Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
SaraStoffe

Avstånd till septiktank från toalett

Rekommendera Poster

Hej!

Vill bara säga att jag sökt svaret bland alla forum men inte hittat något svar.

Okey, frågan är:

Vi skall installera en septiktank i båten. Båten är liten (29fot) och det finns inte mycket utrymme att sätta tanken på.

Alternativ 1: Sätta en tank upp mot skottet inne på toan, detta medför att dragning av slangar blir minimal, ca 1,5 meter till utloppsventilen. Nackdelen är att man utrymmet blir minimalt inne på toan. Sedan kan jag inte hitta någon bra septiktank i syrefaststål heller så det blir att specialtillverka en och det är dyrt kan jag tänka mig.

Alternativ 2: Sätta en tank under sitsen i mässen, detta medför att slangdragningen blir ca 1 meter från toan till tank och sedan till utloppsventilen. Även här måste det specialbeställas en tank för utrymmet tillåter inte att köpa en som finns i handeln, främst för att anslutningar på tanken sitter på långsidan och inte kortsidan.

Alternativ 3: Placera en tank under sitsen i sitbrunnen. Dvs nästan längst akteröver i båten, här får jag dra slang ca 4-5 meter till tanken och sen kommer en slang för tömning lika lång väg tillbaka. Även avluftningen måste placeras någonstans.

Alternativ 3 förespråkas av min far, men jag är skeptisk. Har någon erfaranehet av detta? Tips & tricks. Vi sitter fast i vår totalrenovering nu pga av detta.

Vi har ingen lust att lägga ner 10.000kr på en installation av allt utan vi har fått tag i en toalett för 1000k.

 

Men som sagt, vi behöver lite stöttning och tips från er erfarna.

 

Tack på förhand!!

post-10022417-1394237497,5525_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är väl om holdingtanken placeras en bra bit över vattenlinjen och dessutom nära toaletten. Men när detta inte går måste man kompromissa.

Högt läge på tanken har fördelen att den är lättare att tömma, både med sugtömning och att dumpa i sjön. I min Omega håller jag på att installera en tank som pga utrymmesbrist måste placeras lågt, detta kräver då att jag även har en tömningspump.

Se länk http://www.123minsida.se/S175/87306936

Om det då istället är långt till tanken så blir det mycket vätska som skall pumpas lång väg och kanske även tungt att göra. Det kommer även att gå åt mera spolvätska för att hålla rent i den långa slangen till tanken, dvs man fyller tanken fortare (behovet av större tank ökar)

Den tank jag har valt är en köpestank som jag låter svetsa om, jag tror det blir billigare än att beställa en som skall tillverkas från noll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper man en köpetank som man skall svetsa om bör den nog inte avvika för mycket. Gjorde ju så själv, fast på min tank var det bara två mindre justeringar. Man vill ju ha en så stor tank som möjligt.

Bor man på en liten ort är ju ofta kostnadsläget betydligt lägre än tex Stockholm. Dessutom känner man ju i regel de hanverkarna man anlitar och jag har här hemma aldrig någonsin upplevt att någon tagit oskäligt betalt för de jobb de gjort för mig.

Låter man svetsa en tank som passar så får man ju maximalt utnyttjat utrymmet. Jag brukar göra mallar av Wellpapp. Skulle nog tagit en hel kartong och kapat ner, så att jag ser att den går att få ner i hålet. Sen får man ju tänka på att man måste få plats med anslutningar och slangar.

Om man tänker ha självfall som tömningsmetod måste ju tanken sitta över vattenlinjen. Har haft en sån anläggning. Annars har det ingen betydelse om tanken ligger under vattenlinjen. 

Du bygger naturligtvis för sugtömning och då är det inga problem - under förutsättning att sugpumpen funger.

Jag instalerade en tank för ett par år sen, med sugtömning som  alternativ ett. Har en sugtömmingstation nära hemmahamnen. Naturligtvis satte jag in en pump för tömning till havet uti fall att.

Köp riktiga slangar.

