Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ChalleJ

makrilläget i gullmarn

Rekommendera Poster

någon som vet om makrillarna har hittat in i gullmarn än ??

 

tänkte pröva fiska makrill på lördag inne vid saltkällan !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om en hel del makrillar övervintrat i gullmarn i år. Tror dock inte de stora stimmen kommit in än. La i båten i Fiskebäckskil i tisdags och där fanns ingen än men det har fångats lite grann längre ut. Min mor har sommarstuga i saltkällan så där läggs båten i en del för makrillfiske för övrigt.

Midsommar förra året var det bra fiske. Fiskade förövrigt upp en gubbe som ramlat i från sin båt när han körde ut från Örekilsälven på midsommaraftonens morgon. Hans båt gick i cirklar, en 25 hk på en eka, 3/4 gas. Lite dumt med facit i hand men jag tajmade in den med min båt och hoppade över i hans och så bytte vi tillbaka båtar. Alla nöjda och jag åkte tillbaka och slängde i mina grejer igen och drog lite mer makrill :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gullmaren vet jag inte men jag vet att dom första makrillarna är upptagna i inloppet till Stigfjorden/ skitfiske på er/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha de va som fan :) aa förra året överlag var väldigt bra, stimmen brukar ju hittat in till saltkällan slutet av maj början på juni, är så fiskesugen så ja ska som sagt testa lite på lördag hade jag tänkt, vi pimpla en del i vintras, och som du säger så fick vi en del makrill även då, så hoppas de finns lite att dra upp nu iallafall.. utanför den bruna lilla stugan vid bastuviken är de ju alltid bra år efter år.. fiska endel ute vid gårvik förra året o några gånger inne vid skredsvik och även inne vid sämsatad men dom ställena var de ej lika bra som inne vid saltkällan, där är de alltid bäst konstigt nog tycker jag, men på sätt o vis är de ju kanon då man har 20 sek dit med båt hehe :) + att förra året tyckte jag dom gick väldigt högt i vattnet, oftast 2-3 famn ner bara !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inväntar rapport :)

Tänkte kanske dra ut båten på söndag till Saltkällan och åka ut å fiska lite öring runt Lilla å Stora Bornö och kanske är det värt att ta med makrillgrejerna... Fiskade en hel del med mitt vertikallspö förra året. Tyckte det var skönare än lätt haspel :).

Jag brukar fiska en del vid Ärten, där brukar jag få samt att man ligger alltid själv där vilket är skönt ibland... Agusti blev det rampen i jordfall och ut till Essvik, där fick jag bäst på 8-12 famn och riktigt stora, sällan under 1/2 kilot.

 

Challe, Klockareviken eller Båtklubben? Jag har den diskreta Saaben Trestads Solfilm som huserar runt där ibland så passa på att morsa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var ute hela dagen både i lördags och i dag, fiskade inte jätte mycket då vi la i våra kräftlänkar, fick en chock då ja skulle slänga i två länkar utanför militäranläggningen och utanför studseröds båtvarv, då de låg en lång jävla länk på 100 - 150 m tvärrs över fjorden, naturligtvis va de ju en yrkesfiskare ;) la även en länk borte vid björk-ön, nästan borte vid lillabornö.. men någon makrill blev de tyvärr inte i helgen va stendött än, dock såg vi några små skarpsill stim, så om någon vecka eller två händer de säkert grejer :)  prova ävn på lite torsk ute vid gårvik där längs bergvägga men va kämpigt att försöka hålla båten borta från väggen då de blåste utåt idag, så sket it till slut, på tal om Ärten så har ja hört att de va ett bra torsk ställe för många årsen, va några gånger där ute förra sommaren men fick inget där, givetvis är den ju fredad men catch and release finns de ju alltid nått som heter.  vad brukade du fiska vid Ärten menar du ? Öring eller Makrill ? :)  Min båt ligger vid båtklubben, så himla bra med nattvakt där o allt ! har även en liten mindre båt som ligger vid stenvik, ligger alldeles bredvid bastuviken :) då vi har stuga i sjöhagen !

då kan jag nog inte missa dig nästa gång då, har också en väldigt diskret bil, en mörktonad gråmetalic volvo 945 diesel som ryker en del ! borde kanske ha sett dig i dag då om du va ute med båten ? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ChalleJ

Menar du att man inte får får fiska torsk?

