Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
hakanb1

Diesel 25 knop

Rekommendera Poster

Hej, funderar på att skaffa en större motorbåt som toppar ca 25 knop, vill då ha en diesel. Antar att det är som med bilar att även en båt går billigare med dieselmotor. Den får inte heller vara för dyr eftersom nöjeskontot är begränsat. Ska gärna vara runt 7 m i längd.

Kan ni komma med förslag på vad som passar in i min beskrivning så vore jag tacksam.

 

HåkanB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Håkan

 

Jag hade en Flipper 717 med KAD32 och toppade nästan 30 knop. Grym båt! De finns ju med AD31 också och de ligger runt 25 knop i maxfart. Får du nog för runt 300 tkr idag. Dieseln är mycket snålare än bensinarna. Dessutom är de driftsäkrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äldre 7-metersbåtar med diesel som gör 25 knop är nog inte så vanliga eftersom motorerna då oftast var tunga och inte passade i så små båtar. Vilken budget hade du tänkt dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaaa, jag förstår efter första svaret att det inte passar min budget, hade väl inte tänkt över 100 000.

Det är ungefär vad min husbil är värd , tänkte ev avyttra den till förmån för båt. Men jag får kanske nöja mej med att kasa runt i en 8knops snipa:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog en gammal snipa som gäller isf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen

 

Ja du får utesluta något av 25 knop och diesel. Kombon blir svår för 100K tyvärr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, då får jag tänka mej en bensinare som har denna prestanda, kan i princip inget om båtmotorer mer än att det är en inombordare jag vill ha. 

Volvo har väl en del kandidater tror jag, vad kan dom tänkas förbruka vid en marschfart på ca 15 knop. Toppfart 25 knop känns bra om man vill förflytta sej lite snabbare. Risken är väl stor att man vill åka på lite när man bor i Falkenberg, finns ju inte direkt nån skärgård har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan jag gå tillbaka till en ännu äldre båt jag hade. En Flipper 700 med Volvo Penta-diesel (Aqd40) och den hade en toppfart på 30 kn och marshade 25. En sån kan du hitta för lite drygt 100tkr. Flipper 700 är för övrigt en väldigt bra nybörjarbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En planande båt går rätt snålt i farter upp till sin längd i vattenlinjen vilket i 7-metersklassen blir runt 6 knop. Därefter gräver båten ner sig i sjön tills den planar och återigen drar lite mindre. 15 knop låter som en dyr hastighet för en 7 metersbåt. 20 knop är en billigare hastighet.

Jag skulle uppskatta förbrukningen till 7-9 liter/landmil. En riktigt snål planade öppen båt drar från 3-4 liter/landmil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man blir ju helt förvirrad av alla beteckningar på motorer o drev, tex på en som föreslogs här, Flipper 700 med  VolvoPenta AQ 140/280. Är det bra grejor, finns delar att få tag i till rimligt pris? vad drar en sådan motor i sej i ca 15 knops fart? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis drygt 1, säg kring 1,3 liter. Bensin alltså, med den motorn.

Vad jag minns hade Flipper 700 ingen utpräglad planingströskel utan går att köra halvplanande. I farter över deplacementsfart är förbrukningen per sjömil ganska lik över hela fartregistret. 

Jag instämmer i att det är en utmärkt förstabåt, men försök jaga upp en med något större motor (finns massa gamla trådar om detta...).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det snackas Flipper 700 kunde jag inte låta bli att gå in och kika på Blocket.

Noterar att det finns en hel del båtar kring 100', bland annat en annons från idag i Sollentuna för en båt med AQ145 som är samma motor som AQ140 fast 2,3 istället för 2,1 liter. De senare årsmodellerna, från tidigt 80-tal är mer obonade med mer trä mm och blåtvit inredning istället för brun/gul.

AQ140/145 är gamla motorer, men de finns hur många som helst och gott om delar. Samma med 280-drevet. Verkar grejerna välskötta så bör de kunna hålla ett tag till. Båtmotorer slits sällan ner, de går snarare under av dålig skötsel. På min motor fick jag beta av en del småfel kopplade till eftersatt service; en kamrem som gick söder, glappkontakt pga oxid och dropp från kylsystemet. Inget allvarligt eller särskilt dyrt och på kuppen lärde jag mig mecka. På Flippern sitter motorn dessutom exemplariskt monterad, lätt åtkomlig från alla håll.

Hustrun blev dock aldrig vän med motorn och litade inte helt på att jag alltid skulle kunna fixa eventuella fel... Har du en nervös hustru så rekommenderas inte en motor som är 30 år gammal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tittat på så många båtar så det blir yrsel av det, får nog smälta detta till imorgon. Skriv gärna mer tips o förslag på båtar. Är nog öppen för det mesta, även snipor trots låg fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp min... Billigare ägande är svårt. Coronet 24 family, aqad40 b. Går i säljartankar då vi övertar en stuga inom kort och jag då tycker den blir för stor. 22 knop marsch och 26 ca på topp. Dock är priset inte under 160k.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till!! Ligger en 26a på blocket med aqad 40 för 70K wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte en sån... Ingen sport. Titta på de andra med diesel ... Å inget renoveringsobjekt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hustrun blev dock aldrig vän med motorn och litade inte helt på att jag alltid skulle kunna fixa eventuella fel... Har du en nervös hustru så rekommenderas inte en motor som är 30 år gammal.

Delar din erfarenhet här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du måste tänka igenom är vad båten får kosta er årligen. En snabbgående båt med inombordare med drev kan plötsligt dra iväg i reparationskostnader.

Att leja bort service är dyrt. Framförallt bälgbyten och liknande vilket måste göras då och då

Att lösa det mesta själv är ett måste för ekonomiskt båtliv

En långsamtgående snipa med axel kostar i regel inte många kronor per år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, ju mer jag läser ju svårare blir det att bestämma sej.

Mest ekonomiskt verkar ju vara en snipa med diesel som marschar 8 knop. Kan ju bli lite segt antar jag. En motorbåt med volvomotor måste ju vara lugnt, volvobilar är ju det tryggaste man kan ha, kanske inte detsamma med båtmotorer förstås. Ja, det är väl bara att leta på, förr eller senare dyker väl rätt båt upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha snabbgående båt så håll dig borta från allt vad Volvo heter. Dyra delar

Köp båt med Mercruiser motor/drev

 

Bränslekostnaden är inte vad jag syftade på i det tidigare inlägget utan kostnader för underhåll/service

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag sällar mig till dom som rekommenderar en Flipper 700. En jättebra nybörjarbåt oftast med en volvospis. Dom börjar bli lite gamla maskinerna som sitter i så kolla upp dom ganska noga att dom är OK. Flipper är ett känt fabrikat och då är det alltid lättare att sälja båten då Du ska göra det. Finns givetvis många andra båtar som är bra men ett starkt varumärke betyder ganska mycket den dagen Du säljer båten. Flipper+Volvo penta vet dom flesta vad det är. En sådan kan Du t.o.m. kanske få för under hundra tusen med lite tur. Och både båt och motor är bra grejer om det är någorlunda iordning.

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, nu är det klart, det blir en Nimo 22 Midcabin med AQ140 med slutet kylsystem.

Känner mej trygg med en volvomotor. Ska bli så skoj att få hem den!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...