Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Martin-Winga29

Vad drar en startmotor?

Rekommendera Poster

Det brukar stå på starmotorn vilken effekt den har.

Men för en 7 Hk diesel skulle jag tro att effekten ligger på ca 1.0 kW kanske lite mer.

I = P/U ger då  1000/12 = 83A  (Ampere enheten för ström)

Men eftersom de flesta elmotorer drar betydligt mer i start-ögonblicket skulle jag uppskatta att det borde bli momentant runt ca 160A som mest.

Den mängd energi som går åt att starta (om det var det du menade) blir då P x t = E   dvs ca    1000 x  tiden i timmar.  

Antar att du nöter på i ca 30 sek så är det 1/120 timma, detta ger då 1000 / 120 = 8,5 Wh (Watt timmar)  dvs det laddar du uppp med en liten solpanel på mindre än en halvtimma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lysande!

 

Men det är mer för dimesionering av kablar som jag tycker det är intressant.

 

Tack och godnatt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kabelarean får du fram genom informationen i ett nomogram.

 

1. mät längden mellan batteribanken och startmotorn multiplicerat med (total längd på plus och minuskabeln)

 

2. Därefter omvandlar du startmotorns effekt (W) till ampere (A) (en del nomogram har båda skalorna)

 

3. Till slut går du in i Nomogramet och ser kabelarean. //Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en annan formel för större belastningar än som ryms i ett nomogram.

 

Citerat från boken Ström Ombord:

1mm2 per 20A per meter kabel.

Ex. lanternor om sammanlagt 50 W som sitter 8 m bort:

50 W * 16 m / 12 V * 20 A = 3,3mm2.

 

Så för en startmotor som drar 1000 W, i startögonblicket det dubbla, 2000 W och i mitt fall 1.4 m från batterierna skulle betyda en kabelarea enligt följande:

 

2000 W * 2.8 m / 12 V * 20 A = 23 mm2

Ibland blir man possitivt överraskad! Jag som gissade att jag skulle behöva 70 mm2.

Då får jag ju god marginal om jag använder 50mm2    smiley

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifall startmotorn av nån anledning har fastnat (stallat) blir strömmen mycket hög, gäller att släppa knappen illa kvickt! ;-)

Saxat ur DENNA SAJT längst ner: The maximum current is simply the voltage applied to it divided by the motor's internal resistance... Imax = V / R. This is often called the stall current because it is the current the motor will take when it is not rotating, but full voltage is applied (i.e. it is stalled). A typical small car starter motor may have an internal resistance of 0.04 Ohms, so at 12V the stall current will be 12 / 0.04 = 300 Amps.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifall startmotorn av nån anledning har fastnat (stallat) blir strömmen mycket hög, gäller att släppa knappen illa kvickt!

 

Då kan det vara lämpligt att ha en säkring på startbatteriets pluspol som motsvarar kabelarean. Hellre en säkring som går än en kabel som brinner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även min startmotor är på ungefär 1 kW, och efter en kabelbrand installerade jag en huvudsäkring på 100A, trodde det skulle räcka, man vill ju inte överdimensionera den. Det gjorde det inte.

Nu har jag en på 200A som hållit i 5 år. Någon gång har väl startmotorn hängt sig men tydligen har jag varit snabb med att släppa knappen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Säkringar med dom värdena och högre är i regel lite tröga så är man snabb med att bryta strömmen så klarar man säkringen :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart skall jag ha en säkring.

I skyllermarks sats ingår det ju en säkring, den är väl på 400 A?

Jag ska dock inte köpa den satsen, lite för mycket pengar.

Men kanske ska satsa på 400 A säkring eller vad tycker ni passar till en kabel på 50 mm2?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte säkringshållare för huvudsäkringarna till min båt på Biltema. Med hållarna fanns en säkring på 150 A fick jag se när jag skulle montera hållarna. Funderade på 200 A.

Fanns även en lysdiod som indikerar om säkringen är hel - om man kopplar in en minustamp - över en tryckknapp ???? eller skall man låta lysdioden ligga på alltid?

400 A tycker jag låter lite mycket för 50 mm2. Satt just nu och googlade på säkringa och kabelarea och hittade detta. http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php Sidan har varit uppe i andra trådar genom åren. till 400 A rekomenderades en kabel på 95 mm2 om man har 3 meter ledning - som jag.

La in värdena där och svaret blev  ca 160 A. Skall bli intresant att koppla ihop det hela och mäta hur mycket ström startmotorn drar i verkligheten. Lät 150A säkringarna sitta kvar tills vidare.  Fungerar det inte får jag byta till mina 200A. Man bör ju dessutom ha reservsäkringar ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM 50 mm2 är mycket eller lite för startmotorströmmar på 400A beror på.

När man kopplar in en startmotor så sticker strömmen upp skyhögt eftersom det bara är motståndet i motorn som håller emot. Den är i stort sett kortslutning.

Efter några tiondels sekunder så börjar motorn snurra och det byggs upp magnetfält i motorn som håller emot. Det kallas för att man får en mot-Emk. När motorn snurrar så ger den sin märkeffekt och det är den strömmen man kan räkna ut med I=P/U formeln.

Men startströmmen är lätt 3-10 gånger högre men under väldigt kort tid. Det hinner inte bli speciellt varmt i ledningarna till motorn, som dessutom hjälper till att begränsa startströmmen med sitt eget motstånd.

Dvs man kan lugnt dimensionera startkablarna för strömmen när startmotorn går.

Men däremot måste säkringen på batteriet vara tillräckligt stor för att inte gå av startströmmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Anders_St, skulle dimensionera kabeln för normal startström och sen säkringen för denna kabel.

Skulle motorn stalla så vore det väl i.o.f.s. bra ifall man får uppåt 2 sekunder på sig att höra detta och hinna släppa knappen innan säkringen brinner. Inte längre tid än så, smälter motorlindningar eller huvudbrytare blir det dyrt & besvärligt. Men riktigt så tröga är knappast ens dessa bauta-säkringar? (Som jämförelse: För små standard finsäkringar, sådana där med glaskropp, finns/fanns visst nåt krav att den måste brinna inom 1 sekund vid 1,4 x märkströmmen om jag minns rätt.) Hmm ... kanske anas rent av en ny produktnisch, en automatsäkring med strömrusnings-larm så att man kan konstatera stallning redigt snabbt och tryggt?? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en automatsäkring med strömrusnings-larm så att man kan konstatera stallning redigt snabbt och tryggt??

Stora elmotorer brukar ju installeras med motorskydd. Dvs i stället för säkring så sitter en separat låda som tillåter den höga startströmmen men som bryter när det dras för mycket ström för länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Även kallade termiska skydd bör helst vara av typen som man sälv kan kvittera ut och inte av sorten där man måste vänta på att skyddet svalnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...