Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Erik49

Kylvattenpump

Rekommendera Poster

Vattenpumpen till min Yanmar 3YM30 ville inte vid sjösättningen i april. Fann att den var fastrostad i lagern vid drivhjulet. Nya lager och annat från ordinarie marina ville kosta 1600 SEK. Tog rostiga bitarna till TOOLS/Momentum och fick nya grejer för 321 SEK. Bästa SKF kvalitet och pumpen går bättre en någon sin. Det går att spara mycket pengar på att hitta rätt affär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så är det, alla mellanhänder vill också tjäna en slant. Kan man köpa nära/av tillverkaren som möjligt blir det oftast också billigast. må väl/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men pumpen varade ändast några veckor så började den läcka på ny.

När jag sökte på nätet hittade jag flera trådar http://www.ybw.com/forums/showthread.php?293788-Water-pump-insufficiency-3YM30 där man diskuterade problem med samma pump från Johnson (10-13337-01) producerad specielt för Yanmar. Det verkar vara många som har samma problem. Jag har på ny bytt tätningsring och även försökt använda fett för vattenpumpar men det håller endast kort tid.

Ny pump kostar SEK 4804,- och kan ändast köpas från Yanmar. Nu återstår att byta axling...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men pumpen varade ändast några veckor så började den läcka på ny.

När jag sökte på nätet hittade jag flera trådar http://www.ybw.com/forums/showthread.php?293788-Water-pump-insufficiency-3YM30 där man diskuterade problem med samma pump från Johnson (10-13337-01) producerad specielt för Yanmar. Det verkar vara många som har samma problem. Jag har på ny bytt tätningsring och även försökt använda fett för vattenpumpar men det håller endast kort tid.

Ny pump kostar SEK 4804,- och kan ändast köpas från Yanmar. Nu återstår att byta axling...

Köpte du någon rostfri fjäder till tätningsringen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men pumpen varade ändast några veckor så började den läcka på ny.

När jag sökte på nätet hittade jag flera trådar http://www.ybw.com/forums/showthread.php?293788-Water-pump-insufficiency-3YM30 där man diskuterade problem med samma pump från Johnson (10-13337-01) producerad specielt för Yanmar. Det verkar vara många som har samma problem. Jag har på ny bytt tätningsring och även försökt använda fett för vattenpumpar men det håller endast kort tid.

Ny pump kostar SEK 4804,- och kan ändast köpas från Yanmar. Nu återstår att byta axling...

Köpte du någon rostfri fjäder till tätningsringen?

 

Jepp!

Den duktiga tjejen på Momentum såg till att lager och annat var rostfria.

Antingen är lekkan vi axlingen eller pumphuset...men det är ju axlingen som rör sig, slits och kan hända har några repor.

Pratat med Martec idag och kommer nog att skicka pumpen för renovering. Billigare än nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...