Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
prichardsson

Stänga av kylvattenintag och köra kortare bit?

Rekommendera Poster

Kanske en dum fråga? Men förra sommaren hade jag problem med en väldig beväxtning runt min båtplats i båtklubben. Vid två tillfällen så fick jag problem med att det tjöt en varningssignal så fort jag körde över 4-5knop och motorn ströp gasen.  Jag lämnade in den till en verkstad och det visade sig att gräs hade sugits in i kylvattenintaget.  Jag har hela tiden fram tills nu trott att det var i drevet eftersom min motor har sötvattenkylning och jag fått för mig att det var ett slutet system, men fått förklarat för mig att jag har en vattenpump som tar in sjövatten som kyler det slutna systemet och det måste antagligen vara där som sjögräsets har sugits in när jag fick problem förra sommaren.

Jag har sett att det finns silar/galler man kan sätta för bordgenomföringen för kylvattnet men nu ligger båten i vattnet och jag tänkte bara ställa frågan om man skulle kunna stänga av vattnet med kranen som finns till kylvattnet medans man åker förbi det flytande sjögräset när man lämnar båtplatsen samt lägger till för att slippa eventuella problem?  Det rör sig om om ca 50m.  Eller är det bara dumt? kan impellern i vattenpumpen ta skada då?

Motorn är en Mercruiser 4.3 MPI.

 



Mvh

Patrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen bra idé. Imprellern kommer gå varm och smälta alternativt gå sönder med absolut största säkerhet. Den klarar inte att gå utan vatten. 



mvh

Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog som sagt pumpen som inte trivs riktigt med stängd intags-kran, att motorn förlorar  sjökylningen under de sista 50 metrarna på låga varvtal spelar väl knappast någon roll värmemässigt. För att få pumpen att trivas även då du stänger intagskranen nära gräsmattans kant så skulle kanske ytterligare en kran hjälpa?

[Tänker mig en slang från pumpens utgående trycksida tillbaka till dess ingående sugsida som eliminerar tryckskillnaden, detta med en avstängningskran mitt på. Öppnar du den ögonblicket före att du stänger intagskranen så trivs väl pumpen hela tiden, den är nog minst lika nöjd med att bara cirkulera vattnet? (Kräver i.s.f. två T-rör, en avstängningskran helst av marinkvalitet samt en slangbit. Går att eftermontera i sjön, men bara ifall pumpens in- respektive ut-slangar är åtkomliga för T-rörsmontage. Bara en lös fundering, fler synpunkter? :)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan vara ett alternativ om du har möjlighet att pytsa in vatten direkt i systemet. Jag har ett sjövattenfilter med lock på som jag skulle kunna stänga inloppet till och pytsa vatten direkt in i systemet. Detta används när motorn konserveras.

Men jag har iofs inte drev utan axeldrift och jag vet inte hur det ser ut på din installation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte ett sjövattenfilter lösa ditt problem? Helt automatiskt inga kranar att öppna eller stänga, bara rensa filtret någon gång då och då, monterar du det över vattenlingen behöver du inte stänga inloppet för att rensa.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sjövattenfilter löser bara problemet delvis, hur lång tid tar det innan det måste rengöras? Thomas-1's ide kan fungera, temperaturen klarar sig en stund men problemet är ev avagsutsläppet.. Fiskebåtar som kör in i sanden för att sen dras upp brukar ha någon sådan här lösning, de har ofta en tank med sjövatten som de kör på, pumpen suger från tanken och vattnet i tanken sugs in från botten men den ventilen stängs när man närmar sig land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl på hur stort filter man monterar. Tillräckligt stort så klarar det en sommar.

Jag gillar automatiska lösningar, kranar och ventiler som ska ställas om vid olika tillfällen kommer att glömmas förr eller senare.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ag gillar också automatiska lösningar, därför har jag inget sjövattenfilter som måste rengöras. En del av mina båtgrannar har filter som de måste rengöra då och då, ofta vid fel tillfälle. Skulle jag få problem med skräp så sätter jag in filer men då får det bli två med separata intag.

TS problem är annorlunda, han får in mycket skräp så ska han ha filter ska det nog vara dubbal!

Impellerpumpen tål inte att gå torrt, man brukar säga max 30s. Man skulle kunna tänka sig ett tunt rör som förbinder sug och trycksida, då kommer lite vatten går runt när man stänger vattenintaget och impellern håller om den den inte får bli för varm. Sätter man en dunk på bypass-röret tar det längre tid innan vattnet/impellern värms upp. Har man som jag en trrevägsventil på intaget kan man ju enkelt fixa ett bypass. Sen är det ju frågan hur avgassystemet tycker om att vara utan vatten men några minuter utan vatten bör inte vara något problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter impellerhuset skapligt till kan du ju plocka ur impellern.

Extra enkelt blir det med en s,k ''pin-wing sats med vingmuttrar.

 

Impellern kan du plocka ur i god tid innan du närmar dig hamnen och montera tillbaka när maskin är lagom varmkörd på nästa utresa.

 

Edit: Impellern fäster du på nyckelknippan eller lägger på instrumentpanelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklare än ett vattenfilter med 2 vingmuttrar att lossa får du inte. Har detta på alla mina vattenintag och jag rensar dom 1-2 gånger per säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vaddårå? :-)

 

Vi gör så på arbetsbåtarna när man ska in och gröta på riktigt jävliga ställen. Maskin går ju med lätthet en halvtimme på låga varv utan sjövatten.

Har man ingen impeller blir det ju inget sug som drar in skit i intaget.

Ett filter blir totaligensatt på några minuter och då går ju impellern torr likförbannat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid det laget har TS båt brunnit upp för längesen. Avgassystemet måste ha kylning annars kommer gummit där i börja brinna 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj satan!

Vi kör ju med torra avgaser. Och dieslar kanske har svalare gaser?

Tänkte inte på det...

Glöm vad jag skrev i såfall.

 

Sorry!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha, jag måste rensa filtren varje gång jag går ut. Både för att det är en massa skit i Sundet och för att det är ännu mer skit i vår hamn. Men det är å andra sidan en barnlek, bara att skcuva av locken och skölja ur insatserna, tar en minut.

Jag har stora filter:

http://storebro34.se/wp/2012/06/02/antligen-nya-sjovattenfilter/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...