Spontant utan ha sett det hel i verkligheten verkar alternativ 2 inte helt fel!?

http://thallatha.blogspot.se/2010/05/toatank.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En högt placerad tank är inte bra. Detta var en lösning som började användas på 80-talet. Man pumpar upp skiten med toalettens pump och sen är det bara att öppna ventilen när man vill tömma. Låter ju bra, billigt och enkelt?  Men som många andra saker är det en skrivbordskonstruktion. Det finns två saker som ställer till det. Det ena är att skiten ska pumpas UPP till tanken. Backventilen är aldrig helt tillförlitlig, lite rinner tillbaka. Vilket man löser genom att pumpa upp mer vatten och man fyller tanken snabbare. Ligger man ett antal dagar så får man då och då pumpa. Det andra problemet är att i tanken så sjunker de tyngre partiklarna, de fortsätter att sjunka ner mot tömningsventilen. Efter ett tag packar det ihop sig rejält och inget händer när man försöker tömma. För att minska problemet bör man ha en extra ventil direkt på tanken. Det känns ju också lite tryggare.

Alternativet är att ha en lågt placerad tank och en pump för att tömma. Helst ska ju tanken ligga nära toaletten. När jag ska bygga om min toalett så får det bli en skräddarsydd tank med toaletten stående ovanpå. Jag har haft båda hög och låg tank och särklassigt minst problem med låg tank, vilket också stämmer med andras erfarenhet. Nu kommer säkert någon säga Jag har hög tank och aldrig några problem. Men det är inte konstigt och de är ju de som haft stopp/problem man bör lyssna på. Använder man sällan toaletten ombord och tömmer tanken direkt så fungerar hög-tank, oftast. I en motorbåt hade jag tanken i motorrummet och toaletten flera meter längre förut. Fungerade perfekt även med små barn som inte alltid pumpar så noga. I det fallet var tanken i plast, känns inte så bra men det funkade. Tömning med elpump, en fantastiskt bra uppfinning som jag varmt rekommenderar. Men jag har också haft manuell tömningspump och det  funkar bra, det går snabbt att pumpa ur. Ska man ha tanken under sittbrunnen så ska pump och utlopp sitta där också. Gärna med utlopp ovan vattenytan så slipper man krångla med ventiler. Jo det luktar när man tömmer så man får välja rätt vindriktning. En bra variant kan vara att sätta utloppet så att det normalt är ovan vattnet men under vid motorgång. Och dra inte flera meter slang, använd koppar eller plaströr helst med fall akteröver. Men alt. 2 är nog det alternativ jag skulle välja, kostnaden för en skräddarsydd tank blir nog inte högre jämfört långa slangar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att skräddarsy en tank är egentligen ganska enkelt. Man viker ihop en plåt och svetsar dit gavlar. För att vika på rätt ställe så skär man halvt igenom plåten med vinkelslipen. Jag brukar svetsa rostfritt med MIG, inte snyggt men funkar. En tank kan man mycket väl pinnsvetsa. För det ändamålet har jag en svärson. Det praktiska är att man kan svetsa nästan på plats eller åtminstone nära och enkelt prova att det passar. Kan man svetsa rostfritt så är man nästan gudomlig. Märkligt, jag som absolut amatör tycker det är enklare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag är  i full färd med att installera en septitank och toalett i min motorbåt. jag kommer att kåta tillverka en tank som sitter utefter skrovsidan med ca 3 cm till skarndäck i ovankant jag gör en pappmall och har pratat med en smed som kommer hjälpa mig med att svetsa den med TIG det kommer att kosta mig ca 2000 kr inkl material. jag fick dyka i hans skrotlåda och hittade bitar som passar där. jag kommer också att kapa till alla bitar på egen hand det jag får hjälp med är svetsningen.

jag skulle inte rekomendera att svetsa rostfritt med MIG det blir brännskador i materialet på insidan man bränner bort kolet i det rostfria det håller ett tag sedan så rostar det hål.

