Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
EndZone

Önskar råd inför båtköp

Rekommendera Poster

Hej på er båtvänner! Efter att under flera år ha surfat runt här på forumet som icke-medlem och dessutom icke-båtägare, är det nu dags att skaffa båt. Vi är en familj på två vuxna och två barn (1 och 4 år). Jag är väl den som är allra mest sugen på en båt, men har under åren även fått min kära fru lite intresserad. Frun i huset är inte intresserad av att övernatta i båten, utan vill bara ut på dagsturer (åtminstone i början). Detta har lett till att jag börjat titta på styrpulpeter och har en begagnad Yamarin 50 SC med 60 Hk Yamaha-motor på gång.

Frågan är bara - är det dumt att köpa en styrpulpet som förstabåt till en familj som vår? Om det visar sig att vi hellre skulle velat haft en HT eller åtminstone DC trots allt, riskerar man då en rejäl värdeminskning på en Yamarin 50 SC om vi vill sälja den redan nästa år?

Det finns en del vänner i min närhet som mer eller mindre påstår att det är opraktiskt att köpa en styrpulpet som familjebåt och att det istället är viktigt att barnen har någonstans att krypa in när det blir dåligt väder eller de blir trötta. Jag kan förstås förstå den tanken, men samtidigt vill man ju som förstabåt ha en så lätthanterlig som möjligt? Jag vill även kunna åka ut och fiska om kvällarna då och då och är inte intresserad av en stor klumpig båt.



Tankarna är många. Jag ber ödmjukast om er assistans för att få mig på rätt köl!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste är ju att tänka igenom vad du ska använda båten till. Därefter fundera på vilken båt som skulle täcka ditt behov. Ska du ha båten i insjö eller havet? Med tanke på att du vill ut och fiska så känns en styrpulpet mer en båt för dig än en HT. Man drar inte gärna upp en slibbig fisk i en HT.

 

Sen beror det ju på hur långt ni tänkt åka? Kortare turer så funkar ju en styrpulpet, medans en HT är mer bekväm vid något längre turer. 

Som sagt, steg 1. Behovsanalys enligt mig :)

 

Lycka till med båtköpet! Men bara så du vet, har du en gång skaffat båt så kommer du aldrig att kunna vara utan. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten kommer att ligga i Vänern och första säsongen kommer den garanterat att gå i lugnare avstickare av Vänern, dvs inte ute på öppna sjön så att säga. Problemet för mig är väl kanske att jag vill ha flera funktioner i ett, men möjligen är jag ute på ett omöjligt uppdrag. Jag vill kunna fiska OCH åka ut på familjeturer där vi kanske kan lägga till någonstans och käka picknick eller liknande.

Vore intressant att höra om du eller någon annan har erfarenhet av just styrpulpet och att använda den även som familjebåt för dagsturer. Vilka för- och nackdelar finns etc.

Jag tror att du har väldigt rätt i det du säger - en gång båtägare - alltid båtägare! :)

Skrämmande och roligt på samma gång! Ser verkligen fram emot detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Gillar din slutkläm; hur skulle man klara sig utan båt och hur klarade man sig innan. Jag tror att vi som har en relation med våra båtar inte kan förlika oss med tanken att sälja och visst vore det hemskt att behöva avyttra båten pga sjukdom eller liknande.

Dina råd är kloka men frågan är om man skulle hyra eller låna en båt för att försöka klura ut vilken båttyp man egentligen vill ha fast å andra sidan, efter en sommar kanske man inser att man vill ha en båt som man kan bo i - eller så inte...

 

post-10024382-1394237516,2346_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ungefär i samma läge som du, visste nte riktigt vad jag ville ha för båt. En liten styrpulpet är ingen höjdare i vänern dock på sikt, inte speciellt kul om man bara kan gå ut om det är under 4 sekundmeter.

 

jag hade en liten styrpulpet med en 30hästare från början men bytte efter en månad till en gammal 5,5 meters HT båt med en 70hästare. Köper du en någorlunda välvårdad äldre HTbåt för 30-40 tusen så får du ofta igen pengarna om du vill byta båttyp.

 

För barnen så är det praktiskt att dom har ett utrymme dom kan komma undan i ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har föregångaren till Yamarin 50 SC, nämligen 490 BR. Mycket bra båt och med en 60 hk på blir det bättre än min 50 hk som är lite i klenaste laget om man är många i båten.

Jag håller med föregående skribenter att det är viktigt att tänka över användandet innan man köper. För mig var det helt klart att en styris var alternativet då vattenskidor, fiske, turer till öar för picknic etc var användningarna. Jag hade inte längre någr små barn när jag köpte min (och har haft båtar hela livet) men jag tycker inte det borde vara några problem. Jag köpte min 490 med akterkapell vilket gör att man kan stänga in sig på aktersoffan i dåligt väder. Vi har suttit 4 pers där men då var det rejält trångt. 2 vuxna + 2 barn borde funka.

En styris är det väldigt enkelt att lära sig i. Man ser vad som händer över hela båten utan skymmande kapell eller tak.

 

Om jag hade köpt en styris idag hade jag nog köpt en aluminiumbåt, ex en Buster, eftersom de är lite oömmare och inte kräver lika mycket omvårdnad. Mycket fulare, javisst, men nu prioriterar jag hellre funktion på en styris än utseende. Prislappen blir dock kanske onödigt hög.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack till er allihop! Ja det är förstås viktigt att tänka efter vad man vill använda båten till, men samtidigt är det på sätt och vis svårt eftersom vi inte ägt någon båt tidigare. Det kanske visar sig att det blir mer fiske än familjeturer eller vice versa. Svårt som tusan detta.

