Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
hoegakusten

Yamarin BR (58 och/eller 63)

Rekommendera Poster

Hej, jag är helt ny medlem här och skulle behöva lite tips. Är i begrepp att skaffa (beg?) båt som vi kommer att ha vid fritidshuset. Båten kommer att användas för utflykter framförallt inomskärs men även för lite längre turer i skärgårdens ytterkanter och bör kunna ta ca 6-7 pers i vackert väder. Jag läst och läst (bla här på forumet) och landat i att det är en bowrider som står högst på önskelistan och då helst en Yamarin.

53 BR känns som i minsta laget men skulle kunna funka, 58 BR är lite av idealet men det verkar inte krylla av dem på begmarknaden. 63 BR ser ju grymt fin ut men ligger något över vad jag tänkt mig att lägga ut på en båt. Men med tanke på de samtal jag ringt på vissa intressanta objekt är det ju uppenbart köparens marknad och det kommer erbjudanden om 63 BR till priser som börjar kännas överkomliga DOCK med 115 hk. Jag vet ju att den helst bör ha en 150 hk men jag måste ändå kasta ut frågan om hur denna funkar med en 115 hk? Blir den hopplöst trög, framförallt med lite mer last i båten? Synpunkter mottages tacksamt!

 

// Blivande båtägare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra båt var en Yamarin 63 BR med 150hk, och jag skulle aldrig välja den med en mindre motor än 150hk. Funkar gör det nog med en 115hk, men visst blir den trög. När man är många, 7-8st i båten så sitter man gärna i aktersoffan. Även med en 150hk så får den kämpa lite för att komma i plan, det tar en lite stund. Törs inte tänka på hur det skulle vara med en 115hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Menar du att den t.o.m kan kännas seg med en 150 hk som är största rekommenderade storlek på den båten? Eller beror det på vad man har för preferenser i övrigt? Det är inte så att du har en Ferarri i garaget? :-) Själv åker jag en V70 D5 och visst, den är ingen raket men den funkar i vardagen så frågan är om detsamma gäller båt?

Nu har jag ju väldigt begränsad erfarenhet av sjön och båtar så jag har kanske en del korkade frågor eller synpunkter. Men det här med att en båt är seg att komma upp i plan, hur stort problem är det egentligen? Jag förstår att det naturligtvis är bra och trevligt att ha en så stark motor att den snabbt knuffar upp båten i plan men när båten väl planar är det väl ingen större skillnad om det sitter 115 hk eller 150 hk på aktern, eller? Då kan jag tänka att de där sekunderna längre det tar att plana är ändå en väääldigt liten del av den totala båtturen och är det då ett så stort problem? Nu får detta inte misstolkas att jag inte gillar stora motorer, tvärtom, men det finns ju också sambandet med ekonomi. Å andra sidan verkar andrahandsvärdet på undermotoriserade båtar inte vara någon höjdare.... suck, ju mer man vet desto svårare blir besluten verkar det som! :-P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt i samma sits och jag valde 115 hk. Dock blev den en DC istället och en Finnmaster. Jag resonerade som så att jag hellre ville lägga pengar på lite annat än bara motor. Det är ändå ganska stort hopp mellan 115 - 150. Vi kommer dock att åka 90% av tiden bara 2 personer i båten så jag hade även det med i beräkningen. Har varit som mest 4 st och jag har hittills inte upplevt att det tar en evighet att komma upp i plan. Vi lever i en hysteri där vi alltid måste ha det största/bästa (även jag till viss del) men som oftast måste även plånboken och det sunda förnuftet tas med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnmaster är också med på listan över tänkbara båtar och då framförallt 57 BR som ser fin ut. Antar att du har 62 DC? Så snyggt med teakpaketet, personligen tycker jag det gör så mycket för båten och i valet mellan 150 hk och teak tror jag hellre jag valde det senare.

