Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
pgh73

Epoxifråga?

Rekommendera Poster

Vad är det för skillnad mellan lamineringsepoxi och epoxiprimer/böldspärr? Håller på att bottenrenovera segelbåten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du menar epoxyprimer av typen målarfärg, så är det målarfärg med en epoxybas och en massa lösningsmedel och pigment. Lamineringsepoxy är ren epoxyharts. Fördelen med lamineringsepoxy är att den är tjockare, du behöver färre lager vid fuktspärrning jämfört med färgvarianten, men den är mer tempkänslig och svår att få jämn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lamineringsepoxy är till för att mätta mattorna och torkar inte ordentligt förräns den förseglas har jag för mig. Primer/böldspärr är extremt tät epoxy som härdar ut ordentligt. Det mesta står på nm båtepoxpys sida

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här beskriver nm

I oaccelererad form är potlife och öppentid mycket lång, vilket betyder att mycket stora ytor kan lamineras i en arbetsgång.

NM Laminering 094 har en låg ytspänning vilket garanterar vidhäftning till såväl fibrer som kärnmaterial.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon, tack för svaren. Alltså bör man således inte ersätta böldspärren med lamineringsepoxi.

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det kan man. Jag delar inte alls Jonke-66's uppfattning. Men det blir ojämnt, och det har ingen vidare arbetstemperatur. Kolla med NM Epoxy eller West System som båda säljer rena epoxyhartser. Finns info på bådas hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter detta är taget från NM:s Sida 

NM Laminering 094 har en låg ytspänning vilket garanterar vidhäftning till såväl fibrer som kärnmaterial.

Låg ytspänning låter ju inte jätte bra att ha som tätskikt.

Jag är ingen epoxyspecialist men jag behandlade min båt med NM:s produkter och enligt dom gossarna så ska man täcka lamineringsepoxyn med deras böldspärr. Kan ju vara så att jag har blivit blåst av dom men jag tvivlar då dom är extremt seriösa.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi skall alltid täckas med färg eller fernissa på grund av sin känslighet mot UV bestrålning. Har byggt en kajak med ribbor kravellmonterade med lösningsmedelsfri lamineringsepoxi som lim, och även denna vätskan tillsammans med glasfiberväv avsedd för epoxi. Hela kajaken fernissades sedan som UV skydd, (se bild). Har även använt nämnda epoxi under vattenlinjen på min segelbåt, (fyra lager). Dessa lager är täckta med färg för UV skyddet. Helst temperatur över +15C, annars får man hjälpa till med litet värme.

post-10005839-1394237482,2085_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kikar på West System's hemsida ser du att deras epoxysystem är baserat på en harts, två härdare (snabb, långsam) och sedan lite olika tillsatser (pigment, förtjockning, fibrer mm). Man använder alltså samma harts och härdare till allt - laminering, fuktspärr, spackling, limning... så, nej. Jag håller inte med dig i ditt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok du har säkert rätt i detta. Men varför använda lamineringsepoxy i stället för avsedd epoxy för spärr? Finns det några fördelar?

Själv kände jag att jag ville inte chansa när man står med en blästrad båt och ska göra detta jobb. I mitt fall så var all gelcoat bortblästrad och enligt NM så bör man mätta mattan med två varv lamineringsexpoxy. Efter detta så la jag 4 varv av deras böldspärr som enligt dom själva är den tätaste epoxyn dom har fått fram.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därför att lamineringsepoxy=böldspärrepoxy=allt annan epoxy i Wests produkter. Det är en lågmolekylär lösningsmedelsfri epoxyharts som är helt tät. Du chansar alltså inte. Det skall vara så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja att basen är densamma fattar jag med. Men då måste man själv ha koll på tillsatser och härdare osv. strukturen och ytan skillde sig ganska mycket mellan laminering och böldspärr dock. Jag ska prata med NM och höra vad dom säger för skoj skull. 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med West istället, eftersom det är de jag pratar om. De brukar dessutom hålla gratiskurser, jag gick en för några år sedan. Mycket bra.

Härdare är också densamma, och som fuktspärr och i laminering använder du inga tillsatser alls. Blandningsförhållanderna bas/härdare är alltid samma. Tillsatserna används vid spackling och limning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja då TS talar om böldspärr så känns det om om han har tittat på NM:s produkter så jag pratar med dom. Verkar ju lite skumt att dom säljer saker med olika namn och produktnummer om det är samma innehåll. Måste ju kollas

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att man har lösningsmedel i NM's böldspärr? Detta är att få den mer färg-lik. Men jag vet inte säkert. Men, det jag menar är att lamineringsepoxy som regel funkar som fuktspärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är lösningsmedelsfri epoxy. Luktar ingenting den är dock svartpigmenterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...