Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
lagomroligkille

Alternativ till Volvo Penta svindyr olja?

Rekommendera Poster

Hej!

Bytte inte olja i min Volvo penta 4.3 GXI V6 i höstas, så jag tänkte göra det nu.

Det är min första egna båt, så har en del att lära mig.

Nu när jag skulle köpa olja såg jag i bruksanvisningen att det rekommenderas att fylla på med Volvo Pentas 15W-40 syntetiska olja. Denna kostar dock 1400 för fem liter och jag känner mig inte så rik.

Är också lite principsak att jag inte vill betala 1400 för deras olja varje år när typ all annan olja kostar max 500 för samma mängd.

Biltema har en 15W-40 för dieselmotorer som uppfyller högsta kraven och en 10W-30 för 4-takts utombordare som även med fördel kan användas i inombordare. Vet inte om dessa är syntetiska eller ej men hur petigt är det? De kosar 299-399kr.

15W-40 finns även på jula och typ bensinmacken, men då står det inte marin i namnet, och jag tror inte dessa är helsyntetiska heller. Dock står för motorer med hög belastning, innehållandes renande ämnen, högteknologisk prestanda osv i informationen om dem.



Jag har svårt att hitta någon annan HELsyntetisk 15W-40 än Volvo pentas egna, men hur petigt är det egentligen? Tips på alternativ mottages gärna!

/Carl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Vilket jävla rövarpris.

Det behöver inte stå Volvo Penta på oljedunken men följ rekomendationerna!

Det måste finnas många alternativ på 15w-40 olja som är helsyntetisk till bra pris.

 

Men annars har Biltema Helsyntetisk motorolja 5W–40 som kostar 259 kr för 4 liter, 74:90 för en liter och 599 för 10 liter, artikelnr 36415 för 4L

Den kan Du använda om Du vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst gbgivan

Den motorn är i grunden en amerikansk Mercruser maskin så titta vad mercruser rekomenderar!

Säkert billigare ialla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1400kr är ju rena skämtet! Dessutom tillverkar inte Volvo Penta ngn egen olja. Kanske kommer den från shell, Q8 eller ngn annan tillverkare och kostar då några hundringar för 5 liter.







Kolla vad tillverkaren rekomenderar för API klass på oljan och hitta sedan en billigare olja med samma eller högre API klass. Gällande viskositeten kan du säkert köra 5w-40 också även om det känns lite onödigt då du troligen inte startar motorn när det är minusgrader ute. I min värld är det battre att köra en multigrade olja med så litet viskositetsspann som möjligt förutsatt att man uppfyller temperaturkraven.







Kolla också att oljan du köper är helsysntetisk om det är vad tillverkaren rekomenderar.







Bry dig inte om alla marknadsföringsknep med renande ämnen och högteknologisk m.m. Kolla på kvalitetsklassen istället.

Vet inte om dem har olja som passar för din motor men kolla iaf på Swedol, där kan man köpa Q8:a olja på 20l dunk för bra priser.

Vill du att motorn ska må så bra som möjligt köper du en billigare olja och byter oftare istället för att köpa en superdyr olja och köra med den 2, 3 eller 4 gånger så länge. Har du råd kan du givetvis köpa en dyr olja och byta ofta, det kanske är det bästa, för motorn iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo Penta rekommenderar inte längre den syntetiska motoroljan. Den orsakade problem med katalysatormotorer. För bensinmotorer tillverkade före 2008, rekommenderas VDS 3 oljan, samma som för dieselmotorer. För senare motorer, finns en ny olja, som är en mineralolja. Om man tittar i instruktionsboken, står det att motorn levereras med mineralolja, och att man inte får använda syntetolja de första 150 timmarna. Sedan kan man använda syntetolja. I USA gäller av någon anledning andra regler. Det står till exempel på oljepåfyllningslocket att man ska använda en syntetisk SAE 30 olja, som Volvo Penta i Europa aldrig har haft i sortimentet. Det är alltid bättre att byta oljan på hösten, så att motorn står med fräsh olja över vintern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte renhårigt av tillverkare att låsa kunden till sin egen olja. Alla användare vill ha en väl fungerande motor och har inte alltid kunskaperna att välja efter eget huvud och köper då på tillverkarens tips en alldeles för dyr olja. Åtminstone första gången då man minsann ska vårda sin motor.