Du tycker alltså den funkar med 115 hk utan att kännas allt för ansträngd? Då borde 57 BR/5700 Open funka med 100 hk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer, det är 62DC som jag har. Har sett båten utan teak och det gör jättestor skillnad på båten tycker jag så det var ett självklart val. Har för mig att det var en kampanj när jag köpte min i sensommaren 2012 då det ingick. Jag har inte upplevt det ansträngt någon gång och då har det blåst varje gång jag varit ute. Nu har jag iofs inte kört denna båt med 150 så jag vet inte hur den hade varit då, men jag är kanonnöjd + att jag kunde plocka på en del utrustning för de pengarna istället. Jag har själv varit upp i som max 36,6 knop med kapellet uppe. Med 2 st i och motvind var vi uppe i 33,5 knop. Vid ca 4 600 varv ligger jag i ca 28 knop. Så ser mina siffror ut ungefär och det räcker alldeles utmärkt för min del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser helt klart att motorn är det som äär viktigast att det blir rätt från början. All annan utrustning kan ganska enkelt komplettera efteråt. Motorn blir dock i de flesta fall en jättestor kostnad att rätta till/byta i efterhand om man valt fel.

Hade tidigare en 59HT med 115hk och den funkade bra med den motorn. 63Br är dock större och tyngre så jag skulle vara tveksam till 115hk. Förstår att det funkar om man är 2 pers hela tiiden. Men 6-7 pers med full tank och packning blir en annan sak. Dessutom har ju varvtal för marchfart stor betydelse för specifik förbrukning, ljudnivå, slitage mm. Har du ekonomisk möjlighet skulle jag rekommendera 150hk och om pengarna börjar tryta kanske vänta med dyr plotter etc till säsongen efter. Bytte själv från 100-115hk på 59ht i samband med stöld. Bara att kunna marcha på betydligt lägre varvtal var en stor förbättring i upplevelsen som gjorde att det var värt pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår hur du menar men det blir ju ändå inte helt fel om man väljer en 115 då båten rekommendation ligger mellan 115-150. Hade man valt en 75-90 kan jag hålla med om fel motor till båten, men inte i detta fall. Nu har jag en 115 så man är väl jäv i frågan. Men även 3 olika säljare utav båten rekommenderade 115 och för deras del ser inte jag någon vinning med att göra det om det inte hade fungerat. I mitt fall så ställdes just dessa frågor om man är lite mer folk i båten om det då har problem med planing och svaret var nej. De hade ju lika gärna kunna sagt att då måste jag upp till 150. Så jag nöjde mig med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis detta upplever jag också när jag tittat på båt hos handlare, de säljer gärna in det mindre motoralternativet och i min värld strider det mot det normala hos säljare.

De hävdar att båten gott och väl klarar sig med den mindre motorn. Beror det på att det verkligen är så, eller tror de sig få ett snabbare avslut då det handlar om mindre pengar, har de bättre påslag på de mindre motorerna eller många små i lager? Antar att man bara kan spekulera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man annonserar nästan alltid med minsta motoralternativet för att ha en inropare. Jag anser att ska man välja den minsta motorn som båten är rekommenderad för så ska man absolut försöka få komma i kontakt med ägare till just den modellen med den motorn för att höra sig för närmare. Allra helst provköra såklart. Jag skulle aldrig köpa en båt med minsta rekomenderade motoralternativet utan att först ha undersökt saken noga. Man ska även veta att minsta möjliga motoralternativ kan göra båten svårare att sälja när det blir dags att byta.

ta tex Yamarin 76ht som är godkänd från 150hk. Dock har nästa alla köpt 250hk eftersom båten går bäst i förh /prestanda/komfort/förbr mm med den motorn. De som har köpt med 150hk och försökt sälja på blocket haft annonser ute väääldigt länge + fått gå ned i pris mer än de med 250hk. Det är många parametrar att ta hänsyn till vid val av motor än just inköpspris. Jag säger inte att 115hk är helt fel på den aktuella modellen. Men eftersom det är minsta rek motorstyrka skulle jag dra öronen åt mig iaf lite..

Edit läste Yamaha körfakta och 63 br är testad med just 115hk och 150 hk

http://www.yamaha-motor.eu/no/binary/Yamaha%20K%C3%B6rfakta%20R%C3%B6d%202013_tcm122-426563.pdf