jag vill ha så korta slangar som det bara går och jag kommer att andvända mig av plaströr avsedda för avlopp i stort hela vägen. det finns billiga vita rör med inbyggd packning i rören.

jag har handpump på min toalett

lycka till med din instalation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag specialbeställde en tank som jag monterade under skarndäck, bakom toan. Det är ett utrymme jag ändå inte använder. Tanken blev stor - 65 liter! De problemen med tank ovan vattenlinjen som nämns kan jag inte alls känna igen. Som t ex varför utloppet skulle sätta igen mindre bara för att tanken ligger under vattenlinjen fattar jag inte alls, utloppet ligger vanligtvis i botten på även dem?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K:

I en högt placerad tank sjunker sedimentet inte bara till botten i tanken utan vidare ner genom slangen och lägger sig i ventilen där dimensionen dessutom är mindre. Sätter man en extra ventil direkt på tanken får man oftast inga problem. I en lågt placerad tank har man en pump som suger med betydligt mer kraft än någon meters fallhöjd. Sen kan man ju prata med varvskillarna vilken typ av installation som brukar vara mest problem med.

gullringen67:

Det funkar ganska bra att svetsa rostfritt med MIG men jag skulle kanske inte svetsa en skittank med MIG då är TIG eller pinne bättre. Bränner MIG verkligen mer än TIG?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en högt placerad tank på den L32 jag hade i Stockholm. Det fungerade ganska bra. Fanns en kran en liten bit upp på röret som gick från toan upp till tanken, som man stängde när man pumpat färdigt.

När man öppnade bottenkranen rann skiten ut - inga problem.

Men - en höst hade jag glömt tömma tanken innan jag tog upp. sad

När vi sjösatt och var ute första gången - över en långhelg, blev tanken snabbt full. När jag försökte öppna kranen i botten var det helt omöjligt. De fasta partiklarna hade sjunkit ner och låste skjutventilen helt.  Vi fick klara oss utan toa ombord över helgen. Dessutom hade man byggt installationen med vanliga oarmerade, ganska mjuka slangar och de hade ett antal år på nacken. Vi fick även stå ut med skitlukten.

Funderade en del hur jag skulle lös problemet. På Svinninge fanns det ju en sugtömningsstation redan då - i början på 2000-talet.

Trodde jag skulle klar att montera ett montera ett sugtömmningsuttag med en T-koppling på befintlig slang från toatanken. Köpte lite rördelar, slang och ett tömningsuttag hemma. Bor ju i Kungshamn på västkusten och hade 50 mil till båten. Tog en semestervecka och åkte upp själv. Till ett sånt skitjobb behöver man ju lugn och ro och inte någon i närheten som hela tiden undra om man inte snart är färdig.

Att ta hål i däcket på ett bra ställe och få ner slangen var inget problem. Hade räknat med att klämma ihop den befintliga slangen med två brädstumpar och en skruvtving. Även det fungerade fint. Kapade slangen rån tanken och lossade den från bottenkranen. Det gick fin och jag fick bort skitpluggen och kunde göra ganska rent. Monterade ett T- rör och anslöt den nya sugtömmingsslangen. 

Hade köpt en 45 graders vinkel, men den pasade inte alls, så jag fick åka ock försöka få tag på en rörkrök med en annan vinkel. Fick i alla fall tag på grejer som passade så  bra som det gick. 

Sen skulle den befintliga slangen anslutas. Trotts att det varen blöt slang var det inte så lätt. Fick flytta upp mina bräder och skruvtving två gånger, så att jag fick dem så högt upp som möjligt. Ja jag hade ju två upppsättningar som jag växlade med.

Två gånger misslyckades jag få på slangen på slanganslutningen. Tvingen och brädorna hotade att lossna bägge gångerna, men det klarade sig. Ett äventyr att ligga i det trånga utrymmet i toaletten med 50 liter skitvatten rakt ovanför ansiktet. Vid tredje försöket fick jag slangen på slanganslutningen samtidigt som skruvtvingen lossnade och slog mig i huvudet.

