Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Tess

Byta gummit i relingslist

Rekommendera Poster

Hej,

Någon som har erfarenhet av att montera en ny gummilist i en befintlig relingslist av aluminium. Har tagit bort det gamla torra spruckna gummit och införskaffat en ny. Det går att öppna upp aluminiumprofilen genom att skruva bort ett par skruvar vid en skarv och sedan trä in gummit i profilen, men hur får man den att glida bäst hela vägen runt båten? Någon som gjort liknande och kan ge tips? Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du får helt enkel värma listen du har tänkt montera annars kommer det bli väldigt svårt. Koka vatten i ett stort fat eller liknande och när listen är mjuk kommer det att gå lättare att montera.

Värmepistol fungerar på mindre gummidetaljer men inte tjocka relingslister.

Mvh

Crille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, är det det som gäller. Innebär alltså kokplatta och stor kastrull vid båten. Det är dessutom dubbla rader med gummi, totalt ca 40 meter. Finns alltså inget glidmedel man kan smörja gummit eller profilen med? Sedan binda ett snöre el liknade i änden och dra det runt, medan en annan matar på?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske diskmedel och vatten kan funka.

/Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, varmvatten och såpa var det jag tänkte först på, men tänkte att någon på forumet säkert gjort liknande och kunde ge ett experttips. Gummit är inte speciellt hårt, utan ganska töjbart, ca 2x2 cm och ska alltså glidas in i aluminiumprofilen.

Får väl prova med såpvatten till att börja med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  Efter att tätat skarven mellan skrov och överbyggnad så skulle listen återmonteras och jag tog plast rör där liste precis passade in seda tog jag vattenkokaren hälde i det varma vattnet väntade några minute och då var liset töjbar och kunde monteras lätt, då jag inte kunde använda för långt rör så upprepade jag det några gånger

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...