Den specifika förbrukningen är väldigt lika. Dock vid ca 30-32 knop så åker man vid 4200 varv med 150hk och bortåt 5500 varv med 115hk. Det är en STOR skillnad komfortmässigt som det helt klart kan vara värt att betala för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev också väldigt förvånad och därför ställde jag dessa frågor. Sa även klart och tydligt att jag är mer än villig att lägga de extra pengarna om det skulle vara så att 115 inte riktigt orkar med båten för mitt ändamål. Men det skulle som sagt inte vara några problem. Och jag gick på den linjen när 3 st oberoende båtföretag sa samma sak. Sen kommer jag säkert att få gå ner i pris den dagen jag ska sälja och den hade garanterat varit trevligare och roligare att köra med en 150, men jag tycker båten går alldeles utmärkt med 115 och upplever den inte speciellt seg upp till plan. Jag får väl ev stå mitt kasst den dagen det är dags att byta smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet, och det är ju precis dina argument som gör mig så osäker på hur jag ska välja. Och framförallt är det ev svårigheter att sälja den dag jag vill byta upp mig, för jag vet ju hur jag fungerar...:-)

Ja dj-r vad svårt det kan vara!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju egentligen hur svårt det kan vara att sälja. Kan vi givetvis inte svara på nu, men jag är ganska så övertygad om att det finns en drös med båtfolk som tänker som vi och hellre värdesätter en fin båt. Förra båten jag hade var också en lägsta motor monterad på och det var inga konstigheter med att sälja den enligt återförsäljaren som tog in den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är iofs kräsen med prestanda kör V60 Plug-In Hybrid. Kör du D5:a så verkar även du ha rätt höga krav på prestanda :-). Jag hävdar fortfarande att du ska välja 150hk. Det är väldigt få som erkänner att man valt en något för liten motor det är bara att läsa på forumet så ser du. En bowrider eller DC är ju båttyper som är tänkta för hög prestanda, havets sportbilar. Du kommer garanterat att få en båt som är svårsåld den dagen du önskar byta båt. Nej med 150hk upplevs båten absolut inte seg med 2-4st i båten men med 7-8st så upplevde jag den blir seg och att gästerna i båten då upplever det lite läskigt när båten reser sig och blir ''rymd raket'' en stund innan plan. Undrar om en 115hk fixar det över huvudtaget?

Sedan är det en härlig känsla att kunna åka i marsch fart på halv gas med låg ljudnivå. Håller med om att teak är det som verkligen ger det lilla sista extra, men prioritera motorn för teaken om du måste välja. Teaken är ändå eftermonterad även om du beställer båten med teak från början, så den kan du gott uppgradera med senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag håller med havskatt, jag äger en Yamarin 63br med en 150hk och skulle inte kunna tänka mig en mindre motor på den här båten. Du får inte stirra dig blind på Yamarins kör fackta, ingen här på forumet har lyckats med att åka så fort som det står i dessa ens med trim propp. Det är bara lockpriser med dom mindre motor alt och det är dessa båtar som inte går att sälja sen, titta på blocket.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog försöka satsa på en 63:a med 150hk. Själv har jag en 58BR med F150 och tycker den är ljuvlig.

Jag ligger på ca 4000 varv i 30 knop och då tar den under litern distansen. Det enda på minussidan kan kanske vara att en 150 väger mer än en 115, men det har nog ingen som helst betydelse på en 63:a. 58:an ligger lite väl ”djupt” i aktern med den extra tyngden…

Sen kan man ju diskutera om man vill lägga pengar på motor eller utrustning och då håller jag med Havskatt att satsa på motor så kan man kanske ta teak, hamnkapell osv. nästa sommar…

Leta rätt på en 58BR med 150hk och du kommer åka med ett leende på dina läppar hela sommaren smiley

//Perlar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna ha den kombinationen men överhuvudtaget verkar 58 BR vara lite av en bristvara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog risk att det kommer ut en begagnad 58BR med en F150 på marknaden nästa vår...yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, till slut blev det en båt men det blev det något annat än jag tänkte från början. Har gjort klart idag på en AMT 185 BR med en 115 hk Suzuki, och comfortpaket. Hämtas nästa vecka. Det känns just nu långt dit, vill ju ut på vattnet nu!!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kul med en ny båt, stort grattis.

Jag är övertygad att du kommer bli nöjd, AMT gör fina båtar dom också… smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Ja det känns djäkligt kul och som nästintill rookie blir jag säkert nöjd även med en AMT. Går tydligen inte riktigt lika fint i sjön som en 58BR men den har visst andra fördelar. Nu håller man tummarna att sommaren blir lika bra som den har börjat (jo, Norrlandskusten har haft en fantastisk försommar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...