Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Seta

Gå över Vänern

Rekommendera Poster

Vi funderar på att köpa ny båt och den vi siktat in oss på ligger i Kristinehamn. Själva bor vi på västkusten, inte särskilt långt från Göteborg.

Det enklaste vore förstås att låta kranbilen ta hem båten, men enklast är inte alltid roligast!

 

Västkusten och Vänern är ju inte riktigt samma sak, så vad kan ni berätta om Vänern? Någon som har koll på avståndet mellan Kristinehamn och Vänersborg? Gästhamnar? Något man absolut bör veta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklaste vägen är väl Sjötorp, Mariestad, Läckö. Mest skyddade vatten om vädret skulle vara dåligt. Fin resa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Det är farled hela vägen eller? Som sagt, Vänern är för oss okänt vatten. Vet du möjligtvis hur många distans det handlar om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är cirka 78 nm mellan Kristinehamn och Vänersborg, kortaste vägen. Har ni tid så passa på att semestra lite på Vänern samtidig. Vänern kan vara ganska stökig, i synnerhet Dalbosjön, vid hård vind. Sedan beror det också på vad för båt ni kommer att använda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer inte riktigt ihåg distansen, var några år sedan jag gick där, men från Kristinehamn till Vänersborg borde vara ca 70 M, dvs ungefär som hela Bohuskusten från Strömstad till Gbg.

Sjön är krabb vilket innebär att den upplevs som mycket värre än havet vid samma vindstyrka.

Nu vet jag ju inte vilken båt du ska köpa men är det bra väder och det håller sig under 6-7 m/s skall det inte vara några problem att gå rakt över, dvs Kr.hamn-Lurö-V.borg med en normal täckt fritidsbåt. Drar det upp mot 10 m/s kan det bli jobbigare. Hur du än går så har du öppen sjö från Kr.hamn till strax innan Sjötorp. Om du därifrån går inomskärs till Mariestad, sedan över till Läckö och genom Ekens skärgård får du öppen sjö igen från Naven till V.borg.

Blåser det nordligt har du öppen sjö även från Mariestads utkanter till Läckö, men det är oftast sydvästligt på sommaren.

Ha några dagar i reserv så du kan vänta ut ev. blåst så blir det säkert en jättefin tur.

Har seglat och motorbåtat i Vänern i många år tidigare och det är en härlig sjö med fina skärgårdar och fint vatten. Men kan vara krabb o jobbig pga det lättare sötvattnet tyvärr.

Jag har stött på mer än en semesterseglare från kusten som kommit upp och blivit lite småchockade av hur sjön kan upplevas fast det inte blåser mycket med deras mått mätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglade på Vänern för första gången 2011. Det är stor skillnad. När det blåser upp är sjön stabbigare och det är en annan parering på undanvind.

Två skillnader till mot västkusten är dels att det finns plats i hamnarna även efter klockan 11 (utom Spiken då) och dels att de flesta pratar svenska (i västkustens hamnar talar ju de flesta norska). wink

Skärgården är väldigt fin så det vore synd att bara göra det till transportsegling!

Avståndet kan du kolla i ett sjökortsprogram eller på eniro.se. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prickade farleder finns ju lite här o var, dock givetvis inte när man korsar själva sjön.

Skulle jag gå från Krhm till Vänersborg, som ny på Vänern- på kortast möjliga tid (=läs stanna bara vid de största sevärdheterna) skulle jag som första dagsetapp ta Krhm-Djurö (där du ligger i naturhamn, antingen den norra -Malbergshamn- eller den sydligare -Årans hamn). Djurö är väldigt naturskönt och helt klart ett får-inte-missa-mål i Vänern).

Sjötorp.. nja, visst kan det vara kul att titta på div slussmalörer men  inget jag brukar tycka är värt tiden..

Nästa dagsetapp blir ganska kort, ett par timmars segling (om det är det ni gör?) till Läckö Slott. Värt en dag på slottet och man kan ta buss in till Lidköping om man märker att man saknar något av vikt. Spikens Fiskeläge ligger bara nån en liten bit bort och är också nice, fast kanske inte nåt ovanligt för västkustbor..? Nås antingen med båt, via Lidköpingsbussen eller en halvtimmes promenad på skogsvägar. Farleden från Läckö, via Spiken och Hörviken ut tillbaka till Vänern är riktigt mysig med många lite trängre passager. Viktigt är att inte missa nån farledsprick dock. Jag genade en gång lite ofrivilligt (dålig uppsikt i ruskvädret) och hittade givetvis första bästa sten bara nån meter utanför farleden.

