Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Erlandf

Vad är detta?

Rekommendera Poster

Har nu gett mig på att kartlägga och rita upp elsystemet på den båt jag köpte för två år sedan. En (som uppger sig vara) elkunnig person har tittat och tycker att det mesta ser rejält ut, dock saknas helt märkning och/eller elschema. Har nu två frågor:

1. Det finns två batterier, ett förbruknings- och ett start. +polerna på dessa är hopkopplade och på ledningen sitter en liten rund grej. (se bild) . Vad är detta?

2. En solcell på 40W är inkopplad direkt på förbrukningsbatteriet. Vad jag kommit frram till finns ingen regulator. Hur allvarligt ska jag se på detta. Åtgärda eller låta vara?

post-17586-1394237500,79_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en diod på bilden. Jag tycker mig se en symbol på sidan som anger att skruven är anod och muttern katod. Dvs om skruven kopplas mot plus och muttern mot minus så leder dioden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkterna, men- (jag tar risken och avslöjar min okunnighet), om det är en diod , vad har den för funktion i detta fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en elektrisk backventil. Den leder endast i en riktning enl. ovan, men inte i den motsatta. Kan t.ex. användas som batteriavskiljare, men utan kylfläns så tål din  diod inte mer än ca 5 Ampere, så det är tveksamt om funktionen för din diod är som batteriavskiljare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen är dioden där för att förhindra att solpanelen inte ska dra ström från batteriet när solen gått ned. Med solpanelens ström klarar dioden sig utan kylplåt. Den skulle dock må bra av att fästas upp och samtidigt kan den då bli monterad på en plåt. Behöver isolering också. Har du en viss förbrukning kan du klara dig utan reglering men troligen kommer du att skaffa fler paneler och då behöver du ändå en reglerburk. De ökar också effektiviteten något och batterierna får rätt laddspänning. Köp en som klarar 10A så kan du öka på med solceller. De funkar verkligen bra. Men det behövs lite mer än 40W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 Troligen gör den inte så stor nytta. drar lite ström vid laddnig och det är nog det man vill åstakomma.

2 40 wattts laddning ger 2-3 A ca 4-8 timmar om dagen så den toppladdar bara batteriet.



Det är ju bra. Man kan teoretisk överfylla men om du inte stänger av strömen när du lämnar båten så fyller den alla bnatterier o det är ännu bättre och ännu mindre riska att överfylla med A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har den ingen större inverkan på spänningen då det mest är på batteriets villkor med en solpanel med högt inre motstånd. Strömmen påverkas rätt lite av dioden. Men större blir den definitivt inte. En liten effektförlust kommer dioden att kunna beskyllas för, ungefär 2W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt det är en risk att ladda sönder batteriet / batterierna med en så stor panel som 40w.

 

Strömmen är inte bara problemet utan solpaneler ger oftast mer än 15V ut vilket är för mycket för de flesta batterier...

En enkel regulator kostar hundralappar.

 

Tips;

En batterimätare som du ser på hur laddat batteriet är, väldigt praktisk!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det underlag du gett för dina frågor är lite ofullständigt och därför är det svårt att ge korrekta svar utan att göra egna antaganden.

Den lilla runda burken är som tidigare sagts en kraftdiod (tål lite mer ström än de dioder som sitter på kretskorten i elektronikkonstruktioner). Du skriver att dioden sitter på pluskablarna mellan start o förbrukningsbatteri. Då fungerar den som en backventil i ena riktingen. Antagandet är att den är backspärr för att förbrukarna inte ska tömma startbatteriet men det beror på i vilken riktning dioden är ledande.

En viktig sak som saknas i din beskrivning är - var är generatorn inkopplad ? Är den inkopplad till startbatteriet eller till förbrukningsbatteriet? Om generatorn är kopplad till startbatt så får förbrukarbatteriet endast laddning från solcellen (om du har liten elförbrukning så räcker kanske det). Dioden (mellan batterierna) skulle nog inte klara laddningsströmmen från generatorn utan kylfläns så vi får väl hoppas att laddningsströmmen från generatorn inte ska passera dioden.

Om mina antaganden är korrekta så får de som resultat att generatorn laddar startbatteriet och solcellen laddar förbrukningsbatteriet. Förbrukarna kan inte tömma startbatteriet. Ev överskott från solcellens laddning av förbrukningsbatteriet undehållsladdar startbatteriet.

Det är ju en rätt förnuftig lösning om du inte har alltför stort uttag från förbrukningsbatteriet.

Det som skrivits om regulator för solcellen ser till att skydda förbrukningsbatteriet från överladdning. Överladdning förstör batteriet på sikt!

Dioden ger ett spänningsfall så solcellen kan inte toppladda startbatteriet men om startbatteriets spänning blir väldigt låg så får det ju ett tillskott från solcellen vilket är bättre än ingen tillskottsladdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort dioden och ersätt med ett skiljerelä, 149 kr hos Biltema. Dioden, som den sitter nu, sänker  spänningen till husbatteriet med 0,7V dvs det laddas långsammare. Tanken är inte helt dum, när man förbrukat en massa ström så kommer startbatteriet att ha 0,7V högre spänning vilket förhoppningsvis räcker till att starta på. Men drar man ut för för mycket ström så är startbatteriet tomt också. Med tanke på att det kan bli en del ström vid laddning så borde dioden sitta på en kylfläns. En regulator till solcellen ska man absolut ha, överladdning skadar batterierna på sikt. Du kan köpa en alldeles utmärkt fungerande regulator på eBay för under hundra kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter. Summan av det hela blir:

-Dioden tas bort.

-Ersätts med Biltemas skiljerelä

-Laddningsregulator 8 eller 10 A anskaffas.

Så fortsätter jag att spåra och märka kablar och div installationer. Blir säkert flera frågor framöver.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan inte se några som helst problem med att köra en sån liten panel mot batteriet utan att använda regulator, känns faktiskt overkill att använda en i detta fallet tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När batteriet är fulladdat så ska spänningen sänkas helst till 13,2V. Överspänningen förstör batteriet på sikt, detta är något som alla batteritilverkare säger. Det är möjligt att de inte vet vad de pratar om men är det värt att chansa för att spara in på en regulator för 100 kr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart hittar du en regulator till en solpanel för under ett par hundra?

Förvisso inte optimalt att köra utan men med tanke på att det bara är en 40w panel så är det inte direkt något somavsevärt kommer att påverka livslängden på batteribanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju köpa en från 24volt.eu för 155 kr. Jag köper på eBay, kostar ca 70 kr och fungerar utmärkt.

En 40W panel kan ge 2,5A eller runt 16Ah per dygn. Fråga vilken batteritillverkare som helst om det är något de rekommenderar. Vad kostar det om batterilivslängden kortas med ett år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...