Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Myggbetet

Försäkring?

Rekommendera Poster

Tänkte höra lite om vad man ska ha en försäkring på en mahogny motorbåt från 1960 om man nu ska ha någon försäkring? Någon som har en aning om vad detta kan kosta i så fall? Kul me lite tips & råd härifrån innan man börjar tjattra med försäkringsbolagen. Ja just ja, vuilket bolag rekomenderar ni?//Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du skall ha en försäkring! Kolla med Svenska Sjö, de brukar inte vara främmande för att försäkra träbåtar. Är du dessutom medlem i en båtklubb och har nautisk kompetens får du fina rabatter. Kolla gärna med fler också, men glöm inte att jämföra villkoren. Ett litet knep kan vara att kolla med reparationsvarv för att se vilka bolag som är smidigast att ha att göra med från deras sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag har ocksåen träbåt från 1960 och jag fick omgående problem när jag ville teckna försäkring. För att min båt som, hu och ve, var av trä och således ingen massproducerad plastbalja skulle komma på tal var jag tvungen att låta besiktiningsman kolla och värdera båten innan det gick. Det kan bli kostsamt, så jag vände mig till det försäkringsbolag båten var försäkrad i av ägaren före mig. Tänkte att det skulle bli lättare då, men icke sa nicke. Det var bara att besiktiga båten. Jag vädjade till sunt förnuft; att båten byter ägare borde väl inte vara ett probelem? Till sist tog jag över försäkringen från den tidigare ägaren och då var saken biff. Om man däremot gör en omfattande renovering tror jag det är bra att besiktiga båten och anmäla det ökade värdet till försäkringsbolaget. Annars ersätts bara båten enligt värdet före reoveringen... Jag vill som vanligt passa på att lobba för nautisk kompetens - att man har föraren sänker premien betydligt men framför allt minskar man riskerna för sig själv och andra på sjön! Lycka till /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Det är lite svårt att se din båt på bilden. Har du någon större bild? Den ser väldigt fin ut! Vad är det för båt? /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som detta kommer bli både besvärligt och kostsamt, nån besiktningsman som ska åka utte urskogen och hälsa på mej låter dyrt. Det är sånt här som gör att det slutar med att man skiter i försäkring helt enkelt. Ska höra med tidigare ägare men har inte han haft någon försäkring jag kan ta över så får det nog vara. Plus att jag har renoverat henne en hel del nu så värdet lär ha stigit en del.. Har tyvärr ingen bättre bild, kan inte ta där hon står nu heller, trångt och märkt så tyvärr får ni nog hålla er te framåt slutet av April. Vet inte vad man ska berätta riktigt mahogny motorbåt på 28 fot. B18 med rak axel. Namnet är Nacelle III. Byggd 1960 nånstans i Roslagsskärgården, minns inte riktigt var. Ombyggd 1990, bland annat togs akterruffen bort så nu har jag en riktigt kalasfin sittbrunn med långa soffor och fin fina middagsmöjligheter i aktern samtidigt som det finns tillräckligt med sovplats i fören :-tackar Har hittils inte hittat nån liknande båt, nästintill alla andra båtar av den h'r sorten har ju sin trånga akterruff kvar. Men vore kul om nån mer hade en liknande. Så vad har du själv för båt Wille? Kul med en till som verkar gilla träbåtar här, har kännt mej rätt ensam hittills. MVH//Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pröva med Sjösäkra (Folksam) hade en träfolka förut,seglade av masten och dom var väldigt tillmötesgående och löste saken /Birdie24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde skriva att det var folksam som till sist gav med sig och försäkrade båten. Jag håller på att skapa en hemsida om min båt. Den är långt från färdig, men förhandsgranska gärna på http://goto.glocalnet.net/hem_till_ekbacken Lite ny information tillkommer varje vecka och forskningen pågår med nya landvinningar emellanåt. Jag kommer även att komplettera med lite renoveringsbilder på vinterns arbeten... /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sara

Jag har en träbåt från 40 talet försäkrad hos Länsförräkringar för ca 400 kr per år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...