Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Minona

"Gammal" bensin

Rekommendera Poster

Vad hade ni gjort? Jag sjösatte inte förra året, men nu ligger den i plurret. MEN, jag har ca 70 liter bensin kvar sedan den var i sjön senast (2011). Skall jag köra slut på den eller ska jag pumpa ut den och ersätta med ny frisk bensin. Vad hade ni gjort? Kan man skada motorn om man låtsas att det regnar och kör slut på den? Finns det någon tillsats som förbättrar den eller vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade nu i vintras med en 5 liters dunk bensin som jag haft i båten i 4 år.

Hällde den i snöslungan. Den är jäkligt krävande och precis den orkar med belastningen.

I förhållande till ny bensin så märkte jag ingen skillnad.

Däremot är jag av åsikten att stillastående gammal bensin kan ge avlagringar på munstycken i förgasare. Blir som vita kristaller och kan ge motorstörningar.

Men att gammal soppa skulle var skit, nej knappast.

Mer viktigt (enligt mig) vart soppan kommer ifrån. Själv föredrar jag att tanka via land macken där det är god omsättning på soppa, ren och utan vatten. Hört för många skräckhistorier om dålg soppa och att den skulle komma från sjömacken att jag hellre kånkar soppa i jeepdunkar till båten. Numera med ypperlig pump för att tanka båten med från jeepdunken. /pump som sätter tryck i jeepdunken och får igång tämningen. Perfekt och inget sölande mer.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Bara att använda :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om hon startar med den gamla soppan så kör och fyll på med färsk. det finns oktanboster att köpa också det kanske inte är fel att tippa i lite sådant. min erfarenhet är att det kan bli knepigt att starta med gammal soppa men får man den att gå så går det i regel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara många som tror bensin blir gammal. Min tro är dock att man ska vara mer orolig for nedsmutsande effekten av bensin o stillastånde system. Om det beror på gammal eller ny bensin tror jag ingen vet.

Oktanboster verkar vara humbug eller försumbar men effekten av att undvika kristallbildning är nog viktigare.

Värst är nog vatten och skit i soppan. Vatten från kondens bildat i egna tanken eller från dålig soppa från sjömacken.

Dock finns det ännu ingen kemisk tillsats typ oktanboster som rensar bort vatten eller skit man fått från sjömackens skitiga soppa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det gör det väl! Karburatorsprit (etanol och/eller isopropanol) fungerar utmärkt med att ta hand om vatten i bensin och har funnits så länge jag levt ;-)

 

Sen har vi filter som tar hand om skit och om man så önskar vattenavskiljande filter. Ser inte riktigt problemet...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

bensin som är äldre skulle nog jag försökt att filtrera först. I alla fall om du har en insprutningsmotor. Körde själv med bensin som stått i tanken och oj vad problem jag fick med vatten i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpa ut bensinen, 

Är det vatten i bensinen ovh det kommer in i motorn kan du böja vevstakarna, vatten komprimeras inte i cylindrarn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kaburatorsprit behövs väl inte längre, bensinbolagen blandar väl redan en ansenlig mängd sprit i bensinen.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja nu ska vi väl inte måla faen på väggen, är väl lite större volymer av vatten än det som sprutas/sugs in genom insprutning/förgasare för att erhålla skador på motorn.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att hälla i lite ny bensin så kommer det att fungera för dig. Ny bensin har en viss del etanol som löser eventuellt  vatten viket gör att du kan köra som vanligt.

Lyssna inte på alla domedagsprofeter om vad som kan hända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mängden vatten ökar i cylindrarna efter som det inte förbränns

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en båt som stått på land 3 år förut. Den var nästan fulltankad, jag tömde ur 20 liter och hällde i 20 nya liter i hopp om att det skulle blanda ut sig. Vet inte om det behövdes, men det gick hur bra som helst :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Korrekt men det var påståendet om att det inte fanns något som hjälpte överhuvudtaget jag svarade på....;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Nej vattnet förångas, görs tom med avsikt för att öka effekten inom racing av olika slag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en båt som stått i 2 år, halvtankad. Tanka upp och körde ett tag, därefter körde inte jag lika mycket förrän jag tömt vattenfiltret. Och så fick jag hålla på ett tag :) Men sedan gick det bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan låtsas att det regnar,startar den så e de bare å åk.Skulle det vara vatten i soppan så stannar den av naturlagarna,Gäller oxo dieslar. Problemen brukar vara att förgasarna geggar igen med den moderna soppan.Ett tips är att köra på alkylat sista svängen i höst.

Anders.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du gör nåt tankefel här!

För varje förbränningscykel åker det mesta ut ur förbränningsrummet. Även det vatten som eventuellt kommit in via bränsleinsprutningen/förgasaren. Mängden vatten/bensin per kolvslag är mycket liten och ryms mer än väl där.

Exempel: en encylindrig fyrtaktsmotor som drar 10 l/tim med ett varvtal på 3000 r/min får 0,11 ml vatten/bensin för varje förbränningstakt. Det ryms mer än väl. Det går 10.000 såna på en liter. 0,11 ml är ett tiondels kryddmått!!

Speciellt ofarligt då det inte blir så många förbränningstakter om det mest är vatten som kommer farande in i brasan. 

Helt annorlunda blir det om det läcker in vatten i motorn. Men då kommer det från andra ställen än bränsletanken och mängden kanske är nån dl. 

Jag förtydligar gärna om det behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag misstänkte att jag fått vatten i bränslet, efter att någon ovänlig själ hade försökt att stjäla bensin och kastat locket. Misstanken om vatten i bränslet berodde på att tanklocket var borta och det hade regnat en hel del. Ville jag kassera 120 l bensin? Självklart inte så jag kollade att min motor klarar E10-bränslet, dvs den nya europabensinen som innehåller 10% etanol jämfört med standardbensin som innehåller 5%. Jag slog därför i 5l E85 i tanken. Körde som vanligt och allt fungerade precis som tidigare.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tänker rätt .men jag orkar inte kolla sifrorna.Jag har aldrig varit med om en motor som går på vatten.dom har alltid stannat för mig.Men däremot så hade jag läkage på laddluft kylaren.då srayade det in vatten.

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha kört upp den gamla bensinen, den blir inte dålig så fort som i bland hävdas, är min erfarenhet.

Eventuellt kondensvatten botas enklast med 10 liter E85 (betydligt billigare än K-sprit, som ju är just etanol), vilket dessutom är oktanhöjande (E85 ligger typiskt på 104 oktan).

Fyll upp resten av tanken med färsk bensin, och sen är det bara att köra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visste inte att vatten kunde starta en förbränning surprise

ingen verkar tänka på att vattnet är det första som pumpas från tanken ( bensin flyter på vatten och tankarna matas från botten cheeky  ).

Jag skiter i vilket, inte min motor det gäller devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Resultatet får ni här, jag körde en halvtimme och den gick bra, jag tankade upp med 20 liter ny bensin och den gick bättre och ja, nu går den faktiskt perfekt. Tydligen kan man behandla en B20 ganska bryskt, de är tillverkade för att hålla i alla lägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...