är lös, men sannolikt hjälper det inte att dra fast den om så skulle vara fallet, då packningen hur som helst blir förstörd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey tack så mycket. Jag får riva ner riggen och växelhuset och byta den packningen. Är det en stål packning eller en vanlig packning ? Fler fel det kan vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att byta packningen skall hela motorklumpen (powerheaden) lyftas bort. Du tar det alltså uppifrån, inte underifrån. Men börja med att ta bort växelhuset, sedan powerheaden.

Och naturligtvis skall du kolla först att läckaget är vid denna packning.

 

De packningar jag bytt har inte varit stål.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey då ska jag göra det. Något smart sätt att kolla om det just är den packningen? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...