Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
breckan

Ren vattentank

Rekommendera Poster

I en annan tråd diskuterade vi nyss hur man gör ren en smutsig tank. Tänkte höra om en sak hur man håller den ren.

Har själv plasttank men önskar jag hade rostfri. Håller som sagt i förra tråden den ren genom att klorinera i början av säsongen. 

Tänkte testa en sak till, jag la i en koppartråd på ca 10 meter som jag knycklade ihop så den inte kunde åka runt i tanken. Tänkte att vi har ju alla kopparrör hemma och kopparn kanske kan göra nytta i tanken på samma sätt. Såg igår att den börjat ärga lite och tog upp den igen. 

Vågar jag fullfölja idén med koppartråd i tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent silver är nog bättre. Metod som användes redan på Romartiden, de slängde silvermynt i sina brunnar. Silver används även i handelssjöfart och av vissa flygbolag för konservering av vatten i tankar och att förhindra bakterietillväxt i tankar och system.

 

Finns flera märken på marknaden med silverbaserad konservering. Både tabletter, pulver, vätska samt elektrolytfällning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enda silverpryl jag kan offra för ändamålet är en gammal silversked och nackdelen med den är att den kommer dansa omkring i tanken. Lade ner koppartråden idag, så för vi hoppas vi överlever men att bacillerna inte gör det... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det kan funka, men det är inte hälsosamt. Silver, i lagom dos, är väl beprövat i över 2000 år. Koppar är visserligen giftigt och därmed bakteriedödande, men tyvärr har det väl en hel del mindre angenäma hälsoeffekter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oki, testar gärna med silver bara jag kommer på ett sätt att hålla den fast i tanken.

Blir fundersam på kopparn, på land transporteras ju vårt dricksvatten genom kopparrör. Varför skulle det vara värre i båttanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker mest på att koppar sällan är koppar idag, utan legeringar med bly, zink m.m. Kanske har jag fel.

När det gäller silver så gäller egentligen samma resonemang, jag tänker mig rent silver. Tror inte det skall ligga fast i tanken, det är nog bara bra om skeden skvalpar runt.

Fast det finns betydligt modernare metoder med silversalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bly i färskvattentanken låter inte så bra...

Tråden är från Clas Ohlson, artikelnr 30-5028. Vad ska man tro om den? Förmodligen importerad från något lågprisland, typ Rumänien, Bulgarien eller Kina, vilket bör innebära att ingen har koll på innehållet. Är väl bäst att slänga ut den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert på området, men vad jag har fått lära mig är att koppar inte är nyttigt över huvud taget. Vattenlevande djur försöker vi hålla borta från båtarna med kopparfärg. Slår man en kopparspik i ett träd så dör det. Och av samma anledning så bör man inte dricka varmvatten från varmvattenberedaren eftersom varmvattnet fäller ut betydligt mer koppar ur rören än vad kallvatten gör.

Jag hade inte experimenterat med vare sig koppar eller silver. Antingen så händer inget, dvs minimalt eller ingen koppar fälls ut, eller så fungerar det bra och koppar/silver fälls ut och allt dör i tanken. Men då skulle jag också avstått från att dricka vattnet.

Har du problem med att det växer i tanken? Eller är det bara en försiktighetsåtgärd? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, har ingen beväxning men har haft. Funderar på om det finns alternativ till vattentabletter och liknande produkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...