Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst gbgivan

Trimma d3-160 till lite mer effekt

Rekommendera Poster

Gäst gbgivan

Hej alla ni som undrar men inte hittar några svar här på forumet

när det gäller om nån testat något som mot alla förstå sig påares

Åsikter inte funkar vill jag bara dela med mig detta!

Jag ville sätta en propeller med större stigning på min båt för att

få bättre marchfart vid ett lite lägre varvtal och testade på egen

hand en 4 bladig propeller med 19 tums stigning till min drago 760 sorocos som väger

2300 kg i körklart skick,

Jag gick från 3 bladig propp med 17 tums stigning vilket gav mig

ca 17 knops fart vid 3200 varv och som mest 25 knops fart vid max

varv som var ca 3800 varv, detta men 2 pers ombord och fulla

tankar.

Sen köpte jag på nätet en trimbox från bestchip som passar min motor

(D3-160aa-04)

Den skall enligt bestchip ge 207 hk men är justerbar både upp och ner.

Jag har i vår gjort ett flertal olika tester och fått enbart possetiva resultat.

Vid min nuvarande marchfart som är 20 knop vid exakt 3000 varv så går

motorn väldigt mycket mer avstressat ock avsevärt tystare.

Har även testat mig upp genom varvtalet och fått ett nytt favorit march

(24 knop vid knappa 3400 varv)

Motorn varvar vid max gaspådrag ca 3900 varv vilket känns fullt ok)

Kontentan av detta test är inte att man skall trimma en motor för att

få en högre maxfart utan att göra det för att få en högre marchfart samt

även en något bättre bränsleekonomi.

En d3a som skräms upp i effekt klarar det högre vridmoment och den belastning det medför så tillvida att man inte ligger på max varvtal för långa stunder.

Jag har pratat med folk som vet efter egna tester att d3-160 klarar en maxeffekt på ca 220 hk, men inte timma ut o timma in utan det är sunt förnuft som gäller,samma som för alla motorer.

En högre marchfart med andra ord.

Kan säja att min förbrukning sjönk från 1,15 l/nm till 1,01 tack vara

Ovan nämda åtgärder vid marchfart, min toppfart steg till ca 31 knop vid

3900 varv!

Summa sumarum! Våga testa men använd insidan av skallen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst gbgivan

Jag vill även tillägga att för att slippa felkoder från vodia så käpte jag ett 3 tums tvättbart metallfilter på biltema (typ kn filter) som passade

Rakt på insuget till turbon! Kostnad 300 kr.

Har funkat kanon vilket även andra här på forat intygat!

Jag har ännu inte fått några felkoder på instrumenten så det verkar fungera väldigt bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har problem med varningstriangeln i instrumentet.

Har dock fått tips om att skumgummi luftfiltret är för tätt, så jag skar bort nästan allt så det går att se igenom. Motorn började varva mer. (har bara varvat 3.500 förut) Den ska enligt instruktionsboken varva 4.000.

Nu verkar det som det är problem med bränslet, den vandrar i varv och till slut så stänger den av sig och börjar larma.

Jag har hittat en returslang från railen till slangen som går tillbaka till tanken som var för kort, monterad från fabrik. Denna har jag åtgärdat genom att montera en längre slang.

Är det någon som har haft samma problem?

D3 130 C-version 20 timmars gångtid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! Så länge det håller......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med bara 20 gångtimmar kan man tro att motorn är ny och då är det väl bara att lämna in den på garantin. Har garantin gått ut så har båten knappt används och då skulle jag titta efter beväxning i tanken. Jag har inte ändrat luftfilter eller annat på min D3 160 och har än så länge inte haft några problem med motorn kopplat till VP. Närmar mig 300 timmar och tillsätter bakteriedödande medel vid varje tankning.

