Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
tobster76

spricka motorrum och fuktig plywood under

Rekommendera Poster

Hej!

 

har en Sea Ray 220 OV från -89. Har några stress sprickor i motorrummet som jag slipade upp i höstas. Sprickorna är på båda sidorna av motorn i motorrummet. Det är marin plywood under som var fuktiga. Nu har de flesta torkat ut förutom två större sprickor som fortfarande är lite fuktiga. 

Nu söker jag hjälp med hur jag ska åtgärda det? Först och främst måste jag ju låta dem torka ut ordentligt innan jag täcker över dem med epoxy. Men jag undrar om jag behöver oroa mig för att fukten kommer underifrån från de slutna skotten? Undrar om det är någon annan som haft något liknande och hur den personen åtgärdat det.

Tack på förhand.

mvh

Tobias

post-10024751-1394237497,5072_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte vara negativ men det uppstår normalt inte sprickor i plasten utan anledning. Normalt beror detta på att plywooden under är blöt och har ruttnat, mycket vanligt på båtar över 20 år gamla, inte minst amerikanska...

 

Klassiska tecken är sviktande durk, akterspegel som är mjuk i nederkant och sprickor i glasfibern på durk. Har du testat att hugga med en skruvmejsel i området vid sprickorna?

 

Om skruvmejseln går igenom då du hugger i durk eller nedre delen av akterspegeln är totalrenovering som gäller:

 

-plocka ut all inredning

-lyft ut motor och drev

-lyfta av överbyggnad från skrov

-riva ur durk och akterspegel samt allt flytskum

-slipa ner till fräsch glasfiber

-plasta upp ny durk och akterspegel

-återmontera överbyggnad, inredning och motor.

 

Ovanstående är precis slutfört på min Chris Craft från 1985.

 

Läs mer om denna typ av skador i renoveringsdelen av iboats.com forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träet runt omkring sprickorna är hårt och finns ingen tendens att det skulle vara mjukt. Går inte ens att hugga igenom där sprickorna är. Har inte sett någon annanstans på båten där det finns tendens att det skulle vara mjukt heller. Men frågan är vad som finns under. Kan inte mycket om båtar så ni får ursäkta. Hur brukar de slutna vattentäta skotten eller vad de heter vara uppbyggda på amerkanska båtar? Är det enbart luft eller någon typ av flytbart material?

Om det nu visar sig att det inte gått lika långt utför med våran båt. Går det att undvika så stor renovering? Kan man borra ventiler in i skotten eller? Känns inte klokt eftersom de ska väl vara helt slutna?

Det lät som ett stort jobb som du gjorde på din Chris craft. Vad kostade det och var det värt det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som om det inte hunnit gå så långt med er båt ännu, kanon!

 

Det finns oftast avrinning från skotten under durken ned i kölsvinet och på grund av amerikanska lagkrav är det fyllt med flytskum under durken. När skummet blir gammalt suger det i sig vatten vilket gör att det alltid är fuktigt precis under plywoodskivan som utgör grunden till durken, detta gör givetvis även att båten blir väldigt tung.

 

Amerikanska båttillverkare verkar inte varit så noga med att försluta undersidan av plywooden med polyester/epoxy, därför ruttnar plywooden.

 

Det som kan hända när trät i båten ruttnar ordentligt är bland annat att främre motorfästena ger vika, akterspegeln spricker över och under drevet och båten börjar ta in vatten.

 

I ditt fall skulle jag nog plasta igen hålen med epoxispackel, använda båten som vanligt men hålla koll på eventuella tecken på att läget förvärrats.

 

Om du väljer att renovera kan du räkna med följande:

 

-Några hundra timmar jobb

-10-25 kkr i material beroende på hur mycket som måste bytas

-Tillgång till uppvärmd lokal att jobba i är nödvändigt för att plast och färg skall härda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FUSKA INTE det är mitt tipps. bit i det sura äpplet kapa upp hela skiten byt ut och gör det ordentligt om du gillar båten. du kommer annars att få göra om operationen nästa vår/höst. jag har fått byta ut hela akterspegeln på min gullringen ett hästjobb men det blir så himla bra när man vet att det är nytt och hårt. för min del så uppdagades skadan i samband med motorbyte. så jag passade på att förstärka ordentligt så mu kan jag garanterat montera bigblock i min båt utan att vara orolig :)

men ett riktigt skitgöra är det räkna med ett par hundra timmar att byta ex en akterspegel.

en del av problematiken är att om du fått fukt i trät så får du inte bort den det är bara att glömma.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej - Jag har också en Sea Ray 220 OV från -89. Jag håller till stor del med övriga inlägg. Fukten som ligger till grund för din skada kommer inifrån skummet, inte utifrån motorrummet. Tyvärr....