Det sätter konkurrensen ur spel och är faktiskt inte tillåtet i så många ekonomier. Dvs att garanti inte längre gäller även fast annan likvärdig olja använts. Sånt brukar inte ses med blida ögon av myndigheterna och kan rendera i dryga böter om nån har tid över i lagapparaten.

Ser man till vad tillverkaren vill åstadkomma så är det trots allt en fungerande produkt och att den ska gå att lagligt sälja på så många marknader som möjligt. Därför tillverkas sällan speciallösningar för att tvinga kunderna att använda som i motorfallet den egna oljan. Det skulle man kunna göra med speciell känslig packnings/tätningskvalitet eller extremt höga temperaturer eller lagertryck som kräver en speciellt framtagen olja. Sånt påverkar motortillverkarens rykte och garantikostnader och är givetvis helt uteslutet.

Sättet för konstruktion är att i samarbete med oljeindustrin utnyttja de nya oljorna men inte fullt ut på alla punkter för säkerhets skull.

Vi ser ju också att det på en marknad ska vara syntet medan samma motor ska ha mineral på en annan.

Min rekommendation är att använda en olja som minst klarar kraven som motortillverkaren specificerar och det är inte ett marknadsnamn utan specificerat av motortillverkarna med några beteckningar enligt Amerikanska PetroliumInstitutet API:s eller Europeiska motsvarigheten ACEA:s normer.

Olja som säljs nu har helt enkelt tillräckligt bra kvalitet. Vill man ha dålig olja så går den inte att köpa, det lagerförs givetvis inte olja som tillverkades för tretti år sen. Då var den lite sämre än den är idag på en del punkter som kanske ändå inte skulle vara så farligt för en lågpresterande båtmotor. Vi har t.ex en lågpresterande båtmotor från 1979 och alla oljekvaliteter som finns att köpa nu är mer än tillräckligt bra på alla punkter. Helt annat med en modern turbodiesel som ger fem ggr så hög litereffekt som vår lilla motor. Där kan nyare och bättre oljekvalieter behövas. Turbon t.ex brukar vara en känslig punkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är svindyrt..

Tack för bra sidtips! De flesta helsyntetiska är dock på 5 eller 10W. Vad innebär detta tal egentligen? 

 

Om Volvo Penta - oljan som rekommenderas:

Viskositet: SAE 15W-30/50

Kvalitet: API SJ/ACEA A3/B3

Kom gärna med tips (länk) på annan olja som skulle funka!

 

Tack! /Carl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du fick tips om Biltemas 4l för 275 eller nåt sånt. Den skulle jag välja om jag ville vara modern.

Själv är jag ju gammaldags och kör på mineralolja. Det har alla maskiner klarat sig på hittills.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mobil 1 Peaklife uppfyller kraven för motorn (API SJ, ACEA A3/B3) och är helsyntetisk. Säljs som värsting-olja (För alla fyrtakts högprestanda bensinmotorer, smörjer och skyddar motorer på ett oöverträffat sätt) -på seasea båttillbehör, men finns även på jula, 4 liter för 599kr!

Dock är den på 5W50... Gör det nåt? Står ju för alla... på seasea.se?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.. Denna som det tipsades om från Biltema är ju dock på 5w40 istället för 15w40.. just vad gäller helsyntetisk är det MYCKET vanligare med 5w än 15w... vad nu det innebär? 

Denna har dock API SM/CF och på volvo pentas står det SJ... Bättre eller sämre kvalitet?

 

Men väldigt bra pris på den! Funkar den bra så tar jag den... eller den där mobil 1 peaklife 5w50 som ju ska va bra till alla 4-takts inombordare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du ha en bra olja enligt specen är väl Biltemas det bästa tipset hittills. Dessutom mindre än halva den syntetiska tjockoljan du hittat. Det är ingen värstingmotor du har. Annars är säkert den syntetiska SAE50-oljan en riktig racerolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

API beteckningarna innebär att S står för Service dvs. en olja för bensinmotorer. Den andra bokstaven beskriver hur bra oljan är. Ju längre du kommer i alfabetet desto bättre olja. SM är alltså en bättre olja än SJ.