 

Rättelse. Kikade på timräknaren idag och 300 timmar har passerats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det rasar och ni hävdar garanti är det inte omöjligt att styrsystemet lagrar onormala värden typ högt railtryck, för det är ju vad ett trim gör. Har hört om trim som gett railtryck långt utanför vad railen är dimensionerad för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uppfattade inlägget jag svarade som att den motorn var original förutom ändringen av luftfiltret. Den förlängda garantin gäller om man lämnat in till VP verkstad men då bör orginalfiltret inte ändrats eller bytts mot annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta diesel trimboxar manipulerar signalen från railtrycksgivaren och lurar ECUn att bränsletrycket är lägre än det egentligen är. På detta vis låter ECUn öppna MProp i högtryckspumpen mer så att flödet genom pumpen ökar och bränsletrycket stiger.



Detta i sin tur leder till kraftigare förbränning och högre temperatur och tryck i förbränningsutrymmet, och till slut kanske en söndersmällt kolv/ventil/topplock! Jag har personligen sett flera verkliga fall av detta!

Så detta är mina erfarenheter av trimboxar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dieselmotorer fungerar inte lika bra att testa sig fan med som bensinare som ofta tål kortvarig misshandel. Kommer du över ett visst tryck i en diesel är det oftast hål i kolven som bli resultatet.

 

Svartrök kyler dessutom inte bara som vissa tror utan skadar på lång sikt motorn, så att den kan rasa av det.

 

Det är sen som flera är inne på en stor skillnad mellan boxar och chip. Boxar lurar motorn och är dåliga i jämförelse. Den som är försiktig använder inte box. Att hitta effekt är enkelt, att få det att hålla är svårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen. Jag har undersökt tanken och har hittat lite skit där. Har åtgärdat detta och felet kvarstår. Jag måste förtydliga att jag har i dagsläget inga planer på att chippa motorn. Den går att köra länge på halvgas, men då man kör mellan 3/4 och full gas så släpper wastegaten och så börjar den varna, felsäkert läge tillbaka i hamn. Sedan bryter jag huvudströmmen och då är varningstriangeln borta. Jag har ingen garanti kvar på motorn då den är fyra år gammal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om skiten i tanken var brunt så har du bakterier i bränslet. Jag ställde en halv Wallastank med diesel (5liter) ute över vintern. I våras tittade jag i den men då var den ren. För några veckor sedan kollade jag igen och då fanns det en hel del bakterier i den. Jag förutsätter att du byter dieselfilter varje år. Jag tankar fullt inför upptagning på hösten för att minska risken för kondens. Bakterierna finns i vatten och gillar diesel med tillsats av vegetabiliska oljor. Jag använder giftet Grotamar och någon Redline produkt som ska ta bort vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fått larm någon gång för att du haft skit i filtret?

Jag tror att det är något annat fel eftersom jag har nu testat med rent, filtrerat bränsle och nya filter.

Jag får nog ta hit Penta service med Vodia instrumentet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara haft ett enda larm och det var för låg bränslenivå. Både VP instrumentet och båtens egen tankmätare visade att det fanns gott om bränsle men de visade fel. Lindströms varv kalibrerade tankgivaren och programmerade om styrenheten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en banjokoppling på ingående sida på förfiltret skruva ur den och kontrollera att det inte är igensatt där. Väldigt lätt att det samlas slamm och dieselbakterier på den typen av kopplingar. Detta resulterar i för lågt flöde till pumpen -> tryckfall i railen och ett larm/limphome mode som påföljd.

Rekomenderar oberoende att byta till en rak eller vinklad slang/röranslutning på förfiltret om man har banjokoppling där!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en banjokoppling på ingående sida på förfiltret skruva ur den och kontrollera att det inte är igensatt där. Väldigt lätt att det samlas slamm och dieselbakterier på den typen av kopplingar. Detta resulterar i för lågt flöde till pumpen -> tryckfall i railen och ett larm/limphome mode som påföljd.

Rekomenderar oberoende att byta till en rak eller vinklad slang/röranslutning på förfiltret om man har banjokoppling där!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med raka kopplingar. Ska kolla felkoder idag, fick info från penta att man håller inne minusknappen på EVC instrumentet så kommer man in i OEM mode och kan därmed få fram eventuella felkoder. Mekanikern trodde turboregleringsaxeln kärvar, eftersom den vandrar i varv, och förmodligen laddar för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...