Därifrån ner till Vänersborg (du är då ungefär halvvägs) finns det många fina småöar att ta natthamn i, lättast är att titta i sjökortet och bestämma utifrån väder och vind var man vill ligga och hur llänge man vill tillbringa ute på sjön. Vänern kan vara riktigt trilsk sägs det ju. Själv har jag inte mycket annat att jämföra med och seglar gärna i vindar upp mot 12-14 m/s i min lilla Maxi77a. Fast med motorbåt i 27-fotsklassen stannar jag nog iland när vindarna når de hastigheterna. Vågorna blir väldigt hårda eftersom sjön är relativt grund.

F.ö. är Vänern väldigt lättnavigerad och väl utprickad. Visst dyker det upp ett o annat nytt grund genom åren men i princip skulle man kunna navigera med 20 år gamla sjökort om man håller sig till nämnda rutt. Undantaget Hindens Rev i Dalbosjön som nyligen fått ett par noteringar i UfS.

Har man en kompass som visar någorlunda rätt behövs inte ens ett sjökort för att ta sig från Karlstad/Hammarö ner till Läckö. Prickad farled, ut i sjön, håll 180/360gr tills man ser Slott eller vindkraftverk, gå in i farleden.. ;) Det ÄR faktiskt inte värre än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall inte förakta en sjöman på en insjö. När vädret är halvtaskigt så blir nog insjön betydligt besvärligare än havet. wink

Har bara gått med fritidsbåt en gång mellan Hjo och Vänersborg. Det var lite halvtaskigt väder och en rätt saftig sjögång när vi kom ut väster om Navens fyr. Vi hade nästan inte kommit ut från land när ett lager i motorn gick sönder och vi tappade oljetrycket. Det var bara att hissa segel och kryssa till Vänersborg.

Mellan Kållandsö (Navens fyr) och Vänersborg, finns en liten  mysig hamn. Dalbergså. 3 Nm SSW Hjortens Udde

post-945-1394237516,8604_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en 8,5 meter lång salongsbåt så storleken ska väl inte vara några problem. Hastigheten är väl kanske en annan femma. Vi är vana vid en marsch på 17 knop, nu trillar vi ner på 6-7. Vår förhoppning var att få hem henne på en helg. Kanske är det väl optimistiskt?

Det förutsätter bra väder, då vi kommer ha barn ombord också.

 

Alternativet är ju som sagt kranbil. Men då får vi räkna med en kostnad på närmare 10 papp. Känns onödigt då båten trots allt är skapt för vatten.

 

Kan man kanske ligga kvar i sjötorp under veckan och på så sätt dela upp resan på två etapper? Eller är det vanskligt att lämna en träbåt på det sättet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten  nyss sjösatt så kan det ju finnas vissa frågetecken att lägga den utan tillsyn.

Man kan ju installera en dränkbar länspump. En pump som jag har uppskattat mycket genom åren är en Rule 500. Tidsstyr som startar var 3;e minut och kollar om det finns vatten. Finns det vatten pumpar den ur, varom inte satannar den. Har en i min lilla öppna bousjulle (lilla bilden uppetill vänster) Ett fulladdat 75 Ah batteri blev urladdat till hälften efter att pumpen höll båten läns en hel sommar. Mer än tre månader utan nån extra laddning.

I sin enklaste form kan du ju dra slangen från pumpen och hänga den över relingen. jag skulle nog surra fast slangen vid relingen så att den inte faller tillbaka in i båten. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=654&artname=Rule%20500&sok=rule

Från Kristinehamn till Älvsborgsbron i Göteborg är det 142 distansminuter.

Från Kristinehamn till Sjötorp är det ca 30 distanminuter

Från Kristinehamn till Spiken är det ca 60 distansminuter

Från Kristinehamn till Vänersborg är det ca 95 distansminuter

Nu vet jag inte vad ni har för transportmöjligheter från båten om ni lägger den för att fortsätta färden hegen därpå. Sjötorp an ju va bra på det sättet att det ofta händer nåt med en ny okänd båt, och dit är det inte så långt.

Spiken är ju ett fiskeläge. Transportmässigt en hel del på sidan om allfarsväg, men fiskare brukar ju inte va omöjliga folk med känsla för båtar som säkert går att fråga om de kan titta lill båten.

