Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gedda

Inte undra på...

Rekommendera Poster

Inte undra på att det gått trögt! ;-)

post-1122-1394237504,3774_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge maskin mer olja bara så går det :)

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gamla uttrycket va väl gi olja å van.

I översättning för de mindre spåkbegåvade; Ge olja och vattenwink

Jasså Gedda - tar du upp på Tången. 

post-945-1394237504,4314_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo kanske när du var ung och det var olje-eldade pannor till ångmaskinerna. Nu mer räcker det att öppna mer på pumpen så maskin får mer diesel(olja). laugh

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det blev tången denna gången. vi va tre som gick upp samtidigt så vi fick ett ok pris! så imorgon blir det plurret igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det där var väl ingenting.

Kolla den här då.

post-22282-1394237504,5092_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttryck - åtminstone här längst ut i väster - lever kvar länge. Nu har jag faktist inte hört nån säga gi olja ô van på mycket länge. Det var mest i min ungdom som uttrycket levde kvar, på den tiden de gamla uvôrlne feskarna fanns kvar. Ångbåtsepoken var över för länge sen. Ångbåten Bohuslän fanns ju naturligtvis, kanske nån mer. De flesta ångbåtar som trafikerade kusten hade väl dieselmotorer.

Fast det poppar upp ett och annat i mitt hjärna som är likar rörigt som mitt skrivbord. Det finns visst en liknande parallel när det gäller skrivbord och hjärna. wink

I mina sena tonnårsår det fanns någon som tom tyckte att jag borde levt före ångbåtarnas tid.

Jobbade ett par sommrar i min ungdom som hopilandkalle på färjan Ägir, som gick mellan Gravarne och Smögen. Det var under den tiden när jag seglade som mest. Jobbade på Ägir var annan dag och seglade var annan hela sommaren. Sen började man jobba på riktigt och efter det har det blivit som det blivit med seglandet. Fast det kanske blir bättre på seglingsfronten inom en snar framtid om man får leva och ha hälsan.

Höll dessutom på att bygga min första båt, och man brukar ju säga; det hjärtat är fullt av - det talar munnen. Det stämmer väl inte riktigt idag. Nu skriver man det på internet. wink

Skepparen Albert Hansson, som jag jobbade med, sa ofta med tanke på mitt seglande; Du skulle vart född på artonhundratalet - nu finns det motorer

post-945-1394237504,5379_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge'n mer olja är säkert en förenkling av din äldre variant Toaen, men så sägs det fortfarande i mina hemtrakter när vi vill ha mer fart på båten eller mer kraft ur maskin. smiley

 

Ägir som du visar bild på är jag till 99% säker hette Daga från början och trafikerade Asperö-Brännö- Saltholmen tillsammans med sina systrar och bror Aina, Gulli, Rolandoch nån mer som jag nu glömt namnet på. Det var Tjalls-bolaget som vi säger som trafikerade de öarna innan han sålde bolaget till Styrsöbolaget i början av 70-talet. Dom åkte jag med oräkneliga ggr som liten pilt  (Inte plit). 

 

Det är kul att tänka tillbaka på det gamla ibland, men som du sa så tar det en stund innan man får sorterr ut det så det kommer i någorlunda rätt ordning. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du vart ägir har tagit vägen idag? Förövrigt är skrovet nymålat nu så troligtvis kommer jag plana hem imorgon ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gick ju som färja över Smögenhamnen tills man rev magasinet för ett par år sen. Far för mig att den låg nere på orust för reparation, men jag är inte säker.

Bosse, när skulle det ha varit som Ägir gick nere i Göteoborgstrakten. Under ett par år hade vi slöjd på Smögen några timmar i veckan och det måste ha varit i mitten på 1960-talet och så länge jag kan komma ihåg har Ägir gått mellan Gravarne och Smögen Dvs mitten på 1950 talet.

Skepparen Albert Hansson, som jag jobbade för, var gift med min mors kusin och vi bodde grannar, när jag var liten. Alberts son Lars-Åke hade jobbet som hoppilandkalle ett antal år och när han började jobba som plåtslagare fick jag överta hans sommarjobb på färjan.

Lars Åke hade gått med telegram i några år tills han började på yrkesskolan, ett jobb som jag tog över när han slutade. När Lars Åke gick i pension  från sitt jobb som kyrkvaktmästare i Kungshamns kyrka, var jag arbetslös. Jag sökte jobbet, men den gången fick jag inte ärva det.

De gånger jag tagit över Lars Åkes jobb berodde det nog på nån form av nepotism.

På http://www.smogen.com/default.asp?ID=1518 står det Färjan Ägir har varit knuten till Smögen-Kungshamn sedan den byggdes 1934/35.

Hörde också i nåt sammanhang att Snickren/Timmermannen Nils Hermansson, även kallad millimetern - för att han va så noggrann - byggde eller byggde om salongen på Ägir. Detta skedde medan färjan var i drift och det var nog åtskilliga turer som han fick åka mellan Gravarne och Smögen i så fall.

När vi kom till Gravarne  kvart över nio på kvällen ingick det i hoppilandkallens arbestsuppgifter att gå och köpa varm korv och mos till skepparn. Jag beställde varm korv och senap med lite mos till skepparn och varm korv med mos och lite senap till mig själv.

Albets kommentar när jag kom ombord med koven var alltid;fick du inte mer senap.

http://www.smogen.com/default.asp?ID=106

post-945-1394237504,8753_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snacka om OT i Geddas tråd, men jag hoppas han ryter till om han misstycker allt för mycket.

 

Jag kan ha blandat i båtarna det ser som om Daga var större än Ägir men samma runda bulliga form. Och säger du att Ägir gick i trafik uppe hos dig på 50-talet så stämmer inte min tanke då jag minns hur jag åkte med Daga på 60-talet. 

Eftersom jag råkar ha en av Tjalls efterlevande i min nära bekantskapskrets så skall jag kolla detta och återkomma i ämnet Men det är kul att tjöta lite om det gamla ibland.

 

/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjöta på bara! tråden ligger i övrigt snack så det är lugnt ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hette din nästa båt innan den blev Pierina?

Inspererad av Taube? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att man har båten i insjö! Ligger i hela säsongen och kan spola av med högtryck när jag tar upp den. Ingen bottenmålning har jag heller. Blir endast en liten svart hinna som jag som sagt kan spola av :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen, Det är gamla Dana från smögen som blev Pierina och ja den är döpt efter taubs verk. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I miljöstationen hittade jag en ny 5 L burk med blå fartygsfärg från International. Burken var kvaddad, innehöll > 3 L färg. Målade botten på min Gigg resten tömdes över i en 3 L-burk för senare bruk. Skrev av beteckningarna på Nationalburken innan den återvände till miljöstaionen. På sensommaren gick giggen långsammare o långsammare. När båten lyftes för vintervilan kunde jag skörda 40 L blåmussla. Kollade på nätet var det var för färg, det var förstklassig fartygsfärg ovan vattenlinjen. Nu haver jag 3 L prima blå lackfärg. http://lasselundell.se/batar.html

post-571-1394237537,1886_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha den var ju säkert fin vid sjösättningen med andra ord? ;-)

Jag körde biltemafärg nu! får se hur bra den är!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...