Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
jontese

Varmvattenberedare / KAD42

Rekommendera Poster

Halloj,

Vet nån hur stor varmvattenberedare jag kan koppla in på en KAD42:a utan att byta till ett större expansionskärl?

Originalslangarna är runt 1 meter.

Eller beror det endast på hur lång slang jag har ifrån motor till vv-beredare?

Antar att rören i vv-beredaren blir längre om jag har större vv-beredare också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är inget du behöver oroa dig för.



Koppla du in den varmvattenberedaren du känner och behöver. Aldrig någonsin hört eller att någon som behövt byta expansionkärl för en installation av större varmvattenberedare.



Om du däremot skulle installera vattenburen värme i båten. NU snckar vi många meter slang, kan det behövas sätta in en extra expansionskärl. Plus lite annat stuff för att inte störa motortemp.



Aldrig hört att en varmvatenberedare som är avsedd för båtlivet behöver en större expansionskärl.  Vad är det för monster du tänkt installera?



mvh

Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det blir problem med att kylvätska trycks ut via locket, är det bara sänka nivån, Det gör ingenting att nvån ligger under minstrecket. Kylsystemet är fullt i alla fall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar för svaren.

40 liter var tanken.



Det var en som jobbar på en marin serviceverkstad som nämnde det och det var inget som jag hade lagt ut på honom så det var nog inte pengar han försökte tjäna heller :)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vv.beredare monterad över exp.kärlet och problem att vätska trycks ut genom locket på kärlet. Vet ej om det beror på beredaren eller något annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...