Oftast är det läckande motorrumsventiler (eftersom dom sitter monterade i vinkel så regnar det in) samt läckande rutramar, skrov/överbyggnad-infästning, beslag, kapell som gär att det kommer in vatten. Vattnet smyger sedan bakom mattorna och syns inte. Går ner i durken som inte är tät utan enkel plyfa, och vidare ner i skummet. Ofta samlas vatten i de djupaste stuvfacken samt i motorbrunnen där det blir liggande, både på sidorna av motorn samt under motorn. Från de djupaste stuvfacken går det vidare ner i plyfa/skum.

Du bör ta ur allt från durken och nedåt. Ända ner till skrovet. Båten har dubbel durk; En som du går på, och sedan ytterligare en som ligger ca 20 cm nedanför. Det är under denna som skummet ligger. Jag håller precis på med denna lilla operation på min båt just nu. Mycket jobb. Dock har jag (än så länge...) valt att låta motorn sitta kvar då akterspegeln samt motorfästena verkar bra (motorn byttes -03 och då kollades fästen, akterspegel, ny tätning vid montering av nytt drev etc.). Dessutom har jag stoppat framme vid skotten till förpiken (innerlinern, dvs pentry/ratt). Allt har varit blött. Det som började med lite mjuk durk :-)

Men när man väl kommer igång så känns det som att det är värt det. Jag har i och för sig inte börjat bygga upp det nya än, men jag har rivit ut allt ända ner till skrovet. Tanken är kvar, men den skall ur så fort den är tömd.

Jag är däremot osäker på hur jag skall bygga upp allt igen. Jag har några olika alternativa förslag.

Konstruktionen bygger tydligen på (min analys) en durk med fastplastade stringers och tvärgående balkar (låga skott, typ) som hängs ned i båten. Stringers har inte kontakt med skrovet, utan hänger ca en cm ovanför. Efter att durk med stringers plastats fast i långsgående skott samt skrovsidor så har allt fyllts med tvåkomponenters PU-skum, vilket binder ihop alltsamman till ett paket. Dvs skrov, stringers, skott samt durk binds ihop och bildar en mycket stadig helhet.

Jag har rivit bort allt ner till skrivet (skrovrent). Motorn är det enda jag har sparat då motorbädden står på skrovet/inget skum eller durk därunder. Men tvekar nu som sagt över hur jag skall bygga upp det hela igen:

Alternativ 1. Som tidigare, dvs durk med hängande stringers samt 2-komponenters PU-skum (sk slow rise). Fördel: Känns tryggt med samma konstruktion som original, samt jag kan stå i garaget och tillverka paketet med durk/strungers/balkar. Sedan lyfta ned allt och hänga in det. Nackdel: Skum igen...

Alternativ 2. Plasta fast stringers samt tvärgående balkar på skrovet enligt alla konstens regler (5 mm avstånd mellan plyfa och durk, ordentlig avlastning, använda epoxi, etc.). Därefter på med durk, och sedan fylla med skum (2-komp PU-skum, slow rise). Fördel: Känns stadigare. Lite enklare än alt. 1. Nackdel: Risk för belastningssprickor i skrovet om inte allt görs på rätt sätt. Skum igen...

Alternativ 3. Bygga en balk-/stringers konstruktion enligt ett rutnät, och därefter på med durk. Möjligtvis med vattentäta inspektionsluckor. Skall facken ha förbindelse eller skall dom vara slutna? Fördel: Känns som en modernare konstruktion. Fuktsäker. Nackdel: Sämre ljuddämpning. Sämre styrka mot grundstötar? Svårt att konstruera/skall egentligen beräknas av en konstruktör. Flera frågetecken, t.ex. hur tätt rutnätet skall vara, dimensioner på strungers/balkar, avrinningshål mellan cellerna eller slutna, etc.?

Förresten - Någon som vet var man kan köpa 2-komponenters PU-skum av Slow rise typ? (Stockholm)

.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...