Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Minuten

Sommaren!

Rekommendera Poster

Här i Göteborg har vi värme och solsken i dag. Tror ni det är sommaren som kommit nu?

 

Jag hoppas det är så för jag längtar efter alla härliga båtturer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror snarare att det är våren som äntligen gör sitt ordentliga intåg :-) Längtar oxå efter att komma ut med båten, har haft abstinens sen mellandagarna... Längtar oxå till nu på lördag... Skall åka och kolla på en ny(are) båt då, en Nidelv 28... 4 fot större än vi har nu plus att det är akterkabin på den... Passar kanon nu när man skall gå och bli morfar...:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prognoserna för Sthlm tidigare i veckan lovade regn och åska. Nu ser vissa prognoser betydligt bättre ut. 20 grader i Nynäs på söndag så jag åker nog söderut istället för österut som tanken var tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i Stockholm känns det som om vintern nästan gick direkt till sommar. Våren varade bara i ett par veckor, alla blommor blommar på en gång. Märkligt, men varmt och skönt blev det.

Mastar på nu på söndag, hoppas på provsegling senast måndag.

:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv mastar jag på i morgon, fredag och räknar med premiärturen på Lördag. Hoppas allt blir som det är tänkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt mina beräkningar kommer resten av maj att bli ganska varm och torr. Följande tre  månader (juni, juli och augusti) betydligt varmare än normalt, obetydligt med nederbörd.

Vindar jämna sydliga till västliga 5-10 m/s större delen av tiden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser lovande ut. Kanske det blir mycket båt och segling i år

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även här på västkusten är nog sommaren på gång. Ägaren till min lånade vinterplats hotade mig igår med att jag måste flytta till min ordinarie plats nästa vecka. Han skulle sjösätta. 

Längre när man skall promenera ner till båten, men betydligt närmare för att komma ut på sjön. Vi talar om den avsevärda sträckan av 400 meter. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den beräkningen måste nog gälla de norra farvattnen. Fast det brukr ju va ganska skapligt där när vi ndra har skitväder.

En av prognosena här hemma, säger regn nästan varenda dag sista veckan i maj och för oss som kan frysa är ju 10 grader (plus) ganska skapligt. wink

5 - 10 m/sek är ju lite i minsta laget. Jag skulle nog hellre vilja ha 8 - 12 m/sek. Från vilket håll det blåser spelar mindre roll. Skall försöka tillämpa pincipen som jag lyckades med i fjol sommar, för första gången i livet - segla dit vindarna bär. Sommaren 2013 blir min 49;e seglingssommar. smiley - dvs om man får leva och ha hälsan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt står fortfarande på landbacken, det är kö till sjösättning. Men nästa fredag är det dags för doppet

Har kraftig abstinens och åker ner bara för att ta en kopp kaffe och njuta av alla dofter. Hoppas det blir en kanonsommar med många varma kvällar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De första prognoserna verkar stämma. Svalt med regn och åska. Det blir nog österut idag ändå med övernattning på något trevligt ställe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit ute på Donsö i dag, underbart väder, men fick en åskskur över oss på hemvägen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har stått i solen på altanen och byggt en träkonstruktion i tryckimpregnerat och Cumaru till en av mina döttrar. Jag har egentligen aldrig varit mycket för sommar och sol och denna sången kom för mig där jag svettades i värmen. 

Det är kanske därför sjölivet är så locknde - det blir ju aldrig så olidligt på sjön som på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Låt oss för Guds skull hoppas att det inte är sommaren som kommit för då ligger vi risigt till. När den väl kommer är den snart slut, borta.. * poff *

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...