Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
freddenacka

Råd kring igenplastning av hål skarndäck

Rekommendera Poster

Hej

Det satt en skorsten tidigare i skarndäcket på min båt. hålet är ca 60mm i diameter och själva glasfibern är 18mm tjock. Hur bör man enklast göra för att ordna detta?

Jag ska måla om skarndäcket efteråt.

MVH

Fredrik

post-10022866-1394237484,4756_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att däcket är 18 mm tjockt beror antagligen på att det är sandwich i däcket. Skaffa en bit divinicell 10 mm tjock (Divinycell är ett varumärke men används lite slarvigt om cellplast som tål lösningsmedlet i polyesterplast - finns andra fabrikat)

Om hålet har samma diameter på undersidan, skulle jag tagi min Fein Multimaster och sågat upp ett lite större hål på undersidan 100x100 kanske. Det finns ju en massa sätt att få bort matrial. Det simplaste är väl att borra en massa hål i laminatet i underkant. Akta dig bara så att du inte borrar igenom laminatet i överkant och sen fräsa bort biten med borret. 6-7 mm borr så du inte bryter av borret,

Hade nog sågat till divenycellen först och ritat efter biten. 

Plasta ett antal lager matta på ena sidan av divinycellbiten. såga till när det härdat. Slipa över lätt. Slip också rent under däcket 7 - 10 cm runt det nya hålet blanda plast med härdare och rör i lite fyllndsmedel tex mickrobalonger (eller talk) till ett spackel. Ha på lite på kanten på divinycellskivan och tryck upp den underifrån i hålet. Stämpa underifrån så att divinycellskivan trycks mot det övre laminatet.

Silpa  en urkoning runt hålet på ovansidan ungefär som bilden visar. Man säger 1;12. Är däcket 5 mm i övre laminatet så bör det ju 60 mm runt om. Slipa gärna lite mer, men akta det som du inte skall måla. inne vid hålet slipar du så att du kommer ner helt till intet. 

Slipningen gör du lämpligen medans du gör all annan slipning och innan du limmar dit divinycellskivan från underisdan.

När du limmat dit divinycellskivan skrapar du bort överflädigt spackel, rengör med acceton och laminerr upp däcket. Börja med små bitar som blir större efter hand tills du fyllt upp hålet. Rulla ur luften ur laminatet med en auminiumrulle. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Roller/Aluminiumroller-36550/

råkar du få laminatet en anig för tjockt så får du slipa det slätt när det härdat annars får du spackla upp så du får en jämn yta. Ofta blir det en kombination. För den typen av slipning brukar jag använda en exenterslip kopplad rill grovdamsugare. Jag kör oftast med grova papper - i det här fallet kornstorlek 40.

När jag slipar bort laminat innan plastningen anväder jag en vinkelslip med en Flapdisc http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-19261/

När laminatet på översidan härdat skulle jag lägga på ett par lager matta på skarvarna på undersidan. En lätt avslipning med flexen för att få bort ev spackel mm.  Det är nästan det värsta jobbet på hela reparationen. Kladdigt och dant. Det är dessutom svårt att plasta uppåt. Skulle nog måla på plast på undersidan, på med de torra remsorna och stöppla i mer plast med penseln, sen rulla över med aluniniumrollern. Ett skitjobb, men övning ger färdighet. Mössa är inte så dumt. Detär inte så kul att tvätta håret i Acceton eller snagga sig om man inte är snabb nog. wink

För små kladdjobb brukar jag använda såna här handskar http://www.clasohlson.com/se/Eng%C3%A5ngshandske/Pr407847001 och byta ofta.

Hoppas inte min beskrivning blir för rörig. Det är nästan lättare att gör än förklara i text. indecision

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/bottengenomforingar.html

post-945-1394237484,5394_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för denna nogranna beskrivning!

Jag ska läsa den några gånger så det inte blir några tveksamheter.

Är det dumt att köpa grejerna från biltema?

Tolkade jag dig rätt att jag altså skall ta bort trät från undersidan ca 100mm diameter?

 

Har kört runt med en plastpåse nu många år och börjar bli trött på att få regnvatten i båten.

Innan var det en skorsten som inte var i bruk som även läkte in vatten och som man drig foten i när man gick på skarndäck........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema är ok. Det duger gott med polyester för en sån här reparation. För plastningen innombords behöver man ha en riktig mask som klara av ångorna från styrenen.

Har mer och mer gått över till lösningsmedelsfri epoxy. Dyrare men det luktar inte så förbaskat och så blir det bättre vidhäftning.

Jag hade sågat upp ett fyrkantigt hål - det är enklare - tycker jag.

Sen kan du naturligtvis fusk och bara plasta igen på utsidan, men du måste i alla fall ha nåt som tätar hålet underifrån

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Divinycell på Biltema är lite stora och onödigt dyra på biltema, fungerar det med Polyuretanskiva? Eller är det bättre jag köper Divinycell som jag kanske kan använda till mer lagningnar sedan?

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Divinycell-252137/

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Polyuretanskiva-252138/

MVH

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag la in en lite inköpslista, kolla gärna så jag inte missuppfattade något.

Om det är hål runt m8 i samma skarndäck, bör jag göra på samma sätt där?

 

MVH

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle göra som Toaen  fast tvärt om wink

ett större hål på ovansidan   ( svårare/Jobbigare att plasta underifrån ) 



tejpa hålet tätt  o plasta ovanifrån  när det har härdat    så kan man bearbeta ytan väv å lameneringepoxi under ifrån om tycker att man behöver förstärka  annars bara spackel



 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vegabjörn

Tänkte du på att inte skada gelcoaten på utsidan däcket och samtidigt få tillräckligt överlapp på det nya laminatet?

Å andra sidan kanske det räcker att trycka i en divinycellbit och bara lag uppifrån. Det blir med all sannolikhet inga strukturella problem. 

Tål den andra skivan bara lösningsmedlet i plaste är det ok. Annars får du komma vägen om så kan du få en spillbit. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snor tråden lite.

Jag har exakt samma problem (tagit bort en gammal skorsten på skarndäck) men jag har teakdäck. Kan bli samma lösning som ovan men sen fylla igen med teakribbor + nåtning. Dock skulle jag tänka mig ett metall lock som är superslimat och som man skruvar underifrån. Typ som en manlucka men ej med genomgående skruv. Kan sådant finnas?



/Elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte igen ett hål efter en ventil genom att spackla in glasfibermatta med polyesterspackel i distansmaterialet längs kanterna på hålet. Lät rejält med glasfiber sticka ut som en rejäl frans i hålkanten. Lät det härda för att sedan med polyesterspackel och matta fylla hålet. Om jag inte minns fel så blev det tre eller fyra lager.

Det har hållit att trampa på mitt på fördäcket sedan 2008 och syns inte alls under topcoaten.

På undersidan blev det inte snyggt men där sitter det ju ett innertak så det var väl skit samma!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...