Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
uknyl

Sprängskiss Wallas bränslepump

Rekommendera Poster

Hejsan

Har en Wallas 1800 sail från -87 som inte startar. Verkar vara pumpen som sitter fast.

Tog isär pumpen som är av modellen smalt rör med menbran/ventiler som sedan är placerat genom en spole dvs ej den pump som man ser på andra 1800.

Tog som sagt isär pumpen men eftersom allt satt fast och plötsligt lossnade så blev jag lite osäker på hur alla dessa delar egentligen satt.

Så är det något som har en riktig sprängskiss på denna pump så man kan verifiera att allt sitter rätt igen.

Med tack på förhand/Ulrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade denna skiss på bränslepumpen.

Beteckningar på ingående komponeter er du på bilden nedan

post-10019272-1394237499,0608_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och komponent-listan.

Sitter en Wallas 1800 i Omegan jag säljer, en värmare som aldrig sviker och som är lätta att fixa. Kör man bara med rent bränsle så är den mycket driftsäker.

post-10019272-1394237499,101_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släng pumpen och investera i en ny, kostar 329 kr på Biltema. Bränslepumpen är det som krånglar oftast i gamla Wallas. Har de börjat krångla som kommer de garanterat att göra det igen. Nya pumpar är mycket bättre konstruerade och kommer säkert hålla i  20-30 år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen vanlig pump, det är en pulserande (glunk - glunk) med ca 30 sek intervall.

Det har hänt att min fastnat men den brukar gå igång efter att den får en liten smäll, sedan funkar den hela sommaren. Jag såg på bilden att det finns ett filter, värt att prova rengöra detta om pumpen går men det ändå inte kommer bränsle.

Vet ej om den ref Biltema ovan passar, har ej kollat om det är en liknande typ, kanske värt att kolla! dvs om du inte får igång pumpen.

Pumpen skall starta när man slår till strömbrytaren för brännaren ( den under röda lampan på panelen)

Är pumpen död kan du kolla om automatsäkringen (röd knapp på värmaren) går att återställa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Original i Wallas 1800 mfl  är en vanlig bränslepump dvs en tryckstyrd membranpump. Biltema eller Mekonomen hade en pump som passade direkt, nuvarande Biltema får man bocka till rören lite. Man bör passa på att glödga kopparröret som med åren blivit stelt.  I de gamla pumparna fick man oxid på kontakterna inne i pumpen, i synnerhet om den inte användes på ett tag. Ofta gick den igång om man slog till den annars fick man skruva isär och fila. Nya pumpar har någon annan lösning så man slipper kontaktproblemen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2013-05-11 vid 10:44 skrev uknyl:

Hejsan

Har en Wallas 1800 sail från -87 som inte startar. Verkar vara pumpen som sitter fast.

Tog isär pumpen som är av modellen smalt rör med menbran/ventiler som sedan är placerat genom en spole dvs ej den pump som man ser på andra 1800.

Tog som sagt isär pumpen men eftersom allt satt fast och plötsligt lossnade så blev jag lite osäker på hur alla dessa delar egentligen satt.

Så är det något som har en riktig sprängskiss på denna pump så man kan verifiera att allt sitter rätt igen.

Med tack på förhand/Ulrik

 

FC-pumper_med_sprengskisse.zip Gammel pumpe.zip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...