Nu är det ju inga större problem för min del. Dörja makrill kan det ju bli nån enstaka gång varje sommar när jag är ute och seglar.

I början av 1980-talet (har jag för mig) kunde man gå ut med pilken och ta upp ett par torskar. Sen kunde det väl hända nån gång att man fick en torsk på dörjen när man gick för nära grunden. Men det är länge sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl totalt stopp för torskfiske i Gullmarn har jag för mig... Rätta mig gärna om jag har fel...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Makrillen har kommit in vid Lerkil utanför Kungsbacka..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stor makrill inne på vendelsöfjorden förra veckan. Skall ut nu igen o dra några.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp torsk kolja och bleka är fredade i hela gullmarn, får man någon av dessa är de tillbaka med dom i sjön på en gång, i vinteras när ja va ute i skredsvik o pimpla sill, så såg jag ett antal gamla gubbar från bohuslän som drog upp torsk o tog med sig hem, svårt att lära gamla hundar sitta finns de ju nått som heter !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också sett en del glada pensionärer som ovetandes trotsar nätförbudet i gullmarn. Grinig som jag är har jag funderat på att plocka upp näten, är det tillåtet? En grej jag inte fattar med nätfiske (förutom att det nu är förbud i gullmarn) är hur man kan säkerställa att fisken håller måttet. Har tidigare fiskat en del öring men fann att ca 90 % av det man fångar är för litet, så jag har slutat för att inte skada fisken.

Hur är det med torsk, är det inte ofta simblåsan skadas när man tar upp dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är egentligen inte så konstigt. Dom har ingen aning om att det finns begränsningar i fisket. Dom fiskar som dom alltid har gjort.

Jag hade heller ingen aning om de regler som gäller för fiske i de olika delarna.

Nu har det ingen betydelse för min del - jag fiskar inte mer än att jag dörjer några enstaka gånger per år när jag är ut och seglar. Dessutom har jag ett eget ransoneringssytem. Har bara två krokar på dörjen. Får jag napp måste jag ta upp och får inte dörja på två dygn. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll, det är en skyldighet man har att ta reda på vilka regler det är som gäller innan man fiskar på en plats ! tror säkert att dem flesta gammlingar runt om i bohuslän har bättre koll än vi andra som bor en bra bit i från, det mesta står ju i tidningen menar ja !

torsken är känslig när man tar upp den snabbt, ofta så brukar man låta torsken simma eller ligga stilla strax under ytan någon minut innan man tar upp den, av den anledningen att den ska hinna tryckutjämna färdigt innan man lyfter in den i båten :) ofta man inte tänker på sånt, men just torsk är känsliga på de !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ute igår och fiskade Öring.

Då kom det ett stimm av makrill så att ytan kokade. Detta var söder om Instön.

Fick dessutom årets första makrill på fluga :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

härligt sunda ;)  Det verkar som makrillfisket börjar dra igång nu sakta men säkert, va ute i går på kvällningen o precis som du säger så kokade det överallt men små sill som makrillen jagade, fick ett par makrillar bara men det va riktigt fin storlek på dem, fick även stor sill  inne vid saltkällan nu i början på juni, har aldig fått de tidigare, aldig vart med om nått liknande :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta låter härligt, vi skall ut nu när det blir långhelg, då hoppas vi på lite makrillfiske!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

härligt, lycka till, ska ut på söndag en sväng :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan så dåligt makrillfiske nu verkar inte som dom stora stimmen är inne än

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

härligt sunda ;)  Det verkar som makrillfisket börjar dra igång nu sakta men säkert, va ute i går på kvällningen o precis som du säger så kokade det överallt men små sill som makrillen jagade, fick ett par makrillar bara men det va riktigt fin storlek på dem, fick även stor sill  inne vid saltkällan nu i början på juni, har aldig fått de tidigare, aldig vart med om nått liknande :)

Tjena! jag har hyrt en stuga som ligger intill gullmarn och har tillgång till båt, har du några tips på vart fisket är bra? tänkte mest fiska makrill, men allt fiske är roligt. Kanske du kan kladda lite på en karta?

mvh Andreas :-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...