Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
kossor

Snobbrand

Rekommendera Poster

Har en snobbrand målad på skrovet i vatten linjen, har någon nåt tips hur man kan få bort denna, tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du kan ju alltid börja med att kontrollera fall randen är målad med en- eller tvåkomponentfärg. Testa ex ed aceton ifaLL färgen går att tvätta bort. Är randen målad med tvåkomponent så är det bara att slipa/skava/polera bort randen. Alternativt så målar du över randen med samma färg som skrovet har. må väl/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skull man va lite elak sulle man kunna säga att det inte är några problem. Det är nämligen ingen snobbrand du har. En snobbrand sitter straxs under däcksnivå.

Varför vill du ha bort den breda vattenlinjen?

Är jobbet riktigt gjort, har man gjort en permanent skada på gelcoaten i och med att man matat ner gelcoten för grundfärg och den färgen som vattenlinjen är målad med. 

Om man ändå skall ta bort den är det nog vattenslipning som gäller. Det går kanske att slipa och polera upp en ny yta på gelcoaten om gelcoaten är tillräckligt tjock.

Fast det kommer med all sannolikhet att bli nyansskillnad mellan där vattenlinjen suttit och resten av skrovet. För att komma tillrätta med det kan man kanske slipa över hela skrovet med Abralon. http://www.watski.se/Abralon-11eTP

Har aldrig provat att ta bort en befintlig bred vattenlinje.

Jag brukar alltid göra tvärt om - måla dit en bred vattenlinje om det inte finns nån. Tycker det är snyggt och skrovet ser lägre ut.

 

post-945-1394237498,8249_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte direkt svar på frågan

1. Inte ta bort förbättra

På vår nya båt är både snobbranden och vattenlinjen ingjuten i plasten i blå färg.

Med allehanda preparat rubbing mm har jag fått till snobbranden till nära hur det såg ut från början, medan vattenlinjen förblev ohjälpligt ljust blågrå hur jag än försökte.

Provade då att vattenslipa ner ytan lite och fick då fram en djupare blå nyans, lika bra som snobbranden, det är sedan en yta att köra rubbing och vaxa på, Resultatet ser fortfarande bra ut efter 1:a sommaren.

2. Ersätta med tejpfolie

Ett alternativ till att slipa, polera måla mm är att limma på folie i önskad kulör. Kan köpas på reklamfirmor, men kostar några tkr. Men detta hade blivit svårt på min båt eftersom bredden ökar längsefter hela sträckan. Dessutom 3 ränder på var sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för upplysningen toen laugh, problemet är att den inte är så snyggt gjord målad med pensel, sen har delar av den börjat flagna, synd att det inte var gjort av folie då hade det bara varit att riva bort den. Tapetklister och soda kan det vara nåt, sen polera upp ytan och klistra en vattenlinje istället. Förslag synpunkter mottages gärna cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid prova.

Om du tillåter att jag svamlar lite mer om vattenlinjer, så är det egentligen bara den som skall va rak på en båt.

Har man då en bred vattenlinje, så för att den skall se rak ut så blir den betydligt bredare i för och akter än på mitten. Det problemet får man naturligtvis inte om  vattenlinjen är skillnaden mellan bottenfärgen och skrovsidan.

På vissa båtar passerar ju vattenlinjen slag, det man på gamla klinkbyggda båtar kallade lanningar. Där kan vattenlinjen gå  i zik zak för att den skall se rak ut. Ju längre akterut du kommer på en klinkbyggd båt ju mer faller vattenlinjen föröver, just i lanningen.

Jag har målat mina breda vattenlinjer med en hård bottenfärg de senaste 35 åren. Då får jag nöjet att penselmåla vattenlinjen varje gång man har båten på land för vårutrustning. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...