C står Commercial dvs. en olja för dieselmotorer. Andra bokstaven samma system som ovan.

När både S och C beteckningen finns kan oljan användas för både bensin och dieselmotorer.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna är ju dock mineralbaserad.. Är inte syntetisk bättre?

E3 osv står ju för diesel. A3 står för bensin..

 

Nu har jag fått flera tips om både mineralbaserad dieselolja (biltema) med rek. viskositet 15W40, och syntetisk, med 5W40 - och 5W50 (biltema och andra sidor)...

Blir lite förvirrad. Spelar det nån roll egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mobil 1 Peaklife uppfyller kraven för motorn (API SJ, ACEA A3/B3) och är helsyntetisk. Säljs som värsting-olja (För alla fyrtakts högprestanda bensinmotorer, smörjer och skyddar motorer på ett oöverträffat sätt) -på seasea båttillbehör, men finns även på jula, 4 liter för 599kr!

Seasea kanske borde kolla över sin beskrivning. För att säga att det är en värstingolja, att den duger för alla högpresterande bensinmotorer är ju inte sant. Oljan uppfyller den äldsta API klassen som fortfarande används. Biltemas olja är bättre och billigare!

Denna är ju dock mineralbaserad.. Är inte syntetisk bättre?

Av två oljor med samma API klass där den ena är syntetisk och den andra mineralbaserad brukar den syntetiska vara bättre. Observera dock att många oljor i sverige som säljs under namnet syntetisk inte är syntetiska i teknisk bemärkelse. Syntetisk är inte en teknisk benämning på en olja och i sverige får oljor med API-basoljeklasserna III och IV säljas som syntetiska. Det är dock endast oljor med API-basoljeklassen IV som är syntetiska på riktigt. Dessa bygger på en oljebas med Poly Alfa Olefiner.

Kort svar, köp den med högst API klass och som tilltalar din plånbok bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla in det bästa stället att köpa olja enligt mig:

Svensson Livs i Alvhem som säljer olja i lösvikt.

http://www.ica.se/butiker/nara/ale/svenssons-livs-alvhem-1805/start/

Här är en prislista, kan dock inte lova att det är den senast gällande:

http://www.ica.se/ImageVault/Images/id_19604/ImageVaultHandler.aspx

.... men där finns många bra oljor till bra pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra ner till Swedol och handla olja du får likartad olja för 800sek då pratar vi 20L dunk 10-40W delsyntet,jag kör cheva smallblock 5.7L,Mercruiser 7.4L och min Volvo V40 på den här oljan se bara till att du uppfyller minimikraven som sagts ovan för oljan.

Fungerar utmärkt inga konstigheter,går inte att göda företagen med såna här vanvettiga priser !!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

API SJ går väl inte ens att köpa i dag? API SL eller SM är således bättre än din motor krävde som ny. Man är uppe på API SN i dag för de allra bästa oljorna, men det är nog lite overkill.



5w/50 är nog inte så dum för en båtmotor, som ju går ganska hårt jämfört med en bildito, och var den jag använde på den tiden jag höll på och trimmade turbomotorer.



Annars lär 5W/40 säkert fungera utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hurvida du väljer en 5w/50 olja eller en 5w/40 olja har inget med kvaliten att göra. Det anger bara hur viskositeten hos oljan förändras och därmed talar den om för dig vid vilka temperaturer du kan använda oljan. 

En olja som har angivelsen SAE 5w/40, SAE 15w/40 eller liknande kallas multigradeolja och innehåller oftast viskositetsmodifierande additiv för att göra det möjligt att använda samma olja vid kalla temperaturer som vid höga (vinter/sommar). Oljan utgårt då från en SAE 5 eller SAE 15 olja och har sedan additiv som gör att viskositeten inte avtar lika snabbt vid ökade temperaturer. Därmed kan den uppfylla SAE 40 eller andra högre SAE klassar med. Nackdelen med dessa multigradeoljor är att additiven förbrukas sakta under tiden oljan används med resultatet att den till sist får en för låg viskositet vid höga temperaturer. Denna låga viskositet ökar slitaget i motorn.

