Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
GunnarW

Temphöjning i Mercruiser 4.3

Rekommendera Poster

Har en Mercruiser 4,3 där impellern är bytt för ca 25 timmars gångtid sedan. När jag varmkörde den på land märkte jag en liten temperaturhöjning vilket blev bekräftat när jag sjösatte den. Enligt min logik så borde det inte vara impellern. Nån som har nåt tips? Kärvande termostat

Ursäkta en okunnig. Googlade på vattenpumpar och såg att det sitter nåt impellerliknande även i den, d.v.s  för sötvatten. Den jag vet är bytt är den i drevet Alpha one. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

Skulle känt med händerna på värmeväxlarens anslutningar, är det stor tempskillnad mellan glykol in- respektive ut kan cirkulationen vara dålig. Är bägge temperaturerna höga samtidigt som sjöanslutningarna är kalla så kan tuberna behöva rensas.


[sitter många smala och parallella rör eller tuber inuti växlaren, och är många - men inte riktigt alla - av dem täppta så kan sjöflödet fortfarande vara bra men själva värmen växlas inte över. Tubrensning är enkel, åtminstone på min lilla Martec-växlare. Gaveln/gavlarna lossas och tuberna rensas med en lång pinne och glykolkretsen behöver inte öppnas.]

Termostat- eller sjöflödesfel är som sagt ytterligare möjligheter. Är växlarens sjö in-anslutning inte kall så är rimligen sjöflödet riktigt dåligt. (Finns f.ö. fina verkstadsmanualer HÄR, för muspekaren över mercruisers 44 st. numrerade skyltar så poppar text om innehåll upp.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack Thomas, det ger mig en början att felsöka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, en inledande handpåläggning är ju snabbt & lätt utförd och är väl egentligen bara därför motiverad.

[Men ofta blir väl resultatet svårtolkat, särskilt om det som i ditt fall tycks röra sig om en rätt liten övertemp på mätaren. Inte lätt att exempelvis känna skillnad på 75 respektive 85 grader, om man säger så. (Man sägs dessutom bara klara av att hålla kvar handen upp till ca 60 grader, över detta värde blir det obekvämt hett så man tvingas släppa taget. Men förutom grader så räknas ju också materials värmeledningsförmåga, det går ju faktiskt att vandra barfota på glödande 800 gradigt kol. :)]

Termostaten är i mina ögon klart misstänkt här, och borde nog egentligen bytas som ren chansning. Men själv är jag både snål och lat och försöker därför gärna hitta enkla tester som styrker nyttan med varje påtänkt åtgärd. ;)

[Termostater är tydligen fyllda med vax som kraftigt förändrar densitet då det smälter inom ett litet passande temperatur-intervall. Läckage i smält tillstånd verkar inte osannolikt men vad händer då? Gissar att fjädern till det temp-reglerande locket i vattnets väg får permanent övermakt, vilket i sin tur innebär ... ja, vadå?? (Har aldrig praktiskt märkt att termostaters reglerområde diskret smygflyttar sig litet tempmässigt, brukar snarare paja på andra sätt?)]

Hmm ... går din temp upp för högt även vid relativt låga varvtal givet en stunds körning så ökar nog sannolikheten för att just termostaten krånglar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alpha one dreven pumpar inte så mycket vatten. Är du säker på du inte har en vattenpump även monterad på motorn? Som drar in kylvatten genom en skrovgenomföring under båten.



Rätt så ofta pluggar man ingånde vatten från imprellelern från drevet. Imprellern i drevet kyler då enbart drevet. Och motorn kyls av en mer effektiv vattenpump som sitter på motorn.



Du har säkert koll på detta, men är ändå tvumgen att kolla.



Sedan är det som föregående skriver om... Termostaten. Det är inte helt ovanligt att termostaten hänger sig, kärvar lite. Det har hänt mig. Tycker man bör byta ut den lite då och då som en serviceåtgärd. Det är rätt enkelt byte och inte farligt dyrt.



Kolla även så inte kylarslangen är krökt någonstans vid skölden. 



Tempen kan vara lite högre stundtals efter man kört. Man drar ju av varvet på motorn och pumpen pumpar då mindre vatten. Men bör stabilseras sig inom några minuter.



Detta är ju de enkla sakerna att kontrollera.



Mvh

Kristian

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du skriver så r det separata kylsystem, drevet sjövatten och motorn ett slutet sötvattenssystem?

Verkar troligt med termostaten. Kan väl vara sannolikt att den kärvar efter en vinter ute. I höstas fanns inget problem vilket kanske skulle synts om olika kanaler börjat täppas igen.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, byt termostaten. Skulle det inte hjälpa så har du åtminstone fått den gamla som reserv. Finns nog inget enkelt och bergsäkert trix för att snabbt avgöra om det verkligen behövs.

Vad gäller färskvatten så finns vad jag begriper hel- respektive halvsystem, i det senare går sjövattnet även via avgaslimpan som då kan rosta dyrt. För även i färsk/glykol-system används ju alltid sjövatten för att kyla glykolvattnet i värmeväxlaren. (I bilar är det istället fartvinden som kyler det cirkulerande glykolvattnet direkt.) För färskvattenkylda båtar brukar väl sjökretsen ofta vara i tur&ordning; skrovgenomföring, pump, (ev oljekyl och/eller turbo?), värmeväxlare, (avgaslimpa vid halvsystem) och slutligen avgasslangen som kylning och ljuddämpni
ng.

[Vilken manual i min TIDIGARE LÄNK täcker din motor? Alpha one-drevet avhandlas enligt bilden i #6, men själva motorn och dess kylning? Skulle kollat detta, finns nog mycket läsvärt? :)]

post-10006646-1394237515,681_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen! Jag skall testa med termostaten så får ja återkomma.....fast helst inte. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Det var inte termostaten. Nu har jag legat med huvet ner i motorn så mycket att jag börjar begripa allt ni tipsat om.

Jag lossade bland annat slangen mellan värmeväxlaren och vattenpumpen, där rann det ut glykolvatten vilket väl borde betyda att inget sjövatten pumpats in sedan jag gjorde vinterkonserveringen. Det finns ju en vattenpump på motorn alltså borde väl inte impellern på drevet ha med denna sjövattenkrets att göra?

En av er tipsade om stopp i växlaren, börjar inte det bli alltmer troligt?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med det enklaste dvs tempgivaren, mät med en IR termometer i framkant på insuget.

Kolla också slangarna så inga veck finns.

Om tempen är lägre än vad mätaren i båten visar, troligtvis givarfel. Om värdena stämmer så gå vidare till avgasdelen.

Känn på avgaskrökarna om dessa är varma, ska gå att hålla handen där när motorn är uppe i temp. Dåligt flöde pga rost ger högre temp.

Motorn har 2 vattenpumpar Nr 1 som sitter i framkant på motorn och pumpar runt glykolvattnet ( funkar som på en bil, och ser ut som på en bil med GM v6:a) Nr 2 sitter i ditt fall troligtvis i drevet och har en gummi impeller och pumpar sjövatten som kyler värmeväxlaren. Om man nu inte byggt om den till vad som skrevs här ovan, med en extrapump för att få bättre flöde. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...