På med slanklämmor, göra rent i båten och även mig. Gick bort till sugtömmingstationen med båten  och sög tanken tom. Fyllde på med vatten och sög några gånger. Sen gick det fint att öppna bottenkranen.

Efter det kan jag inte tänka mig att ha en båt utan uttag för sugtömning.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vågar du verkligen använda dom rören .Dom som jag tror du menar är typ rören till handfat?? klamma dem noga i såntfall.Dom är gjorda för självfall.kann hoppa i sär  vid trycksättning. Bättre med limrör. Mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar alla för era svar. Nu har jag lämnat en mall till en kille som kan svetsa rostfritt. Inte mer än 3000kr skulle det kosta. Men, nu ställde han en massa frågor gällande diameter på anslutningarna. Jag sa att jag ville ha ett 38mm för inloppen till toaletten, ett 38mm för utsläppet och tror det blev 16mm för luftavloppet. Kanske var lite väl litet.. vad ska man ha till luftavloppet för att tanken inte ska bli russin när man tömmer från landstation?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående självfall så fattar jag också att om man låter det gå veckor - eller som i toaens fall månader - så geggar allt ihop. Men, ingen pump innebär färre delar som kan haverera, och färre kopplingar som hoppar isär.

Jag kan bara utgå från forumen, och det är inte ofta det kommer frågor om stopp i tankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min köpestank är på 24 liter. På den sitter det 19 mm anslutning för avlufttningen och de andra 2 rören är på 38 mm. Men eftersom jag har en elektrisk toalett hade det räckt med 25 mm inlopp. Utloppet nertil måste dock vara 38mm.

Jag tänker dock skala ner från 19mm anslutningen till 16mm slang eftersom min gamla avluftning i däcket är 16mm.

Eftersom jag kapat i tanken för anpassning vet jag dessutom att plåttjockleken är 1,5 mm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte det var ett väldigt bra system.

Ett par veckor är inget problem, inte ett par månader heller, men om man inte använder toan så mycket och det får stå över en hel vinter och vi talar om betydligt längre tid än ett halvår, så kan det bli problem. 

Problemet var inte toanläggingen som sådan, utan han som hade ansvar för underhållet - dvs jag.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nja inte bränner. det är ju så att om man ska svetsa riktigt ordentligt med TIG så ska man andvända sig av ett så kallat rotskydd. det vill säga en inert gas som tränger undan syret vanligt är att man andvänder sig av ex argon. man kan också andvända sig av ex naton 10 som innehåller vätgas men endast till rör i mindre dim. detta för att då bränna bort syret som skapar skador och porer i svetsfogen. så visst går det att svetsa med mig men om du tittar på baksidan på fogen så kommer den att vara svart och porig. tittar du p baksidan på en svetsfog svetsad med TIG med rotskydd så är den helt blank. ska man vara petig så ska man även syra beta den utvändiga svetsfogen för att få den perfekt.

jag kan typ skriva hur mycket som hälst om detta då jag jobbat som lisenssvetsare tidigare. men inte nu för tiden. har tyvärr ingen egen svets heller därför lämnar jag bort svetsningen av min septitank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar bra med vår tank med självfall. Rinner ut på några sekunder. Där är det inga problem.

Det som ställer till det är kranar som fastnar så man riskerar få handtaget i handen. Då önskar man att man inte hade en högtank utan kunde ta det lugnt och va som folk.

Spänningen är förstås rätt olidlig med 30 l smutsigt vatten över huvudet.

Har dock aldrig råkat ut för stoppet vilket nog beror på att skitpluggen trycks undan när man spolar. Det är ju samma ställe då utlopp också är inlopp.

För min del är det bara att byta ventil innan denbblir för trög i lagringen. Detta sker bara i övre ventilen som sitter direkt på den syrafasta tanken. Troligen för att axeln blir tjockare pga elektrolys. Rostfria stålet i tanken pläterar axeln som är av mässing.

