Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Lazy_four

Waeco eller Isotherm

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en Albin 78:a med ett 80Ampers förbrukningsbatteri. Kylfacket i båten används som stuvfack och förra årets investering i en kylbox från Mekonomen drar dessvärre för mycket ström. Iställer har jag tittat på Waeco CDF35 och Istotherm TB31. Är det någon av er som har erfarenhet av någon av dem (och kan rekommendera den/dem) eller har förslag på annan kylbox av liknande storlek?

Mvh,

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett 80 ampersbatteri förbrukningbatteri är klent. Bly ackar åldras snabbt. Föreslår att du investerar i en större batteribank ex 2 ggr 100 amperer eller nåt sådant. Helst ska det vara AGM batterier.

 

Jag har haft en Waeco CDF35. Fungerarde utmärkt i min 78. Nästan för bra då det frös i botten ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen egen erfarenhet av någon utav kylboxarna, men jag skulle gissa att det sitter en Danfoss BD35 kompressor i båda. Den kompressorn sitter i dom flesta kylskåp och kylboxar för 12/24V. Så dom två boxarna är nog ganska så likvärdiga.

Har en inbyggd kylbox med den kompressorn i min båt och jag är helnöjd. Kan med lätthet djupfrysa saker (oftast ofrivilligt) utan att tömma baterierna.

Men som redan sagts ovan, 80Ah är på tok för lite...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Isotherm-kompressor till vår Albin 78 och var synnerligt nöjd med den. Vår original kylbox var mycket välisolerad så den drog verkligen minimalt med ström. Vi klarade oss på bara ett 80Ah-batteri, men låg aldrig i naturhamn och i vanlig hamn hade vi alltid landström.

Ett batteri var nog för lite egentligen för det slet kanske lite för hårt på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året köpte jag en box att ha som extrakyl för långresor. Jag valde en från Seasea som hade elektronisk visning av inställd temperatur vilket visat sig vara en mycket bra funktion för oss då vi också använder den som sval. Volymen var ca 35 liter och jag tror den heter Ezetil (med Danfoss-kompressor, enda rätta!)

Den hade också möjlighet att ansluta direkt på 230, hade en bärväska och speciella kylelement som skulle hålla kylan.

230-möjligheten har jag använt en gång, vid en studentfest hemma när ordinarie kyl inte räckte till.

Bärväskan har jag bara försökt använda en gång men hela paketet blir alldeles för tungt att böra om man har varor i kylen.

 

Sedär lite av mina erfarenheter.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar nog inte så stor roll vilken du köper ,då kompressrn säkert kommer från samma tillverkare,men kolla gärna på en typ med köld ackumulator vet att isotherm har det i varje fall.införskaffa en solcell med bra regulator så fixar du nog kylen utan problem

//johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv ett förbrukarbatteri på 80 Ah, klarar oss utmärkt på detta, men vi använder elen istort sett bara till kylen och tryckvattnet. Vi väljer för det mesta naturhamnar när vi är ute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd men hur många dagar kan man klara sig med ett 80ah batteri och en Isoterm 31 som förbrukar mellan 0,6 / 4,0 A ? Tänkte ha batteriet löst till bara boxen när vi åker runt med styrpulpetbåten och tältar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ditt fall om kylskåpet skulle dra 4A hela tiden räcker batteriet i 20 timmar, teoretiskt.

Om det bara skulle dra 0,6A räcker batteriet teoretiskt i 133 timar, fem och ett halvt dygn..

 

Sedan är det alltid förluster i kablar, i batteriet och så, så värdarna är ju teoretiska.

Men uppskattningsvis klarar du kylskåpet utan batteriladdning i minst ett dygn, kanske överoptimistiskt två-tre dygn, men det beror ju även på omgivningstemperaturen (hur ofta kompressorn startar), hur många gånger dörren öppnas, hur mycket "varma" varor man lägger in etc.

 

En box är ju mer gynnsam än ett kylskåp, då det inte blir samma kallras då en dörr öppnas som när man öppnar en box uppifrån.

 

Om du har någonting ombord som drar 1 ampere, kan ett 80 ampertimmars batteri teoretiskt försörja denna sak i 80 timmar. Om belastningen är 2 ampere blir det 40 timmar osv.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett dåligt 65ah batteri klarade min tb31 i ett knappt dygn utan laddning, men boxen håller kyla länge så med bara att par öppningar under dagen så höll sig nog tempen bra i ett drygt dygn... Bytte batteri samtidigt som jag installerade solcell så vet inte hur lång tid det nya 80Ah batteriet klarar av sig själv tyvärr...100w solcell ser till att batteriet alltid är fullt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en 100W solcell kan du ha kylskåpet med Danfoss BD35 kompressor på konstant hela sommaren. Vet av erfarenhet.  B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd men hur många dagar kan man klara sig med ett 80ah batteri och en Isoterm 31 som förbrukar mellan 0,6 / 4,0 A ? Tänkte ha batteriet löst till bara boxen när vi åker runt med styrpulpetbåten och tältar.

Tippar på i snitt 1.25 dygn.

Är det kallt väder längre tid och när det är enormt varmt lite kortare.

Kollade mina boxar första åren, då jag hade lite solceller och inte överdrivet med batteri..

Boxens kompressor gick ca 20 min/timme i snitt.. fast då var drt en varm dommar.

Storlek på kyl påverkar ju såklart och uttag/skifte av kalla/varma varor...

Den box jag kollade var på 70L.

Mao. Den förbrukade i snitt 40Ah/ 1.25 dygn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Gammal tråd men hur många dagar kan man klara sig med ett 80ah batteri och en Isoterm 31 som förbrukar mellan 0,6 / 4,0 A ? Tänkte ha batteriet löst till bara boxen när vi åker runt med styrpulpetbåten och tältar.

Tippar på i snitt 1.25 dygn.

Är det kallt väder längre tid och när det är enormt varmt lite kortare.

Kollade mina boxar första åren, då jag hade lite solceller och inte överdrivet med batteri..

Boxens kompressor gick ca 20 min/timme i snitt.. fast då var drt en varm dommar.

Storlek på kyl påverkar ju såklart och uttag/skifte av kalla/varma varor...

Den box jag kollade var på 70L.

Mao. Den förbrukade i snitt 40Ah/ 1.25 dygn.

 

Hmmm såg att din box nog endast är på 31L?

I så fall lär du kunna nästan dubbla den tid jag hade... lite beroende på isolerimg mm såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man är knappast ute och tältar med en styrpulpetbåt när det är dåligt väder...

 

Man kan ju köpa en ihopfällbar portabel solpanel men de är inte så billiga.

 

Jag köpte en billig 25W solpanel i aluminiumram med regulator till. Regulatorn satte jag med dubbelhäftande tejp på baksidan av panelen och så popnitade jag en 4mm plywoodskiva och vips så hade jag en billig portabel solpanel. Jag satte en ciggplugg på den för att ladda båtbatteriet men det kan man ju lösa på olika sätt.

 

Tyvärr så räcker inte 25W för att hålla jämn takt med min lilla 18L kyllåda (med kompressor inte peltier). Jag skulle nog behövt 50W. Men den fördubblar säkert användningstiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...