Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
retep30

Mätning turbotryck AD41

Rekommendera Poster

För attt mäta turbotrycket på min AD41 behöver jag ersätta en plugg på insuget med en slangnippel med samma gänga. Vet någon vad det är för gänga. Plugggen har pos 4 i bilden.

 

/ Peter

post-10011206-1394237488,7132_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet? Finns det annars andra sätt att koppla en slang på insugs sidan för att mäta trycket?

 

/ Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är nog att ta bort pluggen och ta med den till ex. vis en rörfirma och leta fram en slangnippel med samma gänga.

Funderar själv på att montera en laddtrycksmätare på min 41-a, vad har du tänkt använda för intstrument? För jag utgår från att du inte tänker köpa VP original som kostar över 4.000:-

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat med Ahlsell. De har inte den gängan. Det verkar vara någon specialdimension.

 

Jag tänker dra en slang till förarplatsen och koppla en manometer. Noggrannhet +/- 5% borde räcka. Då visar den vid mellan 1,33 och 1,47 bar, vidverkligt tryck 1,4 bar. Det ger väl indikation nog för att se om det är dags för ny turbo. Funderar på att byta till en turbo som sitter i KAD44.

 

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på en nippel med rörgänga R1/8 sitter en sån på min tmd 70 i allafall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här pluggen är ca 18 mm om jag mäter den med skjutmått, alltså större än 1/8.

 

Men tack för tipset. Det finns även en mindre plugg, som kanske är 1/8 (pos 2 i bilden). Ska kolla detta på söndag då pressenningen åker av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kopplade in min på samma nippel som rökbegränsaren är kopplad mot. Köpte en mätare från biltema billigt och drog slang till förarplats. Du behöver byta hålskruven mot en som tar dubbel höjd. Funkar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha fel, men har för mig att det inte finns rökbegränsare på 41B (?)

 

/ Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fel. Alla -31, 41 motorer har rökbegränsare. Den sitter på toppen av insårutningspumpen och har en tunn plastslang till insuget. Du menar förmodligen avgasklaffen som försvann iom -B varianten. Den satt i avgaskröken och styrdes av en soleniod och var till för att minska uppstartsrök. Alltså inte samma sak. Rökbegränsare ser till att motorn inte ryker vid fullgapådrag. /Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja, jag blandade ihop begreppen.

 

Tack för tipset.

 

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Airtune:

Hej.

Vet att detta inlägg är rätt många år gammalt, men har tagit fram en mätare för just detta och eftersom inlägget kommer fram när man söker på det så gissar jag att det kan vara av intresse.

http://marinturbo.se/product.php?id_product=77

 Med vänlig hälsning

Airtune

Mätare_Laddtryck_Penta1.jpg

 

Men Du verkar ha missat att reklam på detta vis inte är OK på detta forum...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat en liknande konstruktion inklusive manometer och om jag inte minns fel så köpte jag allting på hydroscand. Manometer, slang och nippel. Jag har kvar kvittot på manometern, dför en inköptes 2010 för 239 kr, säljaren rekommenderade en vanlig bränsleslang, jag behövde ca 3 meter. Nu har jag ju en Aqad 40 och där finns ett uttag att montera en nippel i bakkanten på insugningsröret.

manometer.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt rent reklammässigt om det blir tokigt. Är ju en direkt lösning på frågeställningen så tänkte att det kanske var ok.

Ekonomiskt så går det att bygga själv och komma undan billigare såklart. Men det tar ju oftast ett par timmar som man kan jobba istället :) Man betalar ju för smidigheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VDO.nl

700:- för oceanview mätare och 700:- för givare till insuget M18x1 tror jag . Kabel dragen i stocken ifrån motorn till pulpeten av Volvo. Stift på KjelloCompany på motorboxen erfordras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev N29C:

M18x1 tror jag

Bara en gissning, Volvo använder M18x1,5 till vissa givare. Kanske här också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...