Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
fippe1

Vilken arbetstemperatur sötvattenkyld V8

Rekommendera Poster

Jag har en mercruiser 5.7l V8 med sötvattenkylning som kommer upp i runt 60 grader som arbetstemperatur. Har aldrig haft en sötvattenkyld motor tidigare och trodde därför att den skulle komma upp i 85-90 graders temp som en bil.

Är 60 för lågt eller är det normalt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du har en sjövatten termostat installerad, dom öppnar vid ca 60 grader!  Skruva loss den och kolla vad det står på den eller provkoka med termometer! Kan också vara en 80 graders som fastnat i delvis öppet läge = samma resultat!

Watermill 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Är det något man bör byta eller ska man inte bry sig så länge den har en stabil temp.

Nästa fråga har jag ett hel eller halvsystem

post-10016699-1394237515,1676_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som du eller någon annan har eftermonterat en värmeväxlare på din motor. Och glömt byta termostat. Din termostat verkar vara för sjövattenkylning medans du har slutet kylsystem.



Byta din termostat så motorn går varmare. Det är bra för både motorn och din eknomi om den ligger runt 85-90 grader. Det är en rätt enkel grej att byta termostat och kostar en femhundring.



Lycka till



Mvh

Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är oskyldig till monteringen av sötvattenkylningen.

Köpte båten i år och sötvattenkylningen ser ut att ha suttit där ett tag.

Får kika på en ny termostat. Man kanske även får upp lite högre temp i varmvattenberedaren om man byter termostat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja kolla tempmätaren. Min erfarenhet är att de inte alltid tillförlitliga eller iallafall förvirande.

Har själv 2 orginal från motortillverkaren. En analog och en digital i combo-instrumentet. Den digitala visar alltid oavsett belastning ca78-80 grader medan den analoga 85-95 grader.

Passar på att fråga , hoppas ok för trådskaparen , villken temp som är normal för en diesel ?

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina VP TAMD 41;or  ligger på ca 80-90 grader beroende på belastning, termostaterna skall vara fullt öppna vid ca 80 grader, att tempen kryper upp lite till kan bero på begynnande igensättning av värmeväxlare som innebär att kapaciteten på dessa blir nedsatt! 

Watermill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...