Själv hade jag nog valt Trellevarvet lite söder om Spiken. Nu är ju dessvärre både Valter och Harry som hade varvet på den tiden jag var där en hel del borta. Jag tror all det är Valters barn som har varvet - om det lever kvar. Men bilvägen dit är ju lik avläget som till Spiken.

Vänersborg har ju relativt bra komunikationer med Göteborg.

Vilken helg skall ni åka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är på väg upp idag för att titta på båten. Slår vi till börjar vi nog att köra redan nästa helg, förutsatt att vädret är med oss. Vad jag har förstått har hon legat i ett par veckor redan, länspump med nivåvakt finns och hon har tätnat bra.

 

Kör vi hem henne (om vi nu alls köper) blir det bara till Vänersborg. Därifrån trailas hon hem till Uddevalla.

 

Säljaren vart lite chockad över vår ide, så det är inte utan att jag funderar på om vi har missat något väsentligt. :-)

 

Problem nr två är, i händelse av köp, att vi får ok från varvet att ligga kvar en vecka. Men det vill jag inte riktigt bekymra mig om än!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen skrev, bl.a:

 

Från Kristinehamn till Älvsborgsbron i Göteborg är det 142 distansminuter.

Från Kristinehamn till Sjötorp är det ca 30 distanminuter

Från Kristinehamn till Spiken är det ca 60 distansminuter

Från Kristinehamn till Vänersborg är det ca 95 distansminuter

Nu vet jag inte vad ni har för transportmöjligheter från båten om ni lägger den för att fortsätta färden hegen därpå. Sjötorp an ju va bra på det sättet att det ofta händer nåt med en ny okänd båt, och dit är det inte så långt.

Spiken är ju ett fiskeläge. Transportmässigt en hel del på sidan om allfarsväg, men fiskare brukar ju inte va omöjliga folk med känsla för båtar som säkert går att fråga om de kan titta lill båten.

Eftersom det bara är ca 30nm mellan Krhmn o Sjötorp, av en totalsträcka på ca 90 nm på Vänern, skulle Sjötorp gå bort i min tankegång, som slutmål för en första etapp. Då skulle de ju gå åt 3 helger med samma hastighet. Hellre isf Mariestad där man nog kan få hjälp m tillsyn av nattvakterna i hamnen samt man där åtm har kommit halvvägs.

Spiken eller Hörviken, med övervikt för Hörviken där man troligen också kan be nattvakterna titta till båten lite extra, är mitt val om resan ska delas upp på 2 omgångar. Man är ju en bra bit längre på väg och har kunnat stanna till vid Djurö en natt. I mina ögon Vänerns finaste ö. Läckö och Spiken ssamt troligen även Hörviken har dessutom helt ok busskommunikation till Lidköping där det går tåg och troligen även buss till Göteborg.

Kan man hålla en marschfart på 7kn så når man ju Djurö lätt första dagen och nästa hopp, till Kållandsö, är ju bara knappa 2 timmar med den snittfarten. Förutsatt då att det inte blåser uberjäwwligt. Med rätt vindriktning tar jag mig med segelbåt till Djurö från Hammarö på runt 6 timmar så ine borde man vara rädd för att göra den trippen med motorbåt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har man lärt sig nått nytt. Hörviken har jag aldrig hört talas om, men hittade det på sjökortet. Den djupa viken som ligger mellan Spiken och Trellevarvet.

post-945-1394237517,1111_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färdvägen Sjötorp - Mariestad - Läckö är bra för det finns hamnar och service om något krånglar. Vägen över Djurö är jättefin men, det är långt till service. Blåser det riktigt hårt så är det ofta nordligt och då blåser det i tre dagar sägs det. Bättre att bli inblåst i tex Mariestad än Malbergshamn. Att lämna båten funkar  bra i Mariestad. Det går nog att låna en ordinarie plats. Det finns också bra komunikationer, tex Kinnekulletåget direkt till Gbg, en sevärdhet i sig. Läckö, Spiken, Ekens skärgård måste man besöka, det kommer alla att fråga om ni gjort ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär!

 

Nu har vi köpt oss sysselsättning för en lång tid framöver! Efter att ha tittat närmare på båten bestämde vi oss dock för att ta lastbils-hjälp hem. Hon behöver mycket kärlek och omtanke först och främst, så nu ska jag läsa in mig på träbåtar och hur dessa ska renoveras.

Önska mig lycka till! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till. Du får väl komma upp i Vänern när du tycker att båten kommit i ordning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...