Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
evo_z9

Olika tändsystem Diesel?

Rekommendera Poster

Någon som kan nåt om olika tändsystem på diesel? 

När man stänger av en äldre typ av diesel så stryper man bränslet manuellt, stämmer det? 

Själv har jag en AQAD40 och som jag fattar är det magnetavstängning på denna? Alltså den dör när jag vrider av nyckeln, stämmer detta?

 

Helt ny på Diesel, tacksam för bra svar till en nybörjare i dieselvärlden. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nej, förenklat, det finns inte olika tändsystem på en diesel. Bränslet sprutas in i förbränningsrummet och trycket som finns där gör att bränslet tänder (förbränns).

 

Det du troligen frågar efter är hur man stoppar en dieselmotor. Då finns det olika system. I ditt fall trycker du troligen på stoppknappen alternativt vrider nyckeln förbi nolläget. Då får en magnetventil på insprutningspumpen spänning och bränslet stryps och motorn stannar. På insprutningspumpen finns det med störsa sannorlikhet även ett stoppvred vilket också stryper bränslet. Detta stoppvred påverkar du manuelt antingen genom en vajer eller direkt med handen. Du kan också stoppa motorn genom att stänga bränslets huvudkran. må väl/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha! 

Har hört att dieslar rusar när de inte får tillräckligt med bränsle, men så är alltså inte fallet :) Förenklat, när bränsle stryps så dör motorn, det var det jag ville veta :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Din motor stänger du av med en knapp på instrumentpanelen.Tändningen stänger du av när motorn har stannat.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man på något sätt mäta eller testa så att avstängningen fungerar innan man startar motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde ju med en multimeter gå att mäta spänning eller ej tänker jag :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt det finns en spak direkt på spridarpumpen.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du ska oroa dig mer för glödstiften som brukar vara dåliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för de bra svaren, blir provstart idag :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min motor Lombardini / Iveco sitter en magnetventil som vid nyckel till ger bränsle.

Tycker funktionen är osäker, ett enkelt elfel, säkringen i instrumentpanel går, och motorn stannar. Tagit bort magnetventilen och stoppar mekaniskt via draghandtag och vajer.

Stoppknapps funktion är bättre. Motorn stannar då magnetventilen får spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satte in en Lombardini i min båt för styvt ett år sen. Enligt uppgift skulle man stoppa den med nyckeln. Inte katten gick det. 

De motorer jag haft tidigare har det varit ett stoppreglage med en vajer ner till pumpen.

Hittade nåt motsvarande på den nya motorn och fick i alla fall stoppat den. Killen som instalerat motorn kom och ändrade ett litet reglage på magnetventilen, sen fungerade nyckelstoppen, så på min motor kan man koppla bort nyckelstoppen enkelt - om man vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utvecklingen går framåt. Jag fick plocka ur ankaret i min magnetventil för att sätta den ur spel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som du sa jonke_66 så har jag en knapp och den fungerade helt som den skulle :) känner att jag har lite bättre koll nu när jag själv provat,men det är skönt att kunna rådfråga ibland :) tack alla! Nån som vet nån bra sida eller film om hur dieselmotorer fungerar? Tänker mig litemer avancerad läsning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...