Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
PerManne

När är bottenpåväxten som störst?

Rekommendera Poster

Den ständiga diskussionen om bottenfärgernas vaa eller icke vara.... Har hört att om man tvättar botten rejelt efter att de små liven lagt sina ägg/larver, så kan man klara sig betydligt bättre.

Enligt uppgift sker detta två gånger per sommar..... Men hur vet man när det sker? Har googlat lite men utan framgång...

// Manne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror liksom på var båten finns, och vilken typ av beväxning du menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på var i landet du har din båt. I Östersjön lär de små liven (havstulpaner) sätta sig vid ett tillfälle. Det finns ju också ett projekt som varnar när det sker. Man kan få varningar vis SMS eller e-post.   http://www.batmiljo.se/?id=7046

På västkusten är det - som oftast på sommrarna - ingen större ordning, vare sig på havstulpaner eller på ............... ja ni vet vilka jag menar nu.wink Dom drabbar oss,  när och var och hur som helst.

Fast det har tydligen börjat ett beränsat projekt i norra bohuslän att kolla när havstulpanerna sätter sig.

Jag vill inte påstå att jag är speciellt förtjust i havstulpaner - på förekommen anledning.

post-945-1394237481,8696_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Miss av mig, jag förstår ju givetvis att det är olika beroende på var i landet man ligger. Frågon borde vara ställd om det fanns en tjänst när man se att det blommar just där man har sin båt. :-)

Jag ligger för övrigt i Björholmen (Nordvästra Tjörn)

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man SMS även när den gröna ryamattan sätter sig? :-/ 

 

Var med och tog upp en stor stålbåt igår, (Sthlms skärgård) och den såg verkligen ut som en ryamatta under vattenlinjen........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...