Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
studiobtc

Få bukt med kraftig avgasrök

Rekommendera Poster

Har just nu min första dieselmotor, en bukh från 80 talet. När jag har motorn igång eller är körandes ryker det extremt mycket från avgasröret, Det ryker så pass mycket att det är störande.

 

Vad kan jag göra för att minska det kraftiga rökutsläppet? Finns det nåt att slå i tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent generellt är det väl så att man på färgen av röken kan härleda orsaken till densamma?

Vit rök så förbränner motorn kylvatten, är röken blåaktig så förbränner man motorolja och svartrök brukar nnebära att motorn får för mycket diesel.

Så, för att lösa problemet kan det vara bra att veta hur din rök ser ut.

Ryker det mycket svart kan du ju börja med att lämna in spridana för kontroll och provtryckning för att sedan kontrollera insprutningspumpen. Blårök.. tja, ventiltätningar, ringar. Mirakelmedel att slå i tanken tror jag inget på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Någon påstår att vissa Volvo Pentamodeller ryker mer. Våra TMD41A ryker vid uppstart men sedan försvinner det och för att citera en erfaren VP-mekaniker; Äh, typiskt VP!. Ryker det hela tiden så antar jag att det verkligen är ett problem, av något slag. Håller med om detta medtillsatser i bränslet; känns lite som merförsäljning till nada nytta... eller?

Vit rök, blå rök och svart rök men vad är färgen på vanliga motoravgaser: grå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okii! Färgen på röken är vitaktig.

Den rök som fan när vi körde hem båten i Påsk, sen har det varit lugnt, men nu i helgen började det igen i gigantiska mängder..

Är det något att oroa sig mycket över?

Om jag ska felsöka, var börjar man då? Packning kring sjövattenpumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle först kolla upp om nivån i expansionskärlet sjunker. Tar vatten sig in i förbränningsrummet kommer det antingen från en läckande blockpackning eller bakvägen via avgaslimpan. Nån annan väg har jag svårt att se att det ska ta sig in i cyl. Vid sjövattenpumpen kan vattnet ta 3 vägar; den normala, läckage utåt (in i båten) samt läckage inåt (till motoroljan). Inte till förbr.rummen

Men innan du panikskruvar: Förvissa dig om att det verkligen ryker (onormalt) mycket. Kanske gm att prata m bryggrannar osv med samma motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok... Tack!

 

Ska snacka lite med de gamla rävarna på bryggan, möjligtvis är det bara jag som tycker det ryker onormalt..

 

Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten är inte enda anledningen till att det ryker vit, det finns några anledningar till.

1. Fel på kallstart, läckage(lite beroende på hur det ser ut på din motor)

2. Luft kommer in i bränslesystemet. Kolla alla spridare och framför allt retur ledningen om denna går direkt till filteret att allt är spänt som det ska packningar hela osv

3. Om du har söttvatten kylning öppna locket till färskvatten påfyllningen. Har du en topp packning som är kass kan det märkas här, det kan bubbla och lukta rök

4. Fel typ av olja

.I stort sett ska du leta efter läckage i bränslesystemet eller i kylvatten systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej...Skall först kolla med andra gubbar på bryggan om även de tycker att det är onormalt mycket rök.

Sen får forskningen börja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...