Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
qbt54

Bravo 3 Vilken olja ?

Rekommendera Poster

Skall byta olja i ett Bravo 3 X drev diesel och undrar vilken olja jag skall använda.

Har googlat och kollat i diverse trådar på MG och kommit fram till följande. Antingen kan man använda en mineralolja (trodde inte dessa fans längre) för typ 100 kr/l el en syntet olja för hutlösa 200 kr/l.

Dessutom finns det en uppsjö av olika fabrikat och avsedda för olika användningsområden men som även skall funka som drevolja.

Är det verkligen värt den dubbla kostnaden att köra på en syntetolja.

Har även via googlande fått en indikation att Bravo 3 dreven arbetar med högre temperatur, i jämförelse med vad framkommer dock inte, och då är naturligtvis en syntetolja att föredra.

Kan tillägga att kylintaget på min båt inte går via drevet vilket kanske skulle ytterligare spä på nödvändigheten av en mineralolja?

Då drevet ifråga inte är direkt ovanligt så tror jag det finns en massa erfarenhet på detta forum och vore väldigt tacksam för tipps om vilken olja som skall användas.

Massa tack på förhand! Och glad Valborg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall ha Quicksilver Highperformance i ditt drev. Vilket är ett helsyntetisk olja. Det är den oljan som Mercruiser rekommenderar. Har använt den olja, och den gör ett bra jobb även om du får in vatteninträngning i drevet.



Dyrt men å andra sidan går det inte åt så många liter. Jag tror det går år 3 liter. om jag vill minnas rätt. och du fyller på den underinfrån. Vilket gör att du behöver en pump också om du inte har det.



Här har du en annan olja också som fungerar. Jag skulle satsa på Quicksilvers olja ändå, för den har du säkert i nu. 



http://www.drev.se/default.aspx?main=/drevolja-helsyntetisk-3-liter-p-666.aspx



lycka till



Mvh

Kristian

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för ditt snabba svar. Det är  lite bråttom just nu vill ju ha båten i sjön asap smiley

Tar ditt råd och kör på Quicksilver. Trots allt är ju merkostnaden försumbar i förhållade till kostnaden för drev o båt.

Ha en riktigt bra Valborg !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar också..

Är övertygad om  i och med dina inlägg på MG att du har väldigt bra koll på Mercruiser inkl drev och undrar därför.

Stämmer det att mercruiserdreven typ mitt B3X går varmare än andra ? (vad nu andra är för nåt?)

Har det ngn betydelse i val av olja att inte kylintaget går via drevet ? (naturligtvis om det går varmt)

Tackar på förhand !

Och önskar även dig en trevlig Valborg!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat lite olika oljor för två år sedan och en elvisp. Och Quicksilvers olja är otroligt bra om man råkar få vattenintrång i drevet. Den klibbar otroligt fint på slitytorna. Blandat ihop denna olja med upp till 25% vatten och den klumpar ihop vattnet fint. Så det inte skall blandas ut med oljan. Andra oljor blir en gräddefärgad historia och smörjegegenskaperna försämras inkl VP drevolja... Som inte har dessa adaptiva tillsatser.



Själv kör jag med VP oljan. Jag vågar då inte leka med andra oljor än det tillverkaren rekommenderar. Båtlivet är dyrt nog. Trådskapren har ett fint och bra drev och X tyder på att trådskaparen har en en motor som leverar mycket vrid. Drevet är värt det bästa rekommenderade enligt mig. Finns absolut inget vits att testa något annat för att komma undan med ett par hundra lappar billigare.



mvh

Kristian



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inget säkert om X3 dreven men de klarar ju högre vrid. Mao kanske de då har kraftigare kuggdrev. Mao större ytor som jobbar mot varandra. Visserligen oljefilm imellan men detta skulle kunna göra att dessa drev jobbar lite varmare. Tidigare diesel Bravo skall ha vart mer noggrant chimsade än de vanliga Bravo. Detta borde också leda till lite varmare gång. Iaf i min hjärna :)

Att drevet inte tar upp kylvattnet vill jag påstå att det inte gör någon skillnad. Väldigt väldigt liten skillnad i så fall. Vatten kommer ändå in i kylintaget och ovan där är det mer eller mindre bara en vattenledning. Drevet får sin huvudsakliga kylning från vattenkontakt. Drevdusch är dock aldrig fel att montera. Enkelt att bygga en pickup själv av en rörstump och en bit slang

Trevlig Valborg på dig med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mkt båda två för era svar.    

Kommer nog att köra på quicksilver eftersom kostnaden typ några 100 lappar är ju försummbar i sammanhanget. 

A V S Yepp 570 Nm utgående axel.

Igen ha en riktigt bra Valborg  båda 2 o vore kul  att ses på sjön ! smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tagit era råd och inhandlat QSHP och byter i helgen (imorgon) måste ju komma i sjön..

AVS du har helt rätt ca 3L o försumbart i sammanhanget ..

Tack igen o får önska en fantastisk båtsommar till er båda  ! smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...