Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
wertix

Demontera avgasslang

Rekommendera Poster

Tänkte ge mig på att byta ut avgaslimpan på min Volvo Penta MD5. Själva limpan kunde jag demontera utan större problem från motorn, men värre är att lossa avgasslangen i andra änden då den verkar sitta som berget. Även att lossa slangen från svanhalsen verkar också bli lurigt eftersom den sitter så långt in i motorrummet att det är svårt att komma åt, få bra grepp och dessutom verkar sitta lika hårt där.

Så.. är det någon som har något bra tips på hur man med motorsrummets begränsning i manöverutrymme på ett någorlunda enkelt sätt kan demontera en avgasslang? Min fundering är att nästa gång jag får tillfälle försöka komma åt med en mejsel och bända försiktigt runtom mellan avgasslangen å limpan för att på så sätt försöka få den att lossna något. Någon som har en bättre idé?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är slangen? Det är inte läge att ta bort den med lagom mycket våld och montera en ny?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är hyfsat fräsch och behöver inte bytas. Svanhalsen byttes nämligen för några år sedan. Dock verkar några år vara tillräckligt för att den ska ha hunnit sätta sig ordentligt i båda ändar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med en varmluftspistol    försiktigt brukar hjälpa mot hårda slangar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort som du funderat över - stoppat ner en klen mejsel mellan gods och slang för att få slangen att släppa från godset. Slangen klibbar fast i godset av slangklämmornas tryck. Sedan ska du vrida med spiralen så får du slangen att vidga sig lite när du vrider av den. Vrider du på fel håll så klämmer spiralen åt istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem, klen mejsel, Yes och värmepistol, vrid och vicka så bör det gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör gå...

Men för mig gick det inte, fick såga loss från utloppet.

Den slangen var tre år gammal... Det värmer fast på nåt konstig sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...