Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
guzzy96

Evinrude 50hk VRO -87

Rekommendera Poster

Hej! 

Efter att ha suttit och letat efter passande inlägg här så bestämde jag mig för att göra ett eget.

Jag köpte en evinrude 50 med VRO och trim/tilt för några dagar sedan, som jag håller på att montera. I instruktionsboken nämner de att man skall blanda 1 del olja med 100 delar bensin. Menar de bara under inkörningsperioden, eller skall man blanda bensinen vid varje tankning? Jag menar då man har VRO:n inkopplad.

Dessutom så undrar jag vad det är för termostat som sitter på den ena trim cylindern (den som sitter på den andra sidan, där pumpen inte sitter). hur skall man få fast den igen, då den sitter löst?

Tacksam för svar!

// Gustav

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gustav! Jag har en Evinrude 50 VRO från -91, tror det är samma motor. Jag har inte kört med oljeblandning i bensinen utan bara haft den separata oljesmörjningen. 

Blev lite nyfiken så kollade upp det i instruktionsboken  Normal körning: Din motor är utrustad med VRO oljeinblandningssytem som automatiskt blandar olja i bensinen. 

Högprestandakörning: Vid högprestandakörning måste du använda en bränsleblandning på 50:1 (2% olja) i bensintanken utöver VRO systemet. 

 

Sen vad som räknas som högprestandakörning vet jag ej. Som sagt, jag har inte kört med någon olja i bensinen och har inte haft några problem! yes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Då är det som jag trodde, men det gäller ju att vara helt säker.

//Gustav

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Jag har haft en 60Hp VRO motor och bara kört med automatisk inblandning av olja.

Det viktiga är att hålla koll på att motorn tar olja, motorn är ju inte ny men min gick som ett skott.

Ha en trevilg båtsommar!

 

/Henke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...