Nu har jag koll på det när det börjar tröga. Går att ta ut axeln för kontroll och smörjning. Men vart tionde år får jag byta övre kranen. Nedre kranen sitter under vattenlinjen och efter att vi fick problem med den monterade jag en extra kran där som aldrig används annat än när nedre kranen krånglar. Har inte behövt nyttja den än men känns bra att ha dubbelt på ett så känsligt ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju den lösningen inte aktuell för mig längre. Hade tyvärr bara L32;an i tre år. Ritade en liten snabb skiss på hur tankinstallationen såg ut.

Måste medge att jag inte riktigt fattade hur din tananslutning ser ut. Är inloppet och utloppet samma rör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är bra på att skissa du Toaen. Det är inte jag.

Men om du tar det övre röret och låter det gå in på utloppsröret dvs ett stickrör (T) så trycker toapumpen upp grojset eller släpper ut det i sjön om nedre vetilen är öppen.

Blir det efter en vinter stopp i toautloppet i tankbotten trycks proppen upp i tanken när man spolpumpar toan. Sitter det hårt är det bara att ta i lite extra på pumphandtaget. 

Men risken är ju att tanken och ventilerna också har sprängts sönder eller har gojset lägre fryspunkt. Är väl också i viss mån kompressibelt. Huga ja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med tätt i avloppet på självfallstankar är att det används för klent utlopp, tycker jag. Jag har och har haft på tidigare båtar 50mm avlopp och det har hittills aldrig blivit tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

16mm luftanslutning brukar inte vara några problem

Om du skall montera tömningspump så bör du även ha en 25mm utgång

 

Slang har jag riktigt bra priser på :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var besvärligt att rita i Paint till att börja med, men ibland är det enklare att förklara med en skiss än med ord, trotts att jag är en riktig ordbajsare. 

Har fått ett påhugg med fasadmålning hos dottern i Täby. Jag är ju utarmad - inte bara ekonomiskt  wink  - och lika illa är det med benen, så jag når långt. Dessutom har jag ju en bakgrund som linjemontör, så jag är inte så väldigt rädd för att ramla ner från stegen. Har fått mig tilldelad de mer svåråtkomliga ställena att måla.

Har paus just nu och försökte rita in enligt din förklaring. Musrörelserna på dotterns dator är helt annorlunda och mycket snabbare än på min och det gör ritandet mycket svårare.

Är det så här du har det?

Står det inte skit mellan bottenventilen och tanken hela tiden?

Hur är det med kulventiler i stället för skjutventiler?

post-945-1394237500,1166_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just så är det rörkrökt.

Funktionen är bra, särskilt tömning i havet som går skitsnabbt. 

Det vi har haft problem med är alltså ventilerna av kultyp. Men inga olösliga problem när man väl råkat ut för det och vet lösningen. Smörjning med matolja i toan är ett exempel om det går trögt. Annars har det varit axeln som trögat men den går alltså att ta ut utan att det läcker om man har den i stängt läge och är försiktig när man sätter den på plats igen. Bäst är förstås att tömma först.

Skulle det bli propp vid nedre ventilerna funkar trycket från toapumpen också. Stängd övre ventil och öppna bottenventiler så får man pumptrycket att trycka ut den mest välsittande skitpropp.

Risken ligger med denna kontruktion i tillbakarinning till toan. Funkar inte backventiler i pump och i övre kulventilen kan det rinna tillbaka i skålen. Vältrimmade ventiler så är det inga problem. Har funkat bra trots allt. Men inte gjort som man själv skulle löst det. Din första skiss är nog den bästa lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplingen enligt Toaens eminenta skiss är troligen den bästa med en högt placerad tank. Jag träffar mycket båtfolk och tycker nog att krånglande toainstallationer är ett ständigt återkommande problem. Nästan alla verkar ha upplevt det, jämför man tex med problemet att bli strömlös så har nästan ingen varit med om det. Ändå har många en panisk skräck för att bli strömlösa. Personligen tycker jag nog en icke fungerande toalett, eller, ännu värre, en sprucken tank är betydligt värre. Man ska också komma ihåg att det finns många som nästan aldrig använder toaletten ombord eller, pumpar ut direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...