Finns någon form av kapell till en 50 SC också? Tänkte mest om man råkar ut för ett rejält regnoväder när man är ute på en förmodad vackert-väder-tur.

En sak till. Jag har sett en Uttern T55 till salu till ett trevligt pris. Enda kruxet är att det sitter en 50-hästare på den. Är inte det lite klent för en sådan båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte väl att den var lite för billig, Uttern alltså.

Tack för info om kapell, förmodar att det är dyrt som synden dock...  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När våra killar var mindre och intresserade att följa med oss ut på sjön hade vi en styrpulpetare och det fungerade alldeles utmärkt. Har idag en DC som är bekvämare och mysigare men jag skulle ALDRIG fiska i den med alla dessa dynor och det som finns i båten, men det är jag det. Så jag rekommenderar en styrpulpet och helst över 5 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lutar nog åt en styrpulpet trots allt. Har tittat på ett sjökort och inser att våra turer till diverse närliggande gästbryggor kommer att innebära båtturer på omkring 30 minuter max, förutom då man är ute på upptäcktsfärder för att hitta sina egna små smultronställen. Om vi sedan gillar det här livet (vilket jag tror), då kanske man är mer mogen för att faktiskt övernatta i båten eller vara ute i sämre väder. Jag hoppas då att en Yamarin eller motsvarande trots allt håller sig rätt bra i pris om vi efter 1-2 år vill sälja för att köpa en ny båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En presenning funkar utmärkt som regnskydd för passagerarna på kortare turer. Föraren får sätta på sig ett seglarställ/regnställ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det behöver ju faktiskt inte vara svårare än så, jag håller med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu max. Jag köpte min första båt på skoj för 6 år sedan. Tyckte sjön verkade skoj. Har aldrig haft nån båtintressead i min familj. Sålde båten och ångrade mig lika snabbt. Året efter vart det ny båt och idag har jag provat mig igenom ett antal båtar och fastnat för större motorbåt pga bekvämligheten :) ja hur skulle man överleva utan båt och allt vad det innebär? Bara att vara ihamnen på våren och greja är eensak för sig! Älkaratt ligga och höra vågorna mot skrovet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är en familj på en vuxen och två barn varannan vecka. Har barn på  8 och 6. Köpte mig i våras en Crescent Stingray Entre med en 75 hk Honda från 2010. Sneglade även på Yamarin 50 TC. Kände att den verkade bättre med dubbelruta. Köpte min för att kunna fiska själv och även traila den med barnen. Hur som, styrpulpet och tält är perfekt för det kommer nog hamna på ca 1 övernattning vare sig du köper en liten HT eller styrpulpet. Har båtplats i Vänern för övrigt så är det Vänersborg du huserar runt så är det bara att hojrta om du vill åka med en tur om du helt saknar båtvana för att se hur det är :).

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för erbjudandet! Huserar mer i norra delen, närmare bestämt åt Karlstad-hållet till, så jag får väl försöka lära mig på egen hand antar jag :)



Det lutar starkt åt den där Yamarinen nu. Blir nog en trevlig förstabåt och den kan ju inte vara jättesvårsåld om den nu mot förmodan inte skulle passa oss?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en Bayliner 2460 tidigare och det tyckte jag var perfekt när man har barn. De kunde sitta skyddade i hytten och leka i kabinen om de ville. Den är ju gjord för fiske och har inbyggda fiskesumpar (funkar även perfekt att fylla med is och öl:)

 

Det är ju en något större båt och drar mer bränsle men rätt lämplig för en liten familj på kortare turer. De brukar ju dessutom vara mycket förmånliga i förhållande till storlek.

 

Själva har vi bytt till en Nimbus 28dc eftersom vi ville ha en lite större båt med mer utrymme då vi brukar göra rätt långa turer.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vi var i en liknande situation som ni för några år sedan. Köpte då en ny 50SC med 60hk. Mkt bra och säker båt!

Det jag insåg efter nyttjat båten ett tag, var att möjligheten att sitta skyddat för väder och vind är starkt begränsad i en öppen styrpulpetare...SURPRISE! Det blir rätt dragigt och kallt när du kör i 20kn i säg 20 min och sitter framför pulpeten. Dessutom blir 50 SC (styrisar i allmänhet) en ''vackertväderbåt'', en dc/ht kan man ju ta en tur i även om vädret är växlande & det inte är högsommarvärme hela dan.

Av dessa anledningar kommer vi nu byta till en DC i 6m-klassen (65Dc alt finnmaster 62/68...). Båtdagarna blir fler med en DC och möjlighet till övernattning i båten är ett krav från mina barn... Imorgon ska jag kolla in en Yamarin 65 DC, med en bra prislapp, hoppas den motsvarar mina förväntningar!

Tilläggas ska att de fem säsonger vi haft 50SC kostat oss ca 40'', helt OK.

Lycka till med båtvalet! Jag skulle valt en DC från första början, såhär med facit i handen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med! Har gått från styrpulpit till DC och det är en otrolig skillnad! Man kan njuta av båtåkandet på ett helt annat sätt tycker jag. Vill man inte övernatta så är ruffen ett fantastiskt bra förvaringsutrymme :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...