Additiven slits också när oljan utsätts för höga tryck, för högpresterande motorer som jobbar med höga temperaturer, tryck och varvtal är det därför bättre att använda en olja med så litet viskositetsspann som möjligt. En 10w/50 olja kan bli en 10w/30 eller ännu sämre efter en tids slitage eller i lokala punkter i motorn där oljan tillfälligt utsätts för höga tryck vilket medför ökat slitage.

Undantaget när det gäller multigradeoljor är äkta syntetiska oljor (sällsynta ute i butikerna), API-basoljegrupp IV. Dessa innehåller inga viskositetsmodifierande additiv utan är kemiskt framställda av och innehåller därmed inga parafiner, den största källan till att oljan ökar sin viskositet när den kyls.

Motsatsen till multigrade är singlegrade, den innehåller inga viskositetsmodifierande additiv och lider därför inte av problemet att viskositeten minskar efter hand som den används. Nackdelen med singlegrade är dock att temperaturspannet som den kan användas vid är relativt litet. Du måste därför använda en olja på sommaren, tex SAE 40 och en annan på vintern tex SAE 10 för att säkerställa att alla motordelar nås av smörjoljan vid kall motorstart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för alla svar! Känns som jag har rätt bra koll nu. :)

 

Lustigt att det var så hutlöst pris utan att det verkar vara så stor skillnad mot billigare oljor!

Jag tror jag kommer ta biltemas helsyntetisk motorolja 5W40, som det tipsades om här ovan.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hel--och-semisyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W40-36909/ 

10 Liter för 599 duger. :)

 

Som sagt. Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Lyfter/lånar denna tråd. Samma förutsättningar nu som TS, byta olja i Volvo Penta 4,3gxi. Vilken olja använder ni som kör VP? Länk på förslag?

Anledningen till att TS slutsats inte längre tycks vara aktuell är för att Biltemas helsyntet inte längre verkar finnas i deras sortiment.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Lyfter/lånar denna tråd. Samma förutsättningar nu som TS, byta olja i Volvo Penta 4,3gxi. Vilken olja använder ni som kör VP? Länk på förslag?

 

Anledningen till att TS slutsats inte längre tycks vara aktuell är för att Biltemas helsyntet inte längre verkar finnas i deras sortiment.

 

 

 

Biltema har ju en hel massa helsyntetiska oljor bl.a. denna http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hel--och-semisyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W40-36909/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smörjolja är nåt man kan diskutera i all oändlighet. Alla maskiner jag haft har fått enklaste (billigaste) olja som fyllt kraven för olja till maskinerna. Inga extrema motorer. Moppar, mc, skotrar, utombordare, gräsklippare, röjsågar, motorsågar, bilar och dieseln i båten. Inga av dessa motorer har brutit ihop fast jag köpt olja på Konsum, Biltema osv ställen.

 

Det viktigaste är att det inte saknas olja på stickan. En beg bil jag köpte fick renoveras för 35000. Som tur var gick det på garantin. Den hade gått utan olja. Om den är syntetisk eller mineral eller försedd med allsköns magiska tillsatser får mindre betydelse när man inte kollat oljenivån. Det sliter otroligt när oljefilmen saknas.

 

Öppna ett konto på banken och sätt in mellanskillnaden mellan dyra och billiga oljan. Då har du till en motorrenovering om det ändå skulle bli maskinhaveri. Kan satsa några kronor på att det inte var oljekvaliteten som motorn dog av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

excel319, jag skäms. Använde TS länk som inte funkade, slutade sen leta på Biltema. Tack.
 

forgus31, jag har förstått det. Har läst en del trådar här. Viss känsla av djungel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Forgus31. Jag köper den billigaste oljan jag hittar och som minst klara fabrikantens specifikation. Detta gäller både för 56 hk dieselmotorn i segelbåten och för fyrtakts utombordare på 140 hk..Eftersom driftstiden per säsong är ca100  respektive 40-45 timmar, finns det för mig ingen anledning att köpa dyr olja som eventuellt innehåller mer additiver, som ändå aldrig kommer att förbrukas. Aldrig haft några smörjproblem under 20-30 år, men sparat tusenlappar under denna tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljor är märkta och certifierade med vissa egenskaper som står på flaskan. Köper du en olja med samma märkning ska den ha samma egenskaper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...