Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
robpet

Bottenmåla insjö?

Rekommendera Poster

Måste man bottenmåla när man bara håller till på insjöar? Går det att bara lägga på epoxiprimer 4-5 lager? Jag har slipat ner den gammla färgen ner till gelcoten och lagat repor med epoxispackel. Mvh Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får väk prova en sommar. Skulle tro att det går utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men tänk om det inte funkar? Är den någon som har gjort såhär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte målat botten på sex år. Ligger i Vänern. Det kan bli en del grönt slem på rodret, där solen kommer åt. Försvinner lätt med högtryckstvätten. Vid vattenlinjen brukar jag spruta på Biltemas fälgrengörning, då blir det helt rent. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar utmärkt. Har gjort så de senaste 15 åren. Påväxten är minimal i insjöar och bottefärg är bara ett skit som döljer ev problem med skrovet, den skyddar ju inte på något sätt och måste slipas bort för minsta reparation för att få något som skyddar att fästa. 

Ett tips är att lägga sista lagret/lagren med lösningsmedelbaserad epoxi som går att måla även när temperaturen inte är optimal. Lätt att laga repor och skador då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ligger i Ekoln(Uppsala)inga som helst problem att bara ha Epoxi 2komponent 4-5 lager(Biltemas gråa)precis så har jag och på hösten så är det bara lite snor som du lätt spolar bort med högtrycket,det gäller att ta det direkt när man tar upp båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi 2 komponent är det samma som epoxiprimern?

 

Räcker det att köra aceton på botten innan man målar med epoxiprimer eller måste man ha nått mer på för att göra rent?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

International har VC17eco som är giftfri, hård och teflonbaserad för insjö. Om man vill måla, alltså. Tanken med färgen är att det smutsen ska släppa lätt. Om det funkar vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en kollega som nu målat sin båt med BTs takplåtsfärg i tre år och hon säger att det fungerar utmärkt. Själv skulle jag nog inte våga men om inte annat kul som kuriåsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Takplåtsfärg är ju förmodligen asmycket zink i och därmed duktigt giftig. Kanske inte så smart, om man bryr sig om sjön man har båten i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...