Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
westfjord29

Skewback propeller

Rekommendera Poster

Hej,

Vill dela med mig av erfarenhet till byta till ny propeller av skewback typ.

Har precis provkört båten (Westfjord 29AC) efter sjösättningen förra helgen och har bytt till en ny propeller för denna säsong. Min båt är en halvplanare med backslag och fast propeller och skall i teorin kunna göra 18knop men då blir den väldigt svårstyrd utan trivs bäst i fart runt 10-12 knop och farter över det kräver mkt extra kraft då båten reser sig och gräver ner sig och drar med sig en massa sjö.

Iallfall efter att fått en ny båtplats som innebär blir längre transportsträckor så bestämde jag mig för att byta propeller inför säsongen för att ev. få lite mera fart plus få lite tystare gång vid masch fart och pratade med propellertrim som rekommenderade en Mikado skewback propeller 19*21 istället för en vanliga Radice B7 18*22 propeller som satt på sedan tidigare på båten.

Fördelen med skewback är att den är lite effektivare samt riktar proppeller verkan mer bakåt så att vattnet inte slår så hårt mot skrovet och blir då mindre buller ombord.

Iallfall i höstas innan upptagning så gjorde båten knappt 15 knop max samt 11.5 vid 3100 varv (tamd 31b på 130hk med maxvarv 3800 varv) och nu med båten i och med nya propellern gör den 17 knop samt 13.8 vid 3100 varv samt tystare gång - som bonus så verkar det blivet bättre roderverkan ochså så båten styr ännu bättre.

Hade inte räknat med att det skulle bli så stor skillnad och är väldigt nöjd med bytet var rädd att det inte skulle bli någon större skillnad alls ev lite bättre ljudkomfort men 2 knop mer är väldigt bra... (när jag tog upp båten fanns ingen beväxtning och har samma vikt ombord vid båda provturerna så det är inget som inverkat däremot så var gamla propellern något sliten så kan gjort någon procent på farten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för intressant info.

Jag äger en Nimbus 31 Ultima med en TAMD 41 som inte gör i närheten av den fart som en gång specades för båttypen. Ska börja med att kontrollera laddtrycket. Jag misstänker att dagens diesel inte når samma tryck som då båten var ung. Plomberingen på dieselpumpen är obruten och troligtvis är den aldrig justerad.  Har pratat med andra som har haft positiva erfarenheter av tryckjustering i kombination med skewback-propeller. Har du kontrollerat ditt bränsletryck?

Åtrkommer kanske till sommaren då jag testat att justera trycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, trevligt Nimbus 31 ultima är en liknande båt fast förstårs mycket mer ombonad och inte lika gammaldags som min westfjord.

Jag är ingen expert men dagens bränsle har säkert inverkan negativt om man har gammal dieselmotor och man tappar någon hk, jag tror dock att kombination av gammal motor även om den inte gått så många timmar så tar åldern / rost mm att man tappar en hel del hk jämfört med nyare motor/ renoverad motor. Sedan om man har en gammal propeller med lite små jack i så kan även det ha inverkan.

Jag bytte turbo förra året till den nya uppgraderinsturbon som är effektiv redan vid 1800 varv så får kanske 30hk mer vid dom lägre varvtalen samt alla spridarna är bytta plus ny utbytes intercooler och bränsletrycket är kontrollerat så motorn i bra skick (tidigare ägare har servat den regelbundet), märker stor skillnad i ljud/ kraft mot innan jag bytte turbo, (min motor har gått max 1500 timmar troligtvis mindre).

Dock är jag tveksam till att skruva upp bränslepumpen för att få mera hk känns ändå som en risk för mera slitage. -  Ev blir det att renovera topp med blästring målning, byta alla cylinderfoder, ventiler mm nästa år dvs mer eller mindre en helrenovering men det blir förstårs betydligt dyrare än att bara skruva upp bränslepumpen.

Nimbus Ultima är inte den något mellanting mellan halvplanande och helplanande båt som har en skädda i orginal. Isåfall så byte av turbo till den nya kan vara ett bra första steg även kontrollera spridarna för att få mer fart. Har även för mig att Nimbus kör skewback propeller i orginal men det kanske dom inte gjorde när Ultiman var ny men poängen är att du kanske redan har en sådan propeller så ingen ide att byta om den inte är skadad väldigt sliten.

Mvh

Michael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...