Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Gaidin

Folie för att byta färg på skrovet?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett minne av en annons jag såg någonstans där ett föetag marknadsför folie för att klistra på båten för att byta färg. Liknande system finns för bilar där dessa är formgjutna och sedan krymps på plats.

Någon som vet vilket företag detta var? Någon länk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med någon lokal skyltmakare som stipar bilar. Det går att nästan vad som helst med folie och den går att sträck ut rejält över buckliga ytor. Jag tittade på en bil där de klädde motorhuven med kolfiber. Eftersom de kan printa folie diskuterade vi om man skulle kunna få en underhållsfri mahogny båt, helt möjligt enligt skyltmakaren. Man kan ju börja med en polkagrisfärgad mast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej kolla på blocket, det låg en annons ang foliering av båtar där tidigare.Dom hade folierat en silver shark med cammo på både skrov och motor.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara Mactac (www.mactac.eu) du menar. Har sett att dom annonserar i någon båttidning.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanns en båttilverkare på båtmässan som använde sig av detta, kommer tyvärr inte ihåg namnet, men det kostade ungefär 20.000 att byta på den båten, ca 25 fot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TobRud, den var det! Tack

Hittade en del svenska firmor som säljer lösa rullar på 30 meter för under 4000kr, dessa kan sedan formas och fästas med värme.

Proset på 20.000kr, var det inklusive arbete? Annars låter det väldigt dyrt för endast plasten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det va ferdig på plats:)

 

Båten på mässan hadde kolfiber struktur, snyggt faktiskt. Fanns givetvis i alla övriga marina färger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bla Targa hade en båt på mässan med folie. Kolla med Sea4you vem de använde sig av. Det såg riktigt bra ut! Vet även att Princess gjort en V39 i rosa folie.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge håller folien sin lyster? Är ju rätt mycket utsatt för både sol och saltstänk.

 

Annars är det ju ett bra alternativ till att slipa och lacka om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att hamnen.se hade en intervju med ngn under båtmässan ang detta. De hade folierade XO båtar tror jag. Enligt dem skulle hållbarheten vara mycket bra. Får man repor är det tydligen enkelt att lägga igen etc. men som sagt försök kolla med ngn av